Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 8 اردیبهشت 1403 - 00:20

23
دی
پروبیوتیک چیست؟

پروبیوتیک چیست؟

پروبیوتیک‌ها نوعی باکتری مفید برای بدن ما خصوصاً برای دستگاه گوارش هستند. این باکتری‌ها به سلامت روده کمک بزرگی می‌کنند، چرا که رشد باکتری‌های خطرناک (که منجر به عفونت و التهاب دستگاه گوارش می‌شوند) را کنترل می‌کنند.

دکتر مهسا امیدیان : پزشک عمومی ؛ متخصص تغذیه و رژیم درمانی از دانشگاه علوم پزشکی تهران

 

تحریریه زندگی آنلاین : پروبیوتیک‌ها نوعی باکتری مفید برای بدن ما خصوصاً برای دستگاه گوارش هستند. این باکتری‌ها به سلامت روده کمک بزرگی می‌کنند، چرا که رشد باکتری‌های خطرناک (که منجر به عفونت و التهاب دستگاه گوارش می‌شوند) را کنترل می‌کنند. در واقع پروبیوتیک‌ها سبب برقراری تعادل در دستگاه گوارش ما می‌شوند و به این ترتیب سبب عملکرد بهتر سیستم ایمنی بدن می‌شوند. امروزه می‌دانیم که یکی از دلایل اصلی ابتلا به بیماری‌های خودایمنی عدم بالانس بین باکتری‌های مفید و مضر در بدن ما به خصوص در دستگاه گوارش است. این عدم بالانس سبب اختلال عملکرد سیستم ایمنی می‌شود و سیستم ایمنی ما به سلول‌های خودی حمله می‌کند و بیمارهایی مانند ام‌اس، التهاب روده، لوپوس و ... به وجود می‌آید. پروبیوتیک‌ها همچنین سبب جبران آسیب آنتی‌بیوتیک‌ها در دستگاه گوارش و کل بدن می‌شوند و در کاهش التهابات روده اثر زیادی دارند. یکی از توصیه‌های مفید برای بیماران مبتلا به اسهال، استفاده از مواد غذایی حاوی پروبیوتیک یا داروهای حاوی پروبیوتیک است.

بیشتربخوانید:

تاثیر پروبیوتیک‌ها بر افسردگی و اضطراب

 

 

 

چه غذاهایی پروبیوتیک دارند؟

 محصولات لبنی پروبیوتیک‌دار مانند ماست و شیر پروبیوتیک‌دار و دوغ کفیر و یا دوغ‌هایی که در خانه از ماست‌های پروبیوتیک‌دار تهیه می‌کنیم.

 کلم ترش

 کیمچی

 بسیاری از ترشی‌ها

 

چه عواملی تعادل باکتری‌های مفید و مضر را در دستگاه گوارش ما به هم می‌زنند؟

 مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها: مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها ممکن است تعادل باکتری‌های دستگاه گوارش را از بین ببرد که باید از مصرف نا به جای آنتی‌بیوتیک خودداری کرد و هنگام و بعد از اتمام دوره مصرف آنتی‌بیوتیک، سعی به مصرف بیشتر مواد غذایی حاوی پری‌بیوتیک و پروبیوتیک داشت تا فلور طبیعی دستگاه گوارش زودتر به حالت طبیعی برگردد.

 برخی بیماری‌ها مانند بیماری‌هایی که سبب رشد بیشتر باکتری‌هایی می‌شوند که برای بدن ما مفید نیستند.

 

 برنامه غذایی نامناسب و با ارزشِ غذاییِ کم

 پری‌بیوتیک‌ها کربوهیدرات‌های غیر قابل هضم موجود در مواد غذایی هستند که برای تحریک رشد باکتری‌های مفید پروبیوتیک در بدن ضروری هستند. این اجزا محیط مناسبی را به طور انتخابی برای رشد باکتری‌های مفید پروبیوتیک در بدن مهیا می‌کنند تا آن‌ها بتوانند اثرات مثبت خود را بر بدن میزبان اِعمال کنند.

 بیشتربخوانید:

تاثیر پروبیوتیک‌‌ها بر دیابت نوع 2

 

 

 

چه مواد غذایی پری‌بیوتیک دارند؟

 پیاز و سیر

 مارچوبه

 کنگر فرنگی

 انواع حبوبات

 جو و جو دو سر

 سیب و موز

 

 سین‌بیوتیک چیست؟

واژه سین‌بیوتیک به معنای ترکیب پری‌بیوتیک و پروبیوتیک است. محصولات سین‌بیوتیک موثرتر و مفیدتر از محصولات پری‌بیوتیک و پروبیوتیک‌دار به تنهایی بوده و اثر حفاظتی بیشتری دارند.

 بیشتربخوانید:

کفیر، بانک پروبیوتیک ها

 

 

 

 به طور خلاصه می‌توان گفت

 پروبیوتیک‌ها نوعی باکتری مفید برای بدن ما خصوصاً برای دستگاه گوارش هستند که سبب تقویت سیستم ایمنی، کاهش بروز بیماری‌های التهابی دستگاه گوارش، کاهش بروز انواع آلرژی‌ها و کاهش بروز بیماری‌های خود ایمنی می‌شوند. منابع غذایی حاوی پروبیوتیک شامل محصولات لبنی پروبیوتیک‌دار، کلم ترش، انواع ترشی و کیمچی هستند.

 پری‌بیوتیک‌ها کربوهیدرات‌های غیر قابل هضم موجود در مواد غذایی هستند که برای تحریک رشد پروبیوتیک‌ها در بدن ضروری بوده و باکتری‌های پروبیوتیک از آن‌ها تغذیه می‌کنند. منابع غذایی حاوی پری‌بیوتیک شامل کنگر‌فرنگی، انواع حبوبات، موز و سیب، جو و جو دوسر، مارچوبه، سیر و پیاز هستند.

 سین‌بیوتیک به معنای ترکیب پری‌بیوتیک و پروبیوتیک است.

در صورتی که تصمیم دارید مکمل‌های حاوی پروبیوتیک را از داروخانه تهیه و مصرف نمایید، ابتدا نکات زیر در نظر گرفته شود:

 قبل از تهیه و مصرف باید با پزشک یا متخصص تغذیه مشورت کرد و بعد از اینکه اطمینان حاصل شد که مکمل‌های پروبیوتیک موجود با توجه به شرایط سلامتی و فردی ما ایمن هست و مشکلی ندارد، اقدام به تهیه آن‌ها کرد.

 تاریخ انقضای مکمل پروبیوتیک اهمیت زیادی دارد و با گذشت زمان از تاریخ تولید، تعداد پروبیوتیک زنده موجود در مکمل کاهش می‌یابد.

 شرایط نگهداری مندرج روی بسته‌بندی مکمل پروبیوتیک را مطالعه کنیم. اغلب مکمل‌های پروبیوتیک را باید در یخچال نگهداری کرد.

 

برچسب ها: آلرژی، ماست، شیر، لاکتوز، لبنیات، پروبیوتیک، باکتری روده، تقویت سیستم ایمنی، دوغ کفیر، دکتر مهسا امیدیان تعداد بازديد: 237 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز