Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 14 اردیبهشت 1403 - 08:01

31
خرداد
آیا كودكتان برای رفتن به مدرسه آمادگی دارد (1)

آیا كودكتان برای رفتن به مدرسه آمادگی دارد (1)

هر روز برای فرزندتان كتاب بخوانید. بگذارید خودش كتاب را در دست نگه دارد و آن را ورق بزند.

تحریریه زندگی آنلاین- گروه كودك سالم

 

 

 

خیلی زود زمان مدرسه رفتن فرزند شما فرا می‌رسد و هیچ چیز برای او ناراحت كننده‌تر از رفتن به مدرسه نیست. شما احساساتی می‌شوید، اما می‌دانید كه زمان مدرسه‌رفتن رسیده است. تردید شما او را بیشتر مردد می‌كند؛ ولی اگر مطمئن باشید، كودك‌تان نیز همانگونه رفتار خواهد كرد.

 حضور کودک در جمع دوستان

لحظه‌ای به عقب برگردید و به زمان‌هایی كه وارد یك جمع غریبه می‌شدید، فكر كنید. با حضور در چنین جمعی چه احساسی به شما دست می‌داد؟ حالا از فرزندتان انتظار دارید كه با قرارگرفتن در یك جمع غریبه از همان ابتدا رفتار مناسبی داشته باشد؟ بنابراین قبل از زمان مدرسه‌رفتن، او را با هر آنچه كه در آنجا خواهد دید و احساسی كه خواهد داشت، آشنا كنید.

به اتفاق كودك‌تان كتاب‌هایی راجع به مدرسه و پیش‌دبستانی بخوانید. احتمالاً روز اول مدرسه فرزندتان كسی را در كلاس نمی‌شناسد. برای این منظور می‌‌توانید از قبل فهرستی از اسامی بچه‌های كلاس را از طریق معلم و مسئولان مدرسه تهیه كرده و سعی كنید كودك‌تان را با یكی از آنها مرتبط كنید.

یك راه بسیار خوب برای آشناكردن كودك با مدرسه و برقراری ارتباط او با سایر كودكان، این است كه در همسایگی خودتان خانواده دیگری بیابید كه قرار است آنها نیز فرزندشان را به همان مدرسه یا پیش‌دبستانی بفرستند (البته اگر آنها نیز تمایل به برقراری ارتباط داشته باشند).

‌آنها می‌‌توانند این لحظات را با هم سپری كنند و تجربه نخستین روزهای مدرسه را با هم به دست آورند؛ چراكه در كنار هم احساس راحتی بیشتری خواهند كرد. در برخی مدارس و مهد كودك‌ها قبل از شروع مدرسه جلساتی با اولیا برگزار می‌شود و معلم‌ها و مربی‌ها والدین را برای این موارد راهنمایی می‌كنند.

 آموختن مهارت‌ها

هیچ‌كس از فرزند كوچك شما انتظار ندارد از همان نخستین روزها تمام وظایفش را به درستی و تمام و كمال انجام دهد (معمولا 3-2 ماه بعد از شروع سال تحصیلی این اتفاق می‌افتد و او با تمام مقررات مدرسه آشنا می‌شود)، اما می‌توانید حتی قبل از شروع سال تحصیلی به او برخی مهارت‌های اصلی را بیاموزید تا این لحظات را راحت‌تر سپری كند. مثلاً اینكه باید همیشه منتظر بماند تا نوبتش شود یا اینكه نباید بدون اجازه به وسایل سایر بچه‌ها دست بزند (معمولاً در این سنین بچه‌ها بدون منظور اگر چیزی توجه‌شان را جلب كند، برمی‌دارند).

این آموزش‌ها اگر قبل از حضور در كلاس به كودك داده شود، ‌او نیز بهتر با محیط جدید ارتباط برقرار می‌كند. به او یاد دهید وقتی كه درخواستی دارد، از كلمه «لطفاً» استفاده كند. وقتی ‌كه معلم یا یكی از بچه‌های كلاس در حال حرف زدن است، صبر كند حرف آنها تمام شود و بعد خودش حرفش را بگوید.

شما می‌توانید فرزندتان را با برخی از كتاب‌ها نیز آشنا كنید. معلم‌ها، شاگردانی را كه با كتاب‌های‌شان آشنا هستند، بیشتر دوست دارند. سعی كنید هر روز برای فرزندتان كتاب بخوانید. بگذارید خودش كتاب را در دست نگه دارد و آن را ورق بزند. اگر فرزندتان عادت کند كه سؤالاتش را به‌راحتی بپرسد و به پاسخ برسد، بسیار خوب است. بنابراین وقتی كه برایش كتاب می‌خوانید از او سوالاتی هم بپرسید تا او با فرایند فكر كردن نیز آشنا شود.

لازم است به او برخی مهارت‌های مربوط به مراقبت از خودش را نیز یاد دهید. به او بگویید كه چگونه خودش بشقاب را از روی میز بردارد و در سینك ظرفشویی بگذارد، كفش‌هایش را در جاكفشی بگذارد، دست‌هایش را به‌خوبی بشوید و... انجام این كارها و یادگیری مهارت‌هایی كه به حس استقلال او مربوط هستند، باعث افزایش اعتماد‌به‌نفس او می‌شوند؛ با این وجود اگر نتوانستید این مهارت‌ها را به او بیاموزید، نگران نباشید؛ چرا كه در مدرسه آنها را خواهد آموخت...

 

 

 

 

برای خواندن بخش دوم- آیا كودكتان برای رفتن به مدرسه آمادگی دارد- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: کودک و کتاب، کودکان و مدرسه، کودکان مدرسه، کودک در جمع دوستان، کودک و پیش دبستانی، مدرسه فرزند، آموختن مهارت‌ها کودکان تعداد بازديد: 697 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز