Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 31 فروردین 1403 - 03:09

29
شهریور
زردی، عارضه متداول بین نوزادان

زردی، عارضه متداول بین نوزادان

هموگلوبین موجود در گلبول‌های قرمز بدن ما در نهایت تبدیل به رنگدانه زرد رنگی به نام بیلی روبین می‌شود که کبد مسئول دفع این ماده از طریق صفرا به خارج از بدن است. بالا بودن میزان بیلی روبین خون می‌تواند ارثی یا نشانه‌ای از بیماری‌های کبدی باشد.

تحریریه زندگی آنلاین : هموگلوبین موجود در گلبول‌های قرمز بدن ما در نهایت تبدیل به رنگدانه زرد رنگی به نام بیلی روبین می‌شود که کبد مسئول دفع این ماده از طریق صفرا به خارج از بدن است. بالا بودن میزان بیلی روبین خون می‌تواند ارثی یا نشانه‌ای از بیماری‌های کبدی باشد. به‌تدریج و با افزایش بیلی ‏روبین مناطق دیگر پوست مانند شکم و اندام‏ها زرد می‏شود بنابراین تشخیص زردی براساس مشاهده زردی در پوست و چشمان نوزاد است. زردی همان‌طور که از نامش پیداست زرد شدن رنگ نوزاد و سفیدی چشم است که علت آن بالا رفتن بیلی روبین خون است.

 بیشتربخوانید:

جلوگیری از زردی نوزاد در بارداری

 

تشخیص چطور انجام می‌شود؟

یکی از راههای تشخیص زردی، دیدن رنگ نوزاد است اما اگر این زردی بیش از حد باشد در این صورت باید آزمایش بیلی روبین سرم انجام شود. گاهی اوقات لازم است به‌جای بیلی روبین خون آزمایش‌های دیگر از جمله سازگاری خون مادر و نوزاد، ادرار و آزمایش‌های تکمیلی دیگر که جزو روش‌های تشخیصی است انجام شود.

 

چرا بچه زرد می‌شود؟

زردی علل زیادی دارد ولی 4 علت اصلی برای بروز آن وجود دارد. یکی از علل مهم کم‌کاری آنزیمی در کبد است که می‌تواند همراه با پرخونی نوزاد باشد. این آنزیم گلوکز 6 فسفات دهیدروژناز است که می‌تواند در کودک ایجاد زردی کند. یکی دیگر از علل ناسازگاری گروه خونی مادر و نوزاد است، به‌عنوان مثال مادر گروه خونی O دارد اما نوزاد گروه خونی B یا A دارد. نوزادانی که گروه خونی‌شان منفی است ولی گروه خونی یا RH مثبت دارند هم دچار چنین مشکلی می‌شوند. عفونت‌های نوزادی نیز یکی دیگر از علل ایجاد زردی در نوزاد است اما یکی از مهم‌ترین علل زردی نوزاد که باید حتماً مورد بررسی قرار بگیرد اختلال تیروئید است. زردی نوزادان در اغلب موارد قابل درمان است اما در موارد شدید در صورتی که درمان نشود می‌تواند بسیار خطرناک باشد.

 بیشتر بخوانید:

مراقبت از نوزاد در زمستان با ۱۲ توصیه موثر

مسمومیت با سرب در کودکان

خطرات دیر عوض کردن پوشک بچه !

 

 

 

زردی چه زمانی بروز می‌کند؟

زردی در 3 زمان رخ می‌دهد. ممکن است زردی در روز دوم تولد بروز کند که به آن زردی فیزیولوژیک گفته می‌شود که یک نوع زردی طبیعی است و معمولاً در روز چهارم به اوج خودش می‌رسد و بین روزهای پنجم تا هفتم هم کمتر می‌شود. نوع دیگر زردی وجود دارد که 2 درصد از نوزادان را درگیر می‌کند که بعد از 7 روز بروز می‌کند. زردی که بعد از هفته اول بروز می‌کند در هفته‌های دوم و سوم به حداکثر خودش می‌رسد که به آن زردی ناشی از شیر مادر گفته می‌شود. در این موارد به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود که مادر از دادن شیر به نوزاد خودداری کند در عوض می‌توانند دفعات شیردهی را کم کند.کار دیگری که می‌توان انجام داد این است که یکی دو وعده به‌جای شیر مادر به او شیر خشک  داده شود که زردی ناشی از شیر مادر کنترل شود. نوع دیگری از زردی‌ها انواعی هستند که درست هنگام تولد بروز می‌کند یعنی نوزاد به محض متولد شدن دچاری زردی است. این نوع از زردی‌ها بسیار مهم هستند و زردی‌های نیازمند بستری به حساب می‌آیند. این نوع زردی می‌تواند ناسازگاری گروه خونی مادر و نوزاد یا عفونت‌های نوزادی باشد.

بیشتر بخوانید:

دندان شیری هم نیاز به درمان دارد

بهترین روش برای تعویض بی دردسر لباس نوزادان

 

برچسب ها: نوزاد، یرقان، زردی نوزاد، زردی تعداد بازديد: 276 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز