Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 31 فروردین 1403 - 15:47

7
خرداد
تغذیه مناسب در کودکان ریفلاکسی

تغذیه مناسب در کودکان ریفلاکسی

از آنجایی که علل ریفلاکس معده در کودکان بزرگ‌تر مشابه با افراد بالغ است، رعایت بعضی اصول کلی در تغذیه آن‌ها می‌تواند علائم بیماری را کاهش دهد. بچه‌های بزرگ‌تر اغلب با پرهیز از غذاها و نوشیدنی‌هایی

به قلم : محمدرضا قنبریان

 

تحریریه زندگی آنلاین : از آنجایی که علل ریفلاکس معده در کودکان بزرگ‌تر مشابه با افراد بالغ است، رعایت بعضی اصول کلی در تغذیه آن‌ها می‌تواند علائم بیماری را کاهش دهد. بچه‌های بزرگ‌تر اغلب با پرهیز از غذاها و نوشیدنی‌هایی که باعث ایجاد ریفلاکس می‌شوند، بهبود می‌یابند. در ادامه با بعضی از این خوردنی‌های تشدیدکننده ریفلاکس معده آشنا می‌شوید.

مواردی که باعث ریفلاکس یا تشدید علائم آن می‌شوند، عبارتند از:

مرکبات

شکلات

غذا و نوشیدنی‌های کافئین‌دار

غذاهای چرب و سرخ شده

سیر و پیاز

غذاهای ادویه‌دار و تند

غذاها و سس‌های حاوی گوجه‌فرنگی

نعنا و عرق نعنا

با گنجاندن بعضی غذاهای خاص در رژیم غذایی کودک‌تان می‌توانید علائم ریفلاکس را در او کاهش دهید، البته توجه داشته باشید که رژیم غذایی مناسب برای هر فرد با توجه به شرایط مختص به او متفاوت است.

در واقع هیچ یک از این غذاها ریفلاکس را درمان نمی‌کنند؛ با این حال بعضی از این مواد که باعث کاهش علائم شده و می‌توان آن‌ها را به عنوان تغذیه برای کودک ریفلاکسی معرفی کرد، عبارتند از:

بیشتربخوانید:

مهم ترین ریفلاکس های نوزادی

ریفلاکس شایعترین بیماری گوارشی در کودکان

 

 

 

سبزیجات

به طور کلی سبزیجات به علت چربی و قند کمتری که دارند، برای تسکین علائم ریفلاکس مناسب هستند. بعضی از بهترین سبزیجات در کنترل ریفلاکس را می‌توان لوبیا سبز، کلم بروکلی، مارچوبه، گل‌کلم، سبزیجات برگ‌دار، سیب‌زمینی، هویج، چغندر، کرفس و خیار معرفی کرد.

بلغور جو دو سر (Oatmeal)

بلغور جو دو سر یا اوت‌میل یکی از بهترین گزینه‌ها به عنوان صبحانه برای کودک ریفلاکسی است. این صبحانه محبوب که منبعی غنی از فیبر است، می‌تواند باعث کاهش احتمال ریفلاکس ‌شود.

از دیگر گزینه‌ها برای تامین فیبر مورد نظر می‌توان به نان‌های سبوس‌دار و همچنین برنج سبوس‌دار اشاره کرد.

میوههای غیر اسیدی

انواع میوه‌های غیراسیدی می‌توانند در کاهش علائم ریفلاکس موثر باشند. از بهترین گزینه‌ها می‌توان به خربزه، موز، سیب و گلابی اشاره کرد.

سفیده تخممرغ

زرده تخم‌مرغ به دلیل چربی بالا می‌تواند علائم ریفلاکس را افزایش دهد. با این حال سفیده تخم‌مرغ می‌تواند در کنترل علائم ریفلاکس موثر باشد و یکی از گزینه‌های مناسب به عنوان صبحانه برای کودک ریفلاکسی محسوب شود.

بیشتربخوانید:

پیشگیری و درمان ریفلاکس در نوزادان

چربیهای سالم

برای کنترل علائم بیماری بهتر است مصرف چربی‌های اشباع شده را کاهش داده و آن‌ها را با چربی‌های غیر اشباع سالم جایگزین کنید. منابع چربی‌های سالم که می‌توانند در صبحانه کودکان مورد استفاده قرار بگیرند، شامل مواردی از جمله آووکادو، گردو، بذر کتان، روغن زیتون، روغن کنجد و روغن آفتابگردان هستند.

گوشت بدون چربی و غذاهای دریایی

گوشت‌های بدون چربی مانند مرغ، ماهی و غذاهای دریایی -که چربی کمی دارند- می‌توانند علائم ریفلاکس را کاهش دهند.

زنجبیل

زنجبیل دارای خواص ضدالتهابی طبیعی است و می‌تواند یک درمان طبیعی برای سوزش سر دل و سایر مشکلات گوارشی باشد. زنجبیل رنده شده را می‌توانید به نوشیدنی‌های مختلف اضافه کرده یا به صورت چای استفاده کنید.

در آخر

تغذیه کودکان ریفلاکسی بسته به سن و شدت علائم آن‌ها متفاوت است. در مورد نوزادان زیر یک سال که غذای اصلی آن‌ها شیر مادر یا شیر خشک است، معمولا با ایجاد تغییراتی در نحوه غذا دادن و رفتارهای بعد از آن می‌توان به کاهش علائم ریفلاکس کمک کرد، با اینکه ریفلاکس یک پدیده شایع و غالبا بی‌خطر در نوزادان است و با گذشت زمان بهبود می‌یابد.

بیشتربخوانید:

آیا غذاهای تند باعث افزایش اسید معده می شود؟

5 روش خانگی درمان رفلاکس معده

 

 

برچسب ها: نوزاد، رژیم غذایی، روغن زیتون، شیرمادر، ریفلاکس، اسید معده، شیرخشک، محمدرضا قنبریان تعداد بازديد: 141 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز