Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 13 اردیبهشت 1403 - 09:41

14
بهمن
مراحل رشد کودک تا دو ماهگی (1)

مراحل رشد کودک تا دو ماهگی (1)

کودک شما در یك تا دو ماهگی به‌طور چشمگیری رشد قدی و وزنی خواهد داشت. عضلاتش كم‌كم سفت‌تر و حركاتش مشخص‌تر می‌شوند. در ضمن بسیاری از واكنش‌های غیر ارادی او در این مرحله از بین می‌روند.

تحریریه ماهنامه دنیای سلامت

 

در پایان دو ماهگی، نوزاد شما به بسیاری از چیزهای پیرامونش علاقه‌مند می‌شود و كنترل بیشتری روی اندامش دارد. حدود شش هفتگی كم‌كم به شما لبخند می‌زند و در همین هفته‌ها شخصیتش شروع به درخشش می‌كند.

كنترل سر
او حالا تلاش بیشتری می‌كند تا سرش را بالا نگاه دارد. وقتی كه روی شكم خوابیده است، می‌تواند برای چند ثانیه سرش را تا زاویه 45 درجه بالا بیاورد. این توانایی نشان دهنده آن است كه عضلات گردنش در حال قوی‌تر شدن هستند. در ضمن هر وقت كه بخواهد، می‌تواند سرش را برگرداند و به یك صدای جدید واكنش نشان دهد.

حركات
حالا دیگر حركات نوزاد دو ماهه شما نرم‌تر شده است. نسبت به قبل مدت بیشتری بیدار است و در لحظات بیداری‌اش سعی می‌كند با تكان دادن دست‌ها و پاها خود را سرگرم كند و تمام این موارد قوی‌تر شدن او را نشان می‌دهند. حتی حركات دست‌هایش هدفمندتر می‌شوند اگر او را در یك اتاق با یك اسباب بازی جدید تنها بگذارید، تمام حركات دست‌ها و پاها را با هم هماهنگ می‌كند تا تكانی به خود بدهد و آن‌را به‌دست بیاورد؛ اما علی‌رغم تمام این تلاش‌ها هنوز برای چنین كارهایی ضعیف است.

رشد فیزیكی
کودک شما در یك تا دو ماهگی به‌طور چشمگیری رشد قدی و وزنی خواهد داشت. عضلاتش كم‌كم سفت‌تر و حركاتش مشخص‌تر می‌شوند. در ضمن بسیاری از واكنش‌های غیر ارادی او در این مرحله از بین می‌روند. كم‌كم حالت جنینی او كه از لحظه تولدش با او بوده است، تغییر می‌كند و به صورت كشیده‌تر در می‌آید. زانوهایش قوی‌تر می‌شوند و دیگر انعطاف‌پذیری قبل را ندارند.

قبلا تمام انگشتانش را به صورت گره كرده جمع می‌كرد؛ ولی حالا كم‌كم آنها را باز و دست‌هایش را از حالت مشت‌شده خارج می‌كند. در پایان دو ماهگی، اگر یك جغجغه در نزدیكی‌اش بگذارید، بدون شك قادر خواهد بود آن‌را بردارد و حتی چند ثانیه در دست‌هایش نگه دارد.

مهارت‌های آموزشی 
او به محیط اطرافش علاقه‌مند شده است. بسیار باهوش است و شما را خوب تشخیص می‌دهد. به هنگام دیدن شما، هیجان‌زده می‌شود و این هیجان را با تكان دادن كل اندامش همراه با لذت و شادی نشان می‌دهد. بلافاصله بعد از شنیدن هر صدایی به آن سمت بر می‌گردد و حتی می‌تواند نگاه شما را در حال تماشا كردن چیزی دنبال كند.

دیدن و شنیدن
در یكی دو ماهگی او تمرین می‌كند با هر دو چشمش به یك نقطه نگاه كند. نسبت به قبل چهره‌ها را موشكافانه‌تر نگاه می‌كند، به جزئیات توجه نشان می‌دهد (مثل بینی، چشم‌ها) و می‌تواند چیزهایی را كه از او دورترند نیز ببیند؛ اما هنوز هم ترجیح می‌دهد به چیزهای پیرامونش نگاه كند. فهم او از زبان كمی بیشتر شده است. با تماشای صحبت كردن شما او نیز دهانش را باز و بسته می‌كند تا خود با را رفتار شما تطابق دهد.

حافظه 
حافظه نوزاد در نخستین هفته‌های پس از تولد بسیار كوتاه‌مدت و توانایی او در به خاطر سپردن در حال پیشرفت است. برای اینكه كمك كنید تا حافظه‌اش تقویت شود، به او اجازه دهید چیزها را با بیش از یك حواسش تجربه كند؛ مثلا او قادر نخواهد بود اسباب‌بازی‌هایش را به خاطر بسپارد؛ اما اگر اجازه دهید آنها را هم تماشا و هم لمس كند، ذهنش آنها را با جزئیات بیشتری ثبت و اطلاعات بیشتری از بافت، رنگ و شكل‌شان ذخیره می‌كند...

 

 

برای خواندن بخش دوم -مراحل رشد نوزاد تا دو ماهگی- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: مهارت کودک، رشد فیزیكی کودک، حرکات نوزاد، کنترل سر نوزاد، مراحل رشد نوزاد، کودک دو ماهه تعداد بازديد: 1032 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز