Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 14 اردیبهشت 1403 - 03:10

20
مرداد
دل درد، يكي از شكايت‌های شايع كودكان

دل درد، يكي از شكايت‌های شايع كودكان

اغلب مادر دچار اختناق شده و برنمي‌گردد كه خطر گانگرن (سياه شدن) روده وجود...

دل درد، يكي از شكايت‌های شايع كودكان

 

 

اغلب مادر دچار اختناق شده و برنمی‌گردد كه خطر گانگرن (سیاه شدن) روده وجود دارد و در ان هنگام دل درد كودكشان دچار نگرانی و سردرگمی می‌شوند. حال چه وقت باید به پزشك مراجعه كرد؟ آیا برای مراجعه به پزشك دست نگه دارم یا عجله كنم؟

 

انواع دل درد:

دل درد كودكان به دو گروه تقسیم می‌شود: حاد و مزمن

دل درد حاد: این نوع دل درد به طور ناگهانی شروع شده و ممكن است هیچ‌گونه زمینه قبلی نداشته باشد و سبب ایجاد استرس در والدین و كودك شود، در این حالت نیاز به معاینه پزشك در اسرع وقت ضرورت دارد.

 

علت دل درد حاد در كودكان چیست؟

شایع‌ترین علت، مربوط به بیماری‌های ویروسی می‌باشد، ممكن است این بیماری در دستگاه تنفسی به صورت سرماخوردگی و گلودرد ظاهر شود كه علائم آن به صورت دل‌درد، اسهال و استفراغ است و خوشبختانه این نوع دل درد كه مرتبط با سرماخوردگی است خطری ندارد و عمدتا پس از طی چند روز و به پایان رسیدن دوره بیماری به طور خود محدودشونده برطرف می‌شود.

 

دل دردهایی كه نیاز به مداخله جراحی دارد، كدامند؟

شایع‌ترین این نوع دل‌ دردها، در سنین شیرخوارگی یا 3-2 سالگی اتفاق می‌افتد. این نوع دل درد در دو حالت به وجود می‌آید:

1) فتق: در این حالت فتقصورت عدم رسیدگی به موقع، روده دچار سورا‌خ‌شدگی می‌شود.

2) انواژیناسیون: روده داخل هم رفته كه اصطلاحا انواژیناسیون نامیده می‌شود. علت به وجود آمدن این حالت ناشناخته است. این حالت با تابلوی انسداد روده و علائم آن دل درد كولیكی، حمله‌ای و استفراغ همراه بوده و در صورتی كه به موقع مداخله پزشك صورت نگیرد، خطر مرگ نیز وجود دارد. این نوع دل دردها از این جهت خطرناك است كه در سنین پایین، كودك توانایی ابراز دل درد را ندارد. به اشتباه بین مردم شایع شده كه بالا و پایین انداختن كودك سبب انواژیناسیون می‌شود ولی این صحت ندارد.

در بعضی موارد كودك دچار بی‌قراری، گریه و برجستگی ناحیه كشاله ران می‌شود در این حالت فتق ناحیه كشاله ران اتفاق افتاده، در صورتی كه برجستگی با دست برنگشت احتمال خطر و مختلط شدن فتق وجود دارد لذا باید فورا به پزشك متخصص كودكان مراجعه كرد و نیاز به مداخله جراحی دارد

در مواردی نیز بچه‌ با دل دردهای شدید مراجعه كرده، پای را درون شكم جمع می‌كند، این حالت ممكن  است به دنبال سرماخوردگی یا اسهال ساده در سنین 6 ماهگی یا 3-2 سالگی بروز كند، در فواصل حملات بچه آرام گرفته، به‌تدریج دردها طولانی‌تر شده، ممكن است روده داخل هم رفته كه در این حالت نیز نیاز به مداخله فوری پزشك و جراحی فوری ضرورت دارد.

عامل سومی كه نیاز به مداخله فوری جراحی وجود دارد، آپاندیسیت می‌باشد و شایع‌ترین سن بروز آن 10 سالگی است ولی در هر سنی ممكن است بروز كند.

 

علائم آپاندیسیت كودك چیست؟

دل‌ درد و استفراغ، تب خفیف و درد در اطراف یا ناحیه بالای ناف وجود دارد، سپس درد به ناحیه تحتانی راست شكم منتشر شده و ادامه می‌یابد و در این مورد نیز باید سریعا به پزشك مراجعه كرد.

 

دل درد دوره نوزادی

این حالت در 3-2 ماه اول تولد با دردهای شدید بروز می‌كند كه كولیك نامیده می‌شود. شیرخوار به شدت گریه كرده، دست و پا را داخل شكم جمع می‌كند، صورتش قرمز شده، ممكن است شكم او نفخ داشته گاز زیادی دفع كند. این حالت اغلب در عصر و شب بروز می‌كند و ممكن است حدود 3-2 ساعت شیرخوار گریه كند. معمولا به تدریج تا سن 5-4 ماهگی بهبودی حاصل می‌شود. مادران لازم است آرامش خود را حفظ كنند، زیرا خطری وجود ندارد اصولا علت كولیك ناشناخته است، ولی مواردی نظیر حساسیت غذایی، استرس مادر و یا نوع تغذیه كودك در تشدید این حالت بی‌تاثیر نمی‌باشد.

 

برچسب ها: سرماخوردگی، آپاندیسیت، دل درد، دل درد دوره نوزادی تعداد بازديد: 718 تعداد نظرات: 0

نظر شما بعد از تایید درج خواهد شد

فیلم روز
تصویر روز