Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 31 فروردین 1403 - 01:07

14
بهمن
مراحل رشد کودک تا دو ماهگی (2)

مراحل رشد کودک تا دو ماهگی (2)

فرزند شما با علاقه بیشتری به چهره‌ها نگاه می‌كند؛ زیرا تاربینی او بسیار كمتر شده است و می‌تواند بسیاری از حالات چهره‌ها را ببیند. آگاهی از اینكه چه اتفاقاتی پیرامونش می‌افتد، نشان می‌دهد كه او در حال یادگیری، جمع‌آوری اطلاعات بیشتر است.

رشد عاطفی و اجتماعی 
دوست داشتنی‌ترین چیزها در این مرحله، پیشرفت نوزاد در زمینه تشخیص و پاسخگویی به شما است. او هنوز هم گریه می‌كند، اما از راه‌های دیگری هم برای جلب توجه شما و نشان دادن احساساتش بهره می‌گیرد. او می‌تواند از كل صورتش و اندام‌های بدنش استفاده كند تا به پاسخی كه می‌خواهد برسد.

فرزند شما با علاقه بیشتری به چهره‌ها نگاه می‌كند؛ زیرا تاربینی او بسیار كمتر شده است و می‌تواند بسیاری از حالات چهره‌ها را ببیند. آگاهی از اینكه چه اتفاقاتی پیرامونش می‌افتد، نشان می‌دهد كه او در حال یادگیری، جمع‌آوری اطلاعات بیشتر از چگونگی رابطه داشتن با شماست.

او حالا هر نوع رابطه‌ای را دوست دارد و از هر تماسی لذت می‌برد. برخی فعالیت‌ها برای رشد مهارت‌های نوزاد: شما هنوز هم سرگرمی شماره یك نوزاد دو ماهه خود هستید. با او حرف بزنید، برایش آواز بخوانید، موزیك پخش كنید و هم‌زمان دست و پای خود را تكان دهید تا او احساس لذت كند و تحریك شود. به هر حال این كارها نتایج مثبتی به دنبال خواهند داشت. هنگام حمام كردن برایش آواز بخوانید و روی انگشتانش آب بپاشید تا بیشتر به او خوش بگذرد.

تحریك حواس 
او را در كریر (Carrier) بنشانید و با خودتان در فضای داخل و اطراف خانه بچرخانید. در عین حال با او حرف بزنید. او صداهای جدید را می‌شنود و با موقعیت هر یك آشنا می‌شود. این بازی به او كمك می‌كند تا تصاویر و صداها را با هم هماهنگ كند. 
نوزاد شما از قلقلك دادن كف دست‌هایش لذت می‌برد. این‌كا را با یك شی بسیار نرم و خز مانند انجام دهید.

نوازد خود را به آرامی روی تشك بنشانید و خودتان از پشت او را نگه دارید. آرام‌آرام انگشتان كوچك پاهایش را كمی بكشید. با انجام این‌كار كمی متعجب خواهد شد، اما بار دوم كه این‌كار را انجام می‌دهید، می‌توانید لبخند را روی چهره‌اش ببینید، چرا كه این‌بار می‌داند، چه اتفاقی قرار است بیفتد. لبخند زدن او نشان می‌دهد كه می‌خواهد در این‌كار شما را همراهی كند. 

هیچگاه برای شروع كتاب خواندن برای نوزادتان زود نیست. كتاب‌هایی را كه طرح‌های زیبا و رنگی دارند، برای او انتخاب كنید. تصاویر باید واضح و رنگ‌ها كُنتراست بیشتری داشته باشند. بهتر است تصاویر مربوط به نوزادان و حیوانات باشند. كتاب را درست مقابلش بگیرید تا بتواند تصاویر را به خوبی ببیند.

گاهی اوقات صفحه‌ها را ورق بزنید و در مورد تصاویر با او صحبت كنید. با انگشت به هر كدام اشاره كرده و چیزی راجع‌به آن بگویید. یكی از عروسك‌هایش را در دست بگیرید و شروع به تكان دادن آن كنید و در عین حال خودتان به جای عروسك حرف بزنید. نوزادان از این‌كار بسیار لذت می‌برند.

نخستین لبخند
نخستین لبخند نوزادتان حدود شش هفتگی دیده می‌شود. در واقع این لبخند، اولین لبخند واقعی او است؛ چرا كه در همین روزهاست كه چشم‌هایش نسبت به قبل بسیار واضح‌تر می‌بینند. اگر شما نیز به او لبخند بزنید، خنده‌های او بیشتر و محكم‌تر می‌شوند. هر چه او بیشتر به شما لبخند بزند، شما نیز در جواب به او بیشتر لبخند و با او حرف بزنید. او برای رشد اجتماعی و شخصیتی نیاز دارد با شما تعامل بیشتری داشته باشد.

وقتی كه او لبخند زدن را یاد می‌گیرد، دیگر متوقف نمی‌شود و بعد از آن بیشتر هم این‌كار را انجام می‌دهد. به خصوص وقتی كه كسی به او نگاه كند و با او حرف بزند، او نیز شروع به لبخند زدن می‌كند. اما با گذشت چند هفته دیگر، او چهره‌های آشنا و غریبه را می‌شناسد و لبخندهایش را برای آنهایی كه آشنا هستند، نگه می‌دارد. این مرحله از رشد نوزاد برای خودش بسیار لذت بخش است. لبخند او به شما نشان می‌دهد كه شاد است؛ پس شما نیز باید با لبخند زدن به او نشان دهید كه شاد هستید.

 

 

برای خواندن بخش اول -مراحل رشد کودک تا دو ماهگی- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: تربیت کودک، رشد کودک، مراقبت از کودک، سلامت کودک، کودک دو ماهه، رشد عاطفی کودک، رشد اجتماعی کودک تعداد بازديد: 986 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز