Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 - 12:58

21
بهمن
ماساژ کودک راهی برای ارتباط بهتر (1)

ماساژ کودک راهی برای ارتباط بهتر (1)

یكی از بهترین راه‌ها برای نشان دادن عشق و علاقه خود به كودك، ماساژ دادن اوست. ماساژ دادن باعث نزدیكی مادر و فرزند، آرامش نوزاد و رشد بیشتر او می‌شود و حس اعتماد زیبایی بین آنها ایجاد می‌كند.

تحریریه ماهنامه دنیای سلامت

 

پیوند مادر و كودك، یك مرحله خاص و مهم است. تجربه‌ای است كه در آن شما و نوزادتان عشق را تجربه می‌كنید و دوست داشتن یكدیگر را می‌فهمید. این رابطه درست از لحظه‌ای كه چشم در چشم نوزادتان می‌دوزید، شروع و هر روز قوی‌تر می‌شود. پیوند نه تنها برای رشد عاطفی فرزند شما ضروری است، بلكه به رشد جسمانی او نیز كمك می‌كند و همانند غذا و هوا برایش ضروری است.

چگونه با نوزادتان ارتباط برقرار می‌كنید؟

 
اگر زایمان خوبی داشته باشید و بلافاصله بعد از زایمان فرزندتان را در آغوش شما جای دهند، احتمالاً در همان لحظه نخستین، متوجه نگاه مستقیمش به خودتان می‌شوید. این لحظه را هنگام نخستین شیر دادن به او نیز تجربه می‌كنید. نوزاد شما در حالتی شیر می‌خورد كه به شما از هركس و هر چیزی نزدیك‌تر است. او صدای شما را تشخیص می‌دهد، به چشمان‌تان نگاه می‌كند و از شیری كه با تمام وجود به او می‌دهید، سیر می‌شود. همه این چیزها او را آرام می‌كند و به او احساس امنیت می‌دهد.

لمس كردن: یكی از نیرومندترین راه‌ها برای ایجاد پیوند بین نوزاد و پدر و مادر نزدیكی فیزیكی و تماس پوستی است تا گرما و امنیتی را كه به یكدیگر می‌دهند، حس و خوشبختی را با تمام وجود لمس كنند. این نزدیكی به رشد فیزیكی نوزاد كمك می‌كند.

حرف زدن: نوزاد حرف زدن شما را بسیار دوست دارد. حتی یك نوزاد تازه متولد شده هم به صدای مادرش واكنش نشان می‌دهد. مهم نیست هنگام حرف زدن با او چه چیزهایی می‌گویید، او تمام توجه شما را دوست دارد و شما از دیدن عكس‌العمل‌های او نهایت لذت را می‌برید. هنگام حرف زدن به او نگاه و ارتباط چشمی خود را با او حفظ كنید. این‌كار درك بهتر یكدیگر و در آینده به رشد مهارت‌های اجتماعی كودك كمك می‌كند.

گاهی اوقات ارتباط برقرار كردن عمیق به تأخیر می‌افتد: پیوند یك فرایند است و ممكن است حتی چند هفته طول بكشد تا ایجاد شود. در خانم‌هایی كه زایمان دشواری را پشت سر گذاشته‌اند و نیاز به مراقبت‌های خاص دارند، این پیوند و ارتباط عمیق عاطفی كمی به تأخیر می‌افتد. بهتر است تلاش خود را حفظ كنید و به خاطر داشته باشید كه حتی اگر این رابطه كم‌كم ایجاد شود، خیلی زود، بسیار بزرگ و محكم می‌شود و شما دیر یا زود به محض آنكه مراقبت از فرزندتان را شروع كردید، آن‌را تجربه می‌كنید.



حمایت اطرافیان را جلب كنید: حدود 30 درصد از مادران در ارتباط برقرار كردن اولیه با نوزاد خود دچار مشكل می‌شوند. اگر شما نیز چنین حسی دارید، سعی كنید حمایت همسر، یكی از دوستان نزدیك و یا پدر و مادر خود را داشته باشید تا كمی از فشارهای زندگی در این روزهای متفاوت بر روی شما كاسته شود. سعی كنید به محض خوابیدن نوزادتان، خودتان هم بخوابید.

در برخی از مادران 3-4 روز بعد از زایمان حالت غمزدگی ایجاد می‌شود. این نوع احساسات ناشی از تغییرات هورمونی است. معمولاً ظرف چند روز بر‌طرف می‌شود. بعضی از مادرانی كه درایجاد رابطه با نوزاد خود دچار مشكل می‌شوند، افسردگی بعد از زایمان را تجربه می‌كنند.

علائم این افسردگی عبارتند از: كمبود انرژی، حساسیت و زود رنجی، از دست دادن میل و اشتیاق و ... یكی از بهترین راه‌ها برای سرعت بهبود افسردگی بعد از زایمان این است كه مدت زمان بیشتری را در كنار فرزند خود سپری كنید. تماس‌های جسمی با نوزاد، مادر را تحریك و هورمون‌های مادرانه او را آزاد كرده و به این ترتیب او احساس راحتی و آرامش می‌كند.

ماساژ نوزاد
یكی از بهترین راه‌ها برای نشان دادن عشق و علاقه خود به كودك، ماساژ دادن اوست. ماساژ دادن باعث نزدیكی مادر و فرزند، آرامش نوزاد و رشد بیشتر او می‌شود و حس اعتماد زیبایی بین آنها ایجاد می‌كند.

مزایای ماساژ دادن
تماس و لمس فیزیكی به نوزاد احساس امنیت و با ارزش بودن می‌دهد و حس احترام و اعتماد به نفس را در او تقویت می‌كند. این كار به مادر نیز كمك می‌كند تا بهتر با فرزندش ارتباط برقرار كند. ماساژ دادن نوزاد باعث كاهش درد و افزایش آرامش می‌شود. به هضم و گوارش غذا كمك كرده و نوزادتان را وقتی كه استرس دارد، آرام می‌كند.

همچنین، باعث گردش خون بهتر و تقویت سیستم دفاعی نوزاد می‌شود، به حركت مایع لنف در سرتاسر بدن كمك و مواد مضر را از بدن دفع می‌كند. ماساژ دادن به نوزاد باعث می‌شود عضلاتی محكم‌تر و مفاصل‌اش قابلیت انعطاف‌پذیری بیشتر داشته باشد. به همین دلیل برای نوزادان اهمیت زیادی دارد. علاوه بر موارد فوق، ماساژ دادن باعث افزایش ترشح هورمون رشد می‌شود...

 

 

برای خواندن بخش دوم -ماساژ کودک راهی برای ارتباط بهتر- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: مراقبت از نوزاد، حرف زدن کودک، مزایای ماساژ دادن کودک، لمس كردن کودک، ماساژ نوزاد تعداد بازديد: 820 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز