Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 - 14:23

21
تیر
لحظه به لحظه همراه با رشد نوزاد (1)

لحظه به لحظه همراه با رشد نوزاد (1)

بخش اول- وقتی كه نوزاد خود را در میان دستان‌تان می‌گیرید، محال است به شش ماهگی و یكسالگی‌اش فكر نكنید. نوزاد شما با روندی آرام و طبیعی رشد می‌كند و بزرگ می‌شود.

تحریریه زندگی آنلاین- گروه دنیای سلامت

 

 

وقتی كه نوزاد خود را در میان دستان‌تان می‌گیرید، محال است به شش ماهگی و یكسالگی‌اش فكر نكنید. نوزاد شما با روندی آرام و طبیعی رشد می‌كند و بزرگ می‌شود؛ اما مهم‌ترین نكته‌ای كه باید در این زمینه به خاطر داشته باشید، این است كه رشد كودكان با هم تفاوت دارد.

كودك شما همانند سایر كودكان می‌خندد، سرش را تكان می‌دهد، شروع به گفتن حرف‌های نامفهوم می‌كند، دست می‌زند، بعضی چیزها را در دست می‌گیرد و ... ولی در عین حال او یك كودك منحصر به فرد است و برخی ویژگی‌های خاص خودش را دارد. او همان زمان كه شما می‌خواهید، انجام كاری را شروع نمی‌كند، بلكه هر وقت كه آمادگی داشته باشد، هر مهارتی را می‌آموزد. 

مطالعه مقالات و كتاب‌ها در این مواقع به ما كمك می‌كنند تا با نوع و چگونگی رشد كودك آشنا شویم. این رشد را نمی‌توان تسریع كرد، اما وقتی كه به او عشق و توجه بیشتری ابراز می‌كنیم و به دقت نیازهای اصلی‌اش را برآورده می‌كنیم، امكان رشد مناسب او را فراهم می‌آوریم.

 تولد

 بیان احساس نوزادی كه از شكم مادر بیرون آورده و در دستان او جای گرفته، غیر ممكن است. با طی روند رشد در رحم، كودك كم‌كم برای ورود به دنیای خارج آماده می‌شود.

 صورت نوزاد

 تعجب نكنید! صورت نوزاد تازه متولدشده كمی فشرده شده و مچاله به نظر می‌رسد و چشم‌هایش پف دارند؛ اما چند هفته پس از زایمان چهره پف كرده و كوفته‌اش بهتر شده و وارد مرحله جدیدی می‌شود؛ به‌طوری كه كم‌كم تشخیص می‌دهید شبیه كدام یك از والدینش است.

 وزن تولد

 یكی از مهم‌ترین سؤالاتی كه بلافاصله بعد از تولد یك نوزاد به ذهن اطرافیان می‌رسد، وزن اوست. وزنش چقدر است؟ اینكه همه از وزن نوزاد تازه متولد شده سؤال می‌كنند، نشان می‌دهد مسأله مهمی است. در واقع وزن كودك در هنگام تولد تا حدودی نشان‌دهنده سلامت و میزان انرژی اوست. وزن 3-4 كیلوگرم را می‌توان وزنی ایده‌آل برای نوزادان دانست.

كودكان زیر 2/5 كیلوگرم ممكن است با برخی خطرات از جمله كمبود مواد مغذی در رحم مادر روبه‌رو باشند. سلامت مادر، تغذیه او در طول دوران بارداری، عوامل ژنتیكی، شرایط روحی و روانی، چاق و لاغر بودن مادر، جنسیت نوزاد و برخی عوامل دیگر روی وزن نوزاد اثر می‌گذارند.

در نخستین هفته بعد از تولد، نوزاد دچار افت وزن می‌شود و چیزی حدود 5-8 درصد از وزن هنگام تولدش را از دست می‌دهد كه این مسأله كاملاً طبیعی است. بدن او از محیطی تاریك، آرام و دنج و آبكی وارد دنیایی پر از نور و صدا می‌شود؛ جایی كه می‌تواند نفس بكشد و به جای آنكه به‌طور خودكار غذا بخورد، از سینه مادرش تغذیه می‌كند و این تغییرات بزرگ با كاهش نسبی وزن او همراه خواهد بود. در 2-3 هفتگی، او مجدداً به وزن هنگام تولدش باز می‌گردد.

 سر نوزاد

 جمجمه نوزاد از استخوان بسیار نرمی تشكیل شده است تا به هنگام زایمان (زایمان طبیعی) فشار ناشی از زایمان را تحمل كند. این خاصیت نرمی و انعطاف‌پذیری باعث می‌شود كه سر كودك بعد از تولد كمی بد شكل و نافرم به نظر برسد؛ به خصوص اگر زایمان با جراحی هم همراه بوده باشد. این مسأله هیچ آسیبی به نوزاد نمی‌زند. او به‌طور عادی رشد می‌كند و سرش خیلی زود به شكل طبیعی در می‌آید.

نرمی این بخش از جمجمه نوزاد آنقدر زیاد است كه شما می‌توانید ضربان نبض او را در آنجا مشاهده كنید. اگر خیلی زود به دنیا آمده باشد، می‌توانید رگ‌های ریز و كوچك خونی را روی صورتش ببینید و سرش كمی بنفش به نظر می‌رسد.

 نوزاد شما چه حسی دارد؟

 احساس یكباره هوا و فضا روی پوست نوزاد، او را دچار شوك می‌كند. نوزادان در نخستین لحظات پس از تولد بسیار هوشیار هستند و این هوشیاری بسیار بیشتر از هر زمان دیگری در اولین روزهای زندگی است. مسلماً خستگی بعد از درد شدید زایمان مانع از آن می‌شود كه به میزان هوشیاری نوزاد خود دقت كنید؛ اما اگر به رغم تمام خستگی‌ها به او توجه ویژه‌ای كنید، او به هر گونه تماس، صدا و گرما از جانب شما پاسخ می‌دهد.

او را نوازش كنید، در آغوش بگیرید، با او حرف بزنید و بگذارید عشق میان شما و خودش را بیشتر حس كند. این لحظات نخستین، بهترین فرصت برای شما و نوزادتان است تا یكدیگر را بشناسید؛ اما اگر این فرصت را از دست دادید، نگران نباشید؛ شما فرصت‌های زیادی دارید تا تمام این احساسات را با نوزادتان تجربه كنید...

 

 

 

برای خواندن بخش دوم- لحظه به لحظه همراه با رشد نوزاد- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: تولد نوزاد، رشد کودکان، تفاوت بین کودکان، صورت نوزاد، وزن تولد نوزاد، نوزاد تازه متولد، سلامت مادر و نوزاد، جنسیت نوزاد تعداد بازديد: 832 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز