Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
سه شنبه 28 فروردین 1403 - 22:21

21
بهمن
ماساژ کودک راهی برای ارتباط بهتر (2)

ماساژ کودک راهی برای ارتباط بهتر (2)

نوزاد خود را به پشت بخوابانید و از قسمت بالایی بدن، یعنی سر و گردنش شروع كنید. اگر از این كار لذت ببرد، با نشان دادن علائمی شما را متوجه خواهد كرد. ابتدا با نرمی بسیار این‌كار را انجام دهید و بعد اگر دوست داشت، كمی فشار را بیشتر كنید.

زمان مناسب برای ماساژ نوزاد
از حدود دو هفتگی نوزاد می‌توانید ماساژ دادن را شروع كنید. او را بهتر می‌شناسید و در مورد نگهداری از او اعتماد به نفس بیشتری پیدا می‌كنید. بهترین زمان برای ماساژ دادن، زمان بین خواب و غذا خوردن او است. بهتر است اتاق كمی گرم باشد. در ضمن با دست‌های سرد هم او را ماساژ ندهید.

شروع
از یك روغن یا لوسیون مخصوص اطفال كه به راحتی جذب بدن شود، استفاده كنید. مرتباً به دست‌های‌تان روغن بمالید و به آرامی نوزاد را ماساژ دهید. این حركات را بسیار نرم و روان انجام دهید. نوزاد خود را لخت و یك تكه حوله زیر او پهن كنید. برخی از نوزادن دوست ندارند لخت شوند. اگر نوزاد شما نیز این‌گونه است، او را به طور كامل برهنه نكنید و تكه تكه هر بخش از بدن او را ماساژ دهید. مثلاً پاهایش را ماساژ دهید، بعد پاها را پوشانده شكم و كمرش را ماساژ دهید و ... 

شیوه‌های ماساژ دادن
نوزاد خود را به پشت بخوابانید و از قسمت بالایی بدن، یعنی سر و گردنش شروع كنید. اگر از این كار لذت ببرد، با نشان دادن علائمی شما را متوجه خواهد كرد. ابتدا با نرمی بسیار این‌كار را انجام دهید و بعد اگر دوست داشت، كمی فشار را بیشتر كنید. از حركت‌های رفت و برگشت استفاده كرده و هر قسمت را 2- 3 بار ماساژ دهید. در قسمت كمر می‌توانید از هر دو دست خود برای ماساژ دادن استفاده كنید.

سر: با حركات چرخشی شروع به ماساژ دادن سر نوزاد كنید؛ سپس آرام آرام به سمت گونه‌هایش بروید. به آرامی پیشانی‌اش را بمالید. از وسط پیشانی شروع كنید و به سمت ابروها و گوش‌ها حركت دست‌ها را ادامه دهید.

گردن، شانه‌ها و بازوها: گردن نوزادتان را با حركت به سمت پایین ماساژ دهید؛ سپس دست‌ها را به سمت شانه‌ها برده و از گردن دور شوید. كم كم پایین‌تر  بروید و بازوهایش را بمالید. مچ دست‌ها و انگشت‌ها را نیز ماساژ دهید. 

قفسه سینه و شكم: قفسه سینه نوزادتان را با حركت رو به پایین به آرامی ماساژ دهید؛ ماساژ باید با سر انگشتان و حركت چرخشی در جهت عقربه‌های ساعت انجام شود.

پاها، كف پا و سر انگشتان پا: پاها را از ران یا زانوها با حركت بالا به پایین به آرامی ماساژ دهید، سپس ساق پاها را بمالید و پاشنه پاها را به سمت انگشت‌ها ماساژ داده و روی هر یك از انگشتان تمركز كنید. 

پشت: بعد از آنكه شكم، پاها و دست‌های كودك را ماساژ دادید، او را بر گردانید و به شكم روی زمین بخوابانید، سپس شروع به ماساژ كمر او كرده و با سر انگشتان خود خیلی نرم از سمت شانه‌ها به پایین حركت كنید.

 

 

برای خواندن بخش اول -ماساژ کودک راهی برای ارتباط بهتر- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: زمان مناسب ماساژ نوزاد، مزایای ماساژ نوزاد، شیوه‌های ماساژ دادن، روش ماساژ کودک، روش کودک تعداد بازديد: 708 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز