Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
دوشنبه 26 شهریور 1403 - 22:48

15
بهمن
به كودكانتان از اين غذاها ندهيد!

به كودكانتان از اين غذاها ندهيد!

امروزه، اكثر والدين نگران چاقي فرزندانشان مي‌باشند، اما در حقيقت، شيوه زندگي‌...

به كودكانتان از اين غذاها ندهيد!

 

 

امروزه، اكثر والدین نگران چاقی فرزندانشان می‌باشند، اما در حقیقت، شیوه زندگی‌ كه والدین برای بچه‌ها در نظر گرفته‌اند مسؤول چاقی در كودكان می‌باشد. از آنجایی كه هم پدر و هم مادر هر دو سخت گرفتار و مشغول كار می‌باشند، به علت كمبود وقت، سعی می‌كنند با تهیه انواع غذاهای آماده و یا فست‌فودها گرسنگی كودكان خود را برطرف نمایند. بدین ترتیب، آنان بچه‌ها را به سمت خوردن غذاهای ناسالم ترغیب می‌كنند. در برخی از خانواده‌ها نیز بر سر انتخاب نوع غذا بین والدین و كودكان كشمكش وجود دارد، زیرا بچه‌ها ترجیح می‌دهند غذاهای فست‌فود از قبیل هات‌داگ، سوسیس و كالباس بخورند در حالی كه والدین از آنها می‌خواهند مواد غذایی حاوی سبزیجات را كه سالم‌ترند انتخاب كنند! غذاهای ناسالم و مضر برای كودكان بسیار زیاد می‌باشند و ما در اینجا برخی از آنها را ذكر می‌كنیم:

 

اگر می‌خواهید كودكانتان به خوردن مواد غذایی سالم تشویق و ترغیب شوند، در ابتدا خود شما به عنوان والدین باید الگوی خوبی برای آنها باشید، زیرا بچه‌ها الگوی غذا خوردن را از شما پدر و مادرها یاد می‌گیرند، اگر والدین شیوه زندگی سالمی داشته باشند، كودكان نیز از آنها می‌آموزند. اگر می‌خواهید غذای سالمی را در منزل آماده كنید از كودكان خود كمك بگیرید تا در این كارها با شما شریك شوند، زیرا در این صورت احتمال نخوردن غذایی كه با همكاری خود آنان تهیه شده كمتر می‌شود.

 

غذاهای گوشتی آماده و هات داگ:

كودكان غذاهایی مانند هات‌داگ، سوسیس دودی و انواع گوشت‌های فرآوری شده را دوست دارند. از طرفی این نوع غذاهای گوشتی آماده حاوی مواد سرطانزای نیتریت و نیترات، رنگ‌های مصنوعی، چربی‌های اشباع، سدیم (نمك) و مواد افزودنی می‌باشند. در تحقیق انجام شده، كودكانی كه 12 بار در ماه هات‌داگ می‌‌خوردند، خطر ابتلا به كم‌خونی در آنها افزایش یافته بود. غذاهای بسته‌بندی شده و آماده كه دارای مواد گوشتی فرآوری شده می‌باشند، حاوی روغن‌های هیدروژنه و چربی فراوان هستند. این غذاهای ناسالم اكثر اوقات، یك وعده غذایی اصلی كودكان را در بیرون از منزل تشكیل می‌دهند. گوشت‌های تازه و فرآوری نشده، مانند گوشت مرغ، ماهی تن و یا سینه بوقلمون از غذاهای سالم برای كودكان می‌باشند. برای تهیه ساندویچ برای كودكان، از نان‌های سبوسدار و كامل استفاده نمایید.

 

آبمیوه‌های مصنوعی و نوشیدنی‌های طعم‌دار:

كالری حاصل از آبمیوه‌های مصنوعی از شكر و كربوهیدرات موجود در آنها تأمین می‌شود. آبمیوه‌ها فاقد فیبر می‌باشند، در حالی كه یك میوه كامل سرشار از فیبر است. مصرف بیش از اندازه آبمیوه‌ها، ممكن است منجر به چاقی و پوسیدگی دندان‌ها شود. بهترین كار، تهیه آبمیوه از میوه‌های فصل در منزل می‌باشد. اهمیت نوشیدن آب را برای كودكان بازگو كنید و همیشه یك بطری كوچك آب همراه خود داشته باشند. اگر كودكان شما رغبتی به نوشیدن آب ساده ندارند، می‌توانید با افزودن چندین قطره از آبمیوه مورد علاقه آنان به آب ساده، آنان را به نوشیدن آب ترغیب كنید. یكی دیگر از نوشیدنی‌های سالم برای كودكان، شیر كم‌چرب می‌باشد كه سرشار از كلسیم، پروتئین و ویتامین A می‌باشد.

 

پـیــتــزا:

مواد تشكیل‌دهنده اكثر پیتزاها، سوسیس و كالباس می‌باشد كه حاوی ماده سرطانزای نیتریت و نیترات هستند. استفاده از پنیر پیتزا به مقدار فراوان، سبب می‌شود كه پیتزا كالری زیادی داشته باشد. بهتر است پیتزا را در منزل تهیه كنید؛ از آرد سبوسدار برای تهیه خمیر استفاده نمایید و به جای استفاده از سوسیس و كالباس، از تكه‌های گوشت، مرغ، انواع سبزیجات و كمی پنیر پیتزا استفاده نمایید و آن را در فر تهیه كنید.

 

دونات‌ها:

خوردن انواع دونات، علاوه بر بچه‌ها در نزد بزرگسالان نیز لذت‌بخش می‌باشد، در حالی كه این موادغذایی هیچ‌گونه ارزش غذایی ندارند. دونات‌ها، حاوی چربی، شكر و مقادیر زیادی اسیدهای چرب ترانس می‌باشند. برخی از بچه‌ها، دونات‌ها را به جای صبحانه می‌‌خورند، در حالی كه دونات نوعی دسر می‌باشد و در وعده صبحانه، خوردن دسر مناسب نمی‌باشد! بهتر است آنان را به خوردن نان تست سبوسدار ترغیب كنید تا در وعده صبحانه میل كنند.

 

انـواع پاسـتیـل‌هـای ژلـه‌ای و میـــوه‌ای:

 این مواد ژله‌ای حاوی مقادیر زیادی شربت ذرت كه فروكتوز بالایی دارد و همچنین رنگ‌های مصنوعی می‌باشند. اگر فرزندان شما، علاقه‌ای به خوردن میوه ندارند، می‌توانید آنها را به طرق مختلف به كودكان خود بدهید، به طور مثال آنها را فریزری كرده و سپس به كودكان بدهید. مثلاً دانه‌های انگور، آلبالو و یا گیلاس و یا تكه‌هایی از میوه‌‌هایی مانند هلو را فریزری كرده و سپس به كودكان بدهید. ممكن است بچه‌ها این میوه‌های فریزری را دوست داشته باشند.

 

سیب‌زمینـی سرخكــرده:

سیب‌زمینی سرخكرده، یكی دیگر از اسنك‌های مورد علاقه كودكان می‌باشد، در حالی كه سیب‌زمینی سرخكرده حاوی چربی فراوان، كالری زیاد و سدیم (نمك) فراوان بوده و با روغن‌های هیدروژنه كه حاوی چربی‌های ترانس می‌باشند، سرخ می‌شوند. علاوه بر این، تحقیقات نشان می‌دهند موادغذایی نشاسته‌ای مانند سیب‌زمینی در حرارت بالا، مواد سرطانزا به نام «آكریل آمید» تولید می‌كنند. می‌توانید به جای سیب‌زمینی سرخكرده به كودكان خود، هویج و یا ساقه‌های نازك كرفس بدهید. سیب‌زمینی تنوری همراه با كمی روغن زیتون هم می‌تواند یك میان وعده سالم برای كودكان باشد.

 

چیپس سیب‌زمینی:

 انواع چیپس‌ها، حاوی سدیم و چربی‌های اشباع فراوانی می‌باشند. در برخی چیپس‌ها ماده سرطانزای «آكریل آمید» وجود دارد. می‌توانید انواع سبزیجات تازه و خردشده، پاپ كورن و سیب‌زمینی تنوری را جایگزین چیپس‌های مضر برای كودكان نمایید.

 

برچسب ها: داگ، پـیــتــزا، دونات‌، پاسـتیـل‌، سیب‌زمینـی سرخكــرده تعداد بازديد: 581 تعداد نظرات: 0

نظر شما بعد از تایید درج خواهد شد

فیلم روز
تصویر روز