Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
سه شنبه 29 اسفند 1402 - 08:07

1
مرداد
فواید ماساژ کودک

فواید ماساژ کودک

ماساژ دادن کودکان از دیرباز در بسیاری از فرهنگ‌ها مرسوم بوده است، ولی طی سا‌ل‌های اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

تحریریه زندگی آنلاین : ماساژ دادن کودکان از دیرباز در بسیاری از فرهنگ‌ها مرسوم بوده است، ولی طی سا‌ل‌های اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته است. از سال 1990 به بعد در برخی از کشورهای غربی دوره‌های ماساژ کودکان برای آموزش والدین در بیمارستان‌ها برگزار می‌شود. ماساژ دادن شیرخواران مزایای زیادی دارد. این فواید نه فقط برای شیرخواران است، بلکه شامل حال والدین آنها نیز می‌شود. برخی از مزایای ماساژ دادن کودکان عبارتند از:

 

بهبود ارتباط بین شیرخواران و والدین

در حین ماساژ دادن استرس و نگرانی‌های والدین نسبت به کودک کم می‌شود. فرصی پیش می‌آید که والدین فقط با فرزند خود وقت بگذرانند و با او در ارتباط مستقیم باشند.

 بیشتر بخوانید:

فواید ماساژ برای کودک

 

 

به رشد کودک کمک می‌کند

با کاهش میزان استرس در اثر ماساژ دادن، کمک زیادی به رشد بهتر کودک می‌شود. شیرخوار در یک شرایط آرام و هوشیار قرار می‌گیرد. میزان یادگیری‌اش بیشتر می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهند که ماساژ دادن به هوشیاری شیرخوار کمک می‌کند. در کودکان پیش‌دبستانی با افزایش مهارت‌های شناختی همراه است. احساس راحتی در جسم با افزایش تمرکز همراه است و به این ترتیب کودک به لحاظ فکری و ذهنی، رشد می‌کند.

 

سایر فواید ماساژ دادن

باعث درمان فیزیکی در کودکان مبتلا به نارسایی‌های عصبی می‌شود.

 به خواب بهتر و راحت‌تر شیرخوار کمک می‌کند. ماساژ دادن ریتم خواب را در شیرخواران تنظیم کرده و بهبود می‌بخشد.

 باعث ترشح هورمون‌هایی می‌شود که به کنترل استرس در بدن کمک می‌کنند.

 طبق تحقیقات به عمل آمده، ماساژ دادن کودکانی که به درماتیتیس دچارند، باعث کاهش علائم بیماری و بهبود وضعیت پوستی‌شان می‌شود.

 ماساژ دادن به طور مداوم (بر اساس یک برنامه مشخص) باعث کاهش درد در یک ناحیه مشخص از بدن کودک می‌شود.

 تحقیقات نشان می‌دهند که ماساژ دادن کودکان پیش‌دبستانی به مدت 15 دقیقه هر روز، باعث افزایش مهارت‌های هوشی و عملی آنها می‌شود و حتی بیشتر از خواب نیمروزی تاثیر مثبت دارد.

 در شیرخواران باعث عملکرد بهتر دستگاه گوارش و خروج گاز اضافی از بدن می‌شود. شیرخوارانی که ماساژ داده می‌شوند، کمتر دچار کولیک روده و نفخ می‌شوند.

 بیشتربخوانید:

8 گام برای ماساژ کودک

 

از چه زمانی ماساژ دادن شیرخوار را شروع کنیم؟

بسیاری از والدین دوست دارند شیرخوار خود را روی قفسه سینه‌شان بگذارند و با او تماس پوست به پوست برقرار کنند و شروع به مالیدن دست‌ها و پاهای او کنند.

تقریبا چند هفته بعد از تولد فرزندتان شما می‌توانید ماساژ دادن او را آغاز کنید. شیرخوار باید آرام، راحت و کاملا بیدار باشد. اگر در حین ماساژ دادن احساس کردید از این کار شما خوشش نمی‌آید، حتما آن را متوقف کنید. وقتی که شیرخوار سرش را می‌گرداند یا دستش را بالا می‌آورد، یعنی اینکه از ماساژ دادن در آن زمان خوشش نیامده است. برخی از پزشکان می‌گویند که ماساژ دادن 45 دقیقه بعد از شیر دادن به شیرخوار بسیار مفید است. زودتر از آن باعث استفراغ او می‌شود و دیرتر از آن زمان خوابش است. بهترین زمان برای ماساژ دادن، صبح‌ها و شب‌ها قبل از خواب است.

 

چطور شیرخوار را ماساژ بدهیم؟

ما در اینجا چند تکنیک ماساژ دادن را ذکر می‌کنیم:

ابتدا در فکر مهیا کردن یک فضای دنج و آرام برای این کار باشید؛ یک مکان از خانه با دمای هوای معتدل.  محلی که سر و صدا ندارد و سکوت ملایمی در فضا جریان دارد. ابتدا یک حوله روی سطح مورد نظر قرار دهید. شیرخوار را به پشت روی آن قرار دهید تا با شما تماس چشمی برقرار کند و آرام و آهسته با لمس ملایم سطح پوست او ماساژ را شروع کنید. ابتدا هر یک از اعضای بدن (دست‌ها و پاها) را ماساژ بدهید. آرام آرام از سر شروع کنید و به سمت پایین بیایید. می‌توانید کمی هم او را به شکم بخوابانید. بعضی از شیرخواران این حالت را دوست ندارند. پس زمانش را طولانی نکنید. اگر فرزندتان از ماساژ لذت می‌برد، حرکات مالشی را تکرار کنید؛ دوباره از سر تا پایین پاها. در هنگام ماساژ با او صحبت کرده و چند بار کلمه «راحت باش» را تکرار کنید تا گوشش به این کلمه عادت کند، حتی می‌توانید در حین ماساژ دادن به او قصه هم بگویید. برخی از والدین ترجیح می‌دهند از روغن برای ماساژ استفاده کنند. اگر از روغن استفاده می‌کنید، حتما روغن مناسب شیرخوار باشد. ابتدا روغن را یک جای پوستش امتحان کنید تا اگر به آن آلرژی داشته باشد، به مصرف آن ادامه ندهید. در برخی از شیرخواران که پوست بسیار حساسی دارند، در انتخاب روغن ماساژ باید دقت بیشتری شود. روغن نارگیل انتخاب خوبی است و به خوبی جذب پوست بدن می‌شود، حتی اگر شیرخوارتان در حین ماساژ دستش را به سمت دهان ببرد، این روغن به خوبی از بدن او دفع می‌شود. سعی کنید آن نواحی را ماساژ بدهید که او بیشتر دوست دارد. انگشتان خود را محکم روی سطح پوست او نکشید. فشار و قدرت زیاد دستان شما باعث احساس درد در او می‌شود.

 

ماساژ را به این ترتیب انجام دهید

ابتدا دو طرف سر او را با دست‌های خود به آرامی ماساژ بدهید. با انگشت خود دایره‌های کوچک بکشید.

 دست‌های خود را به حالت نیایشی به هم بچسبانید. بعد آن را روی پیشانی شیرخوار قرار دهید و با حرکات دست‌ها به طرفین صورت، به ماساژ دادن ادامه دهید و همین کار را با چانه تکرار کنید.

 دست خود را خم کنید و به آرامی روی قفسه سینه شیرخوار قرار دهید و از قسمت مرکز سینه به سمت پهلوها حرکت بدهید، مثل اینکه می‌خواهید کتاب را ورق بزنید.

 قسمت شکم او را به شکل دایره‌ای و در نواحی اطراف ناف ماساژ بدهید.

 شیرخوار را از پهلوها با حرکت دست از بالا به سمت پایین ماساژ بدهید.

 

برچسب ها: کودک، ماساژ، ماساژدرمانی تعداد بازديد: 309 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز