Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
سه شنبه 11 اردیبهشت 1403 - 22:18

24
آبان
اخبار جدید از دنیای سلامتی

اخبار جدید از دنیای سلامتی

عضو انجمن جراحان ارتوپدی ایران، گفت: ‌در حال حاضر پروتزهای موجود در کشور ناقص بوده و گاهی سایزهای متوسط یافت نمی‌شود و به طور کلی در این زمینه کمبود داریم.

ویروس هرپس عامل ۵۰ درصد از موارد بیماری آلزایمر 

ویروس هرپس سیمپلکس ویروس شایعی است که به تبخال منجر می شود واکثر افراد درسن میانسالی به آن دچار می‌شوند.

هرچند این ویروس همواره در بدن باقی می‌ماند و با مصرف دارو یا به وسیله مکانیزم طبیعی دفاعی بدن برطرف نمی‌شود، متخصصان علوم پزشکی درمطالعه‌ای مشاهده کردندکه ویروس هرپس عامل نیمی از موارد ابتلا به آلزایمر است.

در این بررسی آمده‌ است: داروهای ضدویروسی ممکن است خطر پیرمغزی را که بیشتر بر اثربیماری آلزایمر بوجود می‌آید در میان افرادی که دچار موارد شدید هرپس هستند، کاهش ‌دهد.

این ویروس در بسیاری از مواقع فعالیتی ندارد اما زمانیکه فرد به HSV1 آلوده است این احتمال وجود دارد هنگام استرس داشتن یا بیمار شدن ویروس فعال شود.

محققان در تحقیقات بسیاری بر ارتباط بین بیماری آلزایمر و ویروس‌های هرپس 6A-HHV و HHV-7 تاکید کرده‌اند.

همچنین در ماه جولای مطالعه‌ای انجام گرفت که نشان داد مصرف داروی ضد ویروس هرپس خطر ابتلا به زوال عقل را کاهش می‌دهد.

گروهی از متخصصان انگلیسی بر اساس مطالعات پیشین دریافتند تب‌خال‌های ناشی از HSV1 در میان افراد دارای ژن APOE-e4 بیشتر شایع است که ممکن است فرد را درمعرض ابتلا به آلزایمر قرار دهد.

به گفته محققان HSV1 می‌تواند در ۵۰ درصد یا موارد بیشتری از ابتلا به بیماری آلزایمر نقش داشته باشد.

کمبود پروتز مفصل در کشور 

عضو انجمن جراحان ارتوپدی ایران، گفت: ‌در حال حاضر پروتزهای موجود در کشور ناقص بوده و گاهی سایزهای متوسط یافت نمی‌شود و به طور کلی در این زمینه کمبود داریم.

حمیدرضا اصلانی، در آستانه برگزاری بیست و ششمین کنگره سالیانه انجمن جراحی ارتوپدی ایران در ارتباط با شایع‌ترین بیماری‌های مرتبط با آرنج، اظهار داشت: درد شانه یکی از مشکلاتی است که بیشترین حجم مراجعات به متخصصین ارتوپدی در حوزه شانه را تشکیل می‌دهد و این درد می‌تواند ناشی از گیر افتادن تاندون شانه یا پارگی تاندون بروز کند که بیشتر در دهه ۴ و ۵ زندگی افراد به وقوع پیوسته و هنگام خواب این درد افزایش می‌یابد.

وی، دررفتگی و دردهای ناپایدار شانه را از دلیل مراجعات جوانان به متخصصان ارتوپدی در حوزه شانه برشمرد و گفت: ضربه‌های مکرر می‌تواند سبب این دررفتگی شود و حتی امکان وقوع این دررفتگی تا ۱۰۰ بار نیز وجود دارد که این افراد باید جهت رفع این مشکل درمان جراحی به روش آرتروسکوپ و یا به روش باز شوند.

اصلانی گفت:‌ متأسفانه در حال حاضر پروتزهای موجود در کشور ناقص بوده و گاهی سایزهای متوسط یافت نمی‌شود و به طور کلی در این زمینه کمبود داریم. از طرفی وسایل جراحی نیز گران شده و این موضوع بیماران را با مشکل مواجه کرده است.

ارتباط آلودگی اُزن با سکته مغزی 

طبق نتایج یک تحقیق جدید، قرارگیری در معرض ماده اصلی موجود در دود و غبار با نوعی سکته مغزی ناشی از خونریزی مرتبط است.

 مطالعات قبلی ارتباط بین سکته ایسکمیک ناشی از لخته شدن خون و ذرات ریز نظیر آلودگی هوا ناشی از اگزوز اتومبیل‌ها را نشان داده‌اند.

اما در مطالعات کمی به رابطه بین آلودگی هوا ناشی از تاثیرات لایه اُزن سطح زمین بر نوعی سکته مغزی ناشی از خونریزی پرداخته شده است.

در مطالعه اخیر، محققان به بررسی ۵۷۷ بیمار دچار خونریزی داخل مغزی که بین سال‌های ۱۹۹۴ تا ۲۰۱۱ در بیمارستان دولتی ماساچوست آمریکا تحت درمان بودند پرداختند و داده‌های سلامت بیماران را با میزان آلودگی هوا قبل از سکته‌شان مقایسه کردند.

در حالیکه ریسک خونریزی داخل مغزی بعد از افزایش سه نوع آلودگی هوا، یعنی ذرات ریز غبار، کربن سیاه و دی اکسید نیتروژن، افزایش نیافته بود، اما این ریسک در وضعیت میزان بالاتر اُزن سطح زمین افزایش یافت.

اُزن معروف به «اُزن بد» زمانی ایجاد می‌شود که نورخورشید با دود اگزوز ماشین‌ها، دودهای انتشار یافته از کارخانه‌ها و سایر آلاینده‌ها ترکیب می‌شود.

 دکتر «الیسا ویکر»، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه هاروارد، در این باره می‌گوید: «از برخی ابعاد این نتایج بسیار قابل توجه هستند.

اسناد و شواهد کمی در مورد تاثیرات اُزن بر خونریزی داخل مغزی وجود دارد. این یافته می‌تواند فاکتور بسیار مهمی باشد و باید در مطالعات بعدی تأیید یا رد شود.»

وی در ادامه می‌افزاید: «این یافته‌ها نشان می‌دهد اُزن می‌تواند دارای پتانسیل تاثیرگذاری بر عروق خونی کوچک تحت تأثیر آنژیوپاتی آمیلوئید مغزی باشد.»

 

برچسب ها: بیماری آلزایمر، ویروس هرپس، اخبار سلامتی، اخبار پزشکی، کمبود پروتز مفصل، پروتز مفصل، آلودگی اُزن سکته مغزی، آلودگی ازن و سکته مغزی تعداد بازديد: 427 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز