Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 8 اردیبهشت 1403 - 08:59

24
خرداد
۸ ماده غذایی برای تضمین‌ سلامت قلب

۸ ماده غذایی برای تضمین‌ سلامت قلب

گوجه فرنگی یک ماده غذایی با منبعی سرشار از مواد مغذی مثل نیتروژن، فولات، پتاسیم، ویتامین C، فلاونوئیدها، ویتامین E و آنتی‌اکسیدان‌های محافظ قلب، از جمله لیکوپن و بتاکاروتن، است.

گوجه فرنگی یک ماده غذایی با منبعی سرشار از مواد مغذی مثل نیتروژن، فولات، پتاسیم، ویتامین C، فلاونوئیدها، ویتامین E و آنتی‌اکسیدان‌های محافظ قلب، از جمله لیکوپن و بتاکاروتن، است. این مواد مغذی، کلسترول بد و فشار خون را کاهش می‌دهند و باعث می‌شوند خون راحت‌تر در شریان‌ها جریان پیدا کند.
 
داشتن سبک زندگی سالم و پیروی از یک رژیم غذایی مناسب، بهترین اقدام برای پیشگیری از ابتلا به انواع بیماری‌ها به خصوص بیماری‌های قلبی و عروقی است. به منظور حفظ سلامت قلب کافی است مواد غذایی مفید را در برنامه غذایی خود بگنجانید و به طور منظم آنها را مصرف کنید.
 
بر اساس تحقیقات، ارتباط مستقیمی‌ میان رژیم غذایی و بیماری قلبی وجود دارد و حتی عادات غذایی ما نقش قابل توجهی در سلامت و عملکرد قلب دارند. بیماری‌های قلبی و عروقی جزو اصلی‌ترین عوامل مرگ و میر در سراسر جهان هستند؛ به همین دلیل توصیه می‌شود افراد از دوران جوانی به فکر سلامت قلب خود باشند تا به نوعی از ابتلا به کلسترول و فشارخون بالا در دوران میانسالی، انسداد شریان‌ها و فشار بی‌رویه بر روی سیستم قلبی و عروقی جلوگیری کرده باشند.

 بیشتربخوانید:

 
 
 
با داشتن یک رژیم غذایی سالم می‌توان سلامتی قلب و دستگاه گردش خون را حفظ کرد. به توصیه متخصصان تغذیه با مصرف غذاها و نوشیدنی‌هایی که در ادامه ذکر شده‌اند، می‌توان خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی، حمله قلبی و سکته را تا حد زیادی کاهش داد.
 
۱) تخم مرغ
 
تخم مرغ به عنوان بخشی از یک الگوی غذایی سالم برای همه توصیه می‌شود. برای بیماران مسن‌تر که دارای کلسترول طبیعی هستند، با توجه به فواید غذایی تخم‌مرغ، مصرف حداکثر دو عدد تخم‌مرغ در روز قابل قبول است. داده‌ها نشان می‌دهد که خوردن روزانه یک تخم مرغ می‌تواند منجر به کاهش خطر بیماری قلبی و سکته شود. هم‌چنین تخم مرغ حاوی خواص آنتی‌اکسیدانی است و در کاهش خطر بیماری‌های قلبی عروقی نقش دارد.
 
۸ ماده غذایی برای تضمین‌ سلامت قلب
 
۲) پسته
 
خوردن آجیل یک راه عالی برای حفظ سلامت قلب است و به تنظیم کلسترول کمک می‌کند. تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که به طور منظم آجیل می‌خورند، کمتر در معرض حملات قلبی یا مرگ ناشی از بیماری قلبی هستند. پسته به‌عنوان منبع خوبی از ال آرژنین می‌تواند به بهبود سلامت دیواره شریان‌ها کمک کند. این ماده باعث انعطاف‌پذیر شدن رگ‌ها، کاهش لختگی و انسداد جریان خون می‌شود.
 
این خوراکی به دلیل دارا بودن خواص آنتی‌اکسیدانی، از بدن در برابر رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند و یک عامل بازدارنده در برابر مشکلات قلبی عروقی است.
 
۸ ماده غذایی برای تضمین‌ سلامت قلب
 
۳) چای سبز یا سیاه
 
چای سبز و سیاه منابع غنی از فلاونوئیدها هستند. مصرف مقدار مناسبی از این نوشیدنی‌ها سبب تنظیم هورمون‌های بدن می‌شود و وجود فلاونوئیدها در این گیاه از انسداد عروق جلوگیری می‌کند؛ همین امر سبب می‌گردد خون در دیواره رگ‌ها با سرعت مناسبی جریان داشته باشد.
 
۸ ماده غذایی برای تضمین‌ سلامت قلب
 
۴) غلات کامل
 
مصرف غلات کامل مانند برنج قهوه‌ای، جو و گندم کامل با کاهش فشار خون، کاهش کلسترول و کاهش حملات قلبی ارتباط مستقیم دارد. تحقیقات نشان می‌دهد مصرف سه وعده یا بیشتر غلات کامل در روز با ۲۲ درصد کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی مرتبط است.
 
ترجیحاً از مصرف غلات تصفیه‌شده و فرآوری‌شده مانند نان سفید که خطر ابتلا به ناراحتی‌های قلبی را افزایش می‌دهند، اجتناب کنید.
 
۸ ماده غذایی برای تضمین‌ سلامت قلب
 
۵) آب پرتقال طبیعی
 
آب پرتقال صد درصد طبیعی بدون مواد افزودنی، حاوی مقدار زیادی مواد مغذی زیادی (مانند ویتامین C، پتاسیم و فولات) برای سلامت قلب است. مرکبات حاوی ترکیبات گیاهی منحصر به فردی به نام هسپریدین و نارینژنین هستند و در حفظ سلامت قلب و حتی کاهش خطر سکته مغزی نقش دارند. طبق تحقیقات، مصرف منظم آب پرتقال اثرات مفیدی بر فشار خون و مدیریت کلسترول در افراد چاق دارد.
 
۸ ماده غذایی برای تضمین‌ سلامت قلب
 
۶) گوجه فرنگی
 
گوجه فرنگی منبعی سرشار از مواد مغذی مثل نیتروژن، فولات، پتاسیم، ویتامین C، فلاونوئیدها، ویتامین E و آنتی‌اکسیدان‌های محافظ قلب، از جمله لیکوپن و بتاکاروتن، است. این مواد مغذی، کلسترول بد و فشار خون را کاهش می‌دهند و باعث می‌شوند خون راحت‌تر در شریان‌ها جریان پیدا کند.
 
۸ ماده غذایی برای تضمین‌ سلامت قلب
 
۷) ماهی
 
ماهی سالمون سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ است و به کاهش التهاب در کل بدن کمک می‌کند. التهاب به نوبه خود به عروق خونی آسیب می‌رساند و منجر به حمله قلبی و سکته می‌شود. امگا ۳ می‌تواند به کاهش تری گلیسیرید، فشار خون، ضربان قلب نامنظم و کاهش خطر سکته مغزی و نارسایی قلبی کمک کند.
 
ماهی ساردین، ماهی کاد، شاه‌ماهی و قزل آلا از دیگر منابع امگا ۳ هستند.
 
۸ ماده غذایی برای تضمین‌ سلامت قلب
 
۸) سبزیجات چلیپایی
 
سبزیجات چلیپایی مانند کلم بروکلی و کلم بروکسل برای تقویت سلامت قلب و کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی بسیار مفید هستند. مصرف این سبزیجات، خطر ابتلا به حملات و بیماری‌های قلبی عروقی مانند سکته را کاهش می‌دهد و به جلوگیری از انسداد رگ‌ها (یکی از علل اصلی حملات قلبی و سکته)، کمک می‌کند.
 
۸ ماده غذایی برای تضمین‌ سلامت قلب
برچسب ها: تغذیه، رژیم غذایی، چای سبز، تخم مرغ، قلب، سبزیجات، کلسترول، پسته، سلامت قلب، الگو غذایی تعداد بازديد: 109 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز