Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 7 اردیبهشت 1403 - 05:08

11
آبان
راه‌های تقویت سیستم ایمنی فرزندان

راه‌های تقویت سیستم ایمنی فرزندان

این روزها شکایت خیلی از والدین در مراجعه به ما این است که چرا اینقدر کودک‌مان سریع بیمار می‌شود و به دنبال راهی برای تقویت سیستم ایمنی فرزند خود هستند.

د‌‌‌کتر سارا طالبی پور نیکو - متخصص اطفال و نوزاد‌‌‌ان

Saratpn@gmail.com

اینستاگرام: Dr.talebipoor

 

تحریریه زندگی آنلاین : این روزها شکایت خیلی از والدین در مراجعه به ما این است که چرا اینقدر کودک‌مان سریع بیمار می‌شود و به دنبال راهی برای تقویت سیستم ایمنی فرزند خود هستند. در این مقاله بر آن شدیم که به راه‌های تقویت سیستم ایمنی در کودکان بپردازیم. قبل از هر چیز به این نکته اشاره کنم اگر کودک دلبند شما بیش از سه بار در سال دچار اسهال یا عفونت‌های تنفسی و ریوی می‌شود، بهتر است که توسط ایمونولوژیست کودکان بررسی کاملی از نظر سیستم ایمنی بدن وی انجام گردد. سیستم ایمنی بدن از دو طریق به مبارزه با ویروس‌ها و باکتری‌ها می‌پردازد یا به عبارتی دو نوع ایمنی داریم؛ یکی ایمنی هومورال و یکی ایمنی سلولی. ایمنی هومورال بر اساس آنتی‌بادی‌های موجود در بدن از طریق تماس قبلی با باکتری یا ویروس و یا واکسیناسیون ایجاد می‌شود. پس واکسیناسیون می‌تواند پیشگیری خوبی در برابر بسیاری از میکروب‌ها ایجاد کند.

 

یک نکته در مورد کودکان زیر 5 سال: بهتر است واکسن پنوموک را هم که در واکسیناسیون کشوری وارد نشده است تزریق کنند. ایمنی سلولی در اثر حمله مستقیم گلوبول‌های سفید به عامل میکروبی ایجاد می‌شود و عواملی مثل کمبود مواد معدنی و ... که در ادامه به آن می‌پردازیم، باعث تضعیف آن خواهند شد.

و اما بپردازیم به راهکارهای تقویت سیستم ایمنی...

 بیشتربخوانید:

خوراکی هایی که خوردنش در طول روز واجب است

 

 

 

راهکارهای تقویت سیستم ایمنی

خواب

 بله، خواب کافی علاوه بر اینکه در رشد قدی و ذهنی کودک موثر است، در تقویت سیستم ایمنی هم نقش موثری دارد. در تحقیقات انجام شده دیده شده که کمبود خواب باعث ضعیف شدن گلوبول‌های سفید خون می‌شود.

ویتامین D

یکی از مواردی که نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی دارد، ویتامین D می‌باشد. حتی در همه‌گیری کرونا در تحقیقات به طور واضح اثبات شد کسانی که کمبود ویتامین D داشتند، احتمال ابتلا به بیماری شدید در آنها بیشتر بوده است. و دیگر لازم نیست یادآوری کنیم که منبع غنی ویتامین D نور خورشید است و توصیه می‌شود در ساعاتی که هنوز خورشید هست و خیلی شدید نیست، کودک را برای بازی یا پیاده‌روی ببرید.

زینک (روی)

دیگر کم و بیش همه اسم زینک را در تقویت سیستم ایمنی شنیده‌اید و ثابت شده است کودکانی که کمبود روی داشته‌اند، سیستم ایمنی آنها در برابر بیماری‌ها ضعیف‌تر عمل می‌کند. توصیه می‌شود مواد غذایی حاوی روی مثل تخم آفتابگردان، نخود و آجیل به خصوص بادام‌هندی، گوشت و قارچ بیشتر استفاده شود و از مصرف شکلات به میزان زیاد پرهیز گردد.

بیشتربخوانید:

 

 

 

ویتامین A

جالب است بدانید کمبود ویتامین A ریسک ابتلا به بیماری‌های ویروسی را بالا می‌برد و نکته جالب‌تر اینکه حتی در بعضی بیماری‌های تنفسی برای درمان از دز بالای ویتامین A استفاده می‌شود. خوراکی‌های غنی از ویتامین A شامل جگر، زرده تخم‌مرغ، کره و روغن ماهی می‌باشد.

فقط یک نکته مهم این است که در خانم‌های باردار از مصرف زیاد ویتامین A باید پرهیز شود.

کاهش مصرف مواد قندی

قطعا شنیده‌اید کسانی که دیابت یا قند خون بالایی دارند، سیستم ایمنی ضعیف‌تری نسبت به افراد دیگر جامعه دارند. مصرف زیاد مواد قندی باعث اسیدی شدن روده‌ها و رشد بیشتر باکتری‌ها می‌شود.

تغذیه کافی و مناسب

 کودکانی که تغذیه مناسب و درستی ندارند، مسلما سیستم ایمنی تضعیف شده‌ای دارند. این کودکان حتما باید تحت نظر متخصص کودکان و تغذیه برنامه‌های غذایی اصلاح شده دریافت کنند و گاها استفاده از مکمل‌های دارویی می‌تواند برایشان مفید باشد.

بیشتربخوانید:

نسخه طبیعی برای تقویت سیستم‌ایمنی

اهمییت مصرف پیاز قرمز در پاییز و زمستان امسال

 

 

 

پروبیوتیک‌ها

در روده‌های هر فردی یک سری باکتری‌های مفید زندگی می‌کنند که به تقویت سیستم ایمنی کمک می‌نمایند. در صورت کاهش باکتری‌های مفید، امکان رشد سریع باکتری‌های بیماری‌زا افزایش پیدا می‌کند. استفاده از پروبیوتیک‌ها می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی در کودکان کمک کند، لذا استفاده از ماست و کره پاستوریزه و سیر و موز که حاوی پروبیوتیک‌ها هستند توصیه می‌شود.

استفاده از میوه‌ها و سبزیجات تازه

سبزیجات و میوه‌ها حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی هستند که باعث می‌شوند سیستم ایمنی سالم و قوی باقی بماند. توصیه می‌شود رژیم غذایی روزانه کودک حاوی هویج و دانه‌های سبز و سبزیجات برگی سبز یا پرتقال باشد.

ویتامین C

 مصرف ویتامین C باعث تقویت سیستم ایمنی و کمک به آنتی‌اکسیدان‌ها می‌شود. دیگر لازم نیست بگوییم مرکبات مثل پرتقال و لیمو منابع غنی از ویتامین C هستند.

رعایت بهداشت

آموزش پیشگیری از بیماری‌ها مثل شستن دست‌ها به خصوص بعد از بازگشت از مدرسه یا زمین‌های بازی می‌تواند نقش مهمی در پیشگیری از بروز بیماری‌ها داشته باشد.

تغذیه با شیر مادر

در سال اول زندگی که هنوز سسیستم ایمنی آنتی‌بادی‌های لازم را نساخته است، تغذیه با شیر مادر چون باعث انتقال آنتی‌بادی‌ها از شیر می‌شود، می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی کودک کمک کند. این مورد در حقیقت به سیستم ایمنی هومورال کمک می‌کند.

و اما می‌رسیم به سوال اصلی والدین که آیا شربت‌های تقویت کننده سیستم ایمنی موجود در بازار برای تقویت سیستم ایمنی کودک مفید است یا نه؟

در پاسخ باید بگویم که اگر سیستم ایمنی در اثر کمبود یک سری مواد ضعیف شده باشد، بهترین راه‌حل، اصلاح تغذیه کودک و استفاده از مواد غذایی حاوی تقویت‌کننده‌های سیستم ایمنی می‌باشد، ولی اگر سیستم تغذیه‌ای کودک مشکل دارد، می‌تواند در کنارش از شربت‌های تقویت‌کننده سیستم ایمنی کمک بگیرد.

 بیشتربخوانید:

دمنوش قهوه و لیمو، یک چربی سوزی قوی و تقویت کننده سیستم ایمنی

 

 

 

 

برچسب ها: رژیم غذایی، کودکان، بیماری، تغذیه سالم، ویتامین A، ویتامین D، واکسیناسیون، اسهال، تقویت سیستم ایمنی، عفونت تنفسی، بیماری خودایمنی، زینک، پروبیوتیک‌، د‌‌‌کتر سارا طالبی پور نیکو تعداد بازديد: 164 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز