Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403 - 15:18

2
بهمن
انواع پنیر؛ از یونان تا لیقوان

انواع پنیر؛ از یونان تا لیقوان

پنیر فتا (Feta Cheese) یکی از مشهورترین انواع پنیر یونانی است که از شیر گوسفند یا ترکیبی از شیر گوسفند و بز تهیه می‌شود. برخلاف سایر انواع پنیر، اسم فتا از خاستگاه آن گرفته نشده است .

الهام عطار : د انشجوی د کتری تخصصی علوم و صنایع غذایی بیوتکنولوژی مواد  غذایی

 

تحریریه زندگی آنلاین : پنیر فتا (Feta Cheese) یکی از مشهورترین انواع پنیر یونانی است که از شیر گوسفند یا ترکیبی از شیر گوسفند و بز تهیه می‌شود. برخلاف سایر انواع پنیر، اسم فتا از خاستگاه آن گرفته نشده است و کلمه «فِتا» در انگلیسی به ‌معنای «برش، تکه یا سهم» است. پنیر فِتا طعمی کاملاً منحصر به‌ فرد دارد و خیلی نرم و خامه‌ای با طعمی نمکی و تند است.  بااین‌حال عطر و طعم آن کاملاً به روند تولید و فرآوری پنیر بستگی دارد. پنیر فتا را پس از تهیه، نمك زده و درون محلول آب نمك یا خود آب پنیر به مدت 3 تا چند ماه نگهداری می‌كنند، چون به محض بیرون آوردن از آب نمك به سرعت خشك می‌شود.  این نوع پنیر سفید رنگ است و اغلب به شكل دایره تهیه می‌شود. مقدار چربی پنیر فتا از 30 تا 60 درصد است، اما به‌طور معمول آن را از شیری كه تقریباً 54 درصد چربی دارد، تهیه می‌كنند. روی پنیرهای فتا را با نوعی پوشش حفاظت‌كننده می‌پوشانند.

 بیشتربخوانید:

انواع پنیر و خواص آن را بیشتر بشناسید!

 

 

پنیر فتا از دو جنبه برای سلامتی مفید است

 از آنجا که پنیر فتا از شیر گوسفند یا بز تهیه می‌شود، برای افرادی که به شیر گاو حساسیت دارند مناسب است.

 پنیر فِتا نسبت به سایر پنیرهای سفت، چربی و کالری کمتری دارد و از طرفی مواد مغذی گوناگونی در آن یافت می‌شود؛ درنتیجه میزان مواد مغذی آن زیاد است.

  ارزش غذایی به‌ازای هر ۱۰۰ گرم پنیر فتا: 264 کیلوکالری، 4.1 گرم كربوهیدرات، 21.3 گرم چربی و 14.2 گرم پروتئین.

 

 پنیر گودا (Gouda Cheese)

پنیر گودا پنیری هلندی است که نام آن از شهری به همین اسم در شمال هلند گرفته شده است. پنیر گودا پنیری تقریباً سفت و زرد رنگ است که از شیر گاو درست می‌شود.

این پنیر به‌ صورت خام یا پخته در پیتزا، لازانیا، سالاد، صبحانه، سوپ، سس و شیرینی استفاده می‌شود. طعم آن از موزارلا قوی‌تر و بافت آن سفت‌تر است و مزه‌اش در غذا کاملاً حس می‌شود.

 این پنیر بسیار دیر ذوب شده و هم به صورت خام و هم به صورت پخته سرو می‌شود. مزه، بافت و عطر و طعم گودا بسیار متنوع است.

 از آنجا که زمان به عمل آمدن این پنیر بسیار متنوع است (از یک تا ۳۶ ماه)، ممکن است دو نوع مختلف از پنیر گودا طعم‌های کاملاً متفاوتی داشته باشند. پنیرهای تازه‌تر عطر و طعم ملایم‌تری دارند و بافت آنها نرم تا نیمه‌سفت است؛ پنیرهای کهنه‌تر بافت سفت‌تری دارند و عطر و طعم آنها قوی‌تر است.

 

بیشتر بخوانید:

مصرف روزانه 2 لیوان شیر چه تاثیری بر سلامتی شما می گذارد؟

توفو یک بمب کلسیم

 

مثل پنیر چدار، این پنیر هلندی هم براساس زمان تولید به انواع مختلفی دسته‌بندی می‌شود.

 پنیر تازه: ۴ هفته

 پنیر تازه جاافتاده: ۸ تا ۱۰ هفته

 پنیر جاافتاده: ۱۶ تا ۱۸ هفته

 پنیر جاافتاده‌تر: ۷ تا ۸ ماه

 پنیر کهنه: ۱۰ تا ۱۲ ماه

 پنیر خیلی قدیمی: بیشتر از ۱۲ ماه

 پنیر گودا یکی از پنیرهای محبوب دنیا است و ارزش غذایی آن به ‌ازای هر ۱۰۰ گرم: 356 کیلوکالری، 2.2 گرم كربوهیدرات، 27.4 گرم چربی و 24.9گرم پروتئین.

 

پنیر ماسكارپونه (Mascarpone Cheese)

گونه‌ای ایتالیایی است که آوازه آن به سراسر جهان رسیده است. ماسکارپونه را به نام پنیر خامه‌ای سه لایه هم می‌شناسند. این پنیر دوست‌داشتنی بافتی شبیه پنیر خامه‌ای، اما لطیف‌تر داشته و بدون نمک است.

ماسکارپونه پنیر خامه‌ای نرمی است که از شیر گاو یا خامه تهیه می‌شود. این نوع پنیر بسیار تازه است و تحت فرایند تخمیر قرار نمی‌گیرد.

پنیر ماسکارپونه موارد استفاده مختلفی دارد و مانند پنیر خامه‌ای پخش می‌شود. از جمله غذاهای محبوبی که در آن از ماسکارپونه استفاده می‌شود، می‌توان به دسر ایتالیایی تیرامیسو و ریوزوتو و بسیاری از چیزکیک‌ها اشاره کرد.

از نظر ظاهری، پنیر ماسکارپونه دارای رنگ سفید کرمی و شبیه به ماست یا نوع غلیظی از خامه‌ترش است. پنیر ماسکارپونه مزه‌ای خوب، خامه‌ای و ملایم دارد. به اعتقاد بسیاری از افراد پنیر ماسکارپونه نوعی خامه با طعم قوی‌تر است، اما بهتر است بگوییم پنیری با طعم خامه زده شده است.

 ارزش غذایی به‌ازای هر ۱۰۰ گرم پنیر ماسكارپونه: 429 کیلوکالری، 0 گرم كربوهیدرات، 46.4 گرم چربی و 7.1 گرم پروتئین.

 بیشتربخوانید:

خواص فراورده های لبنی

 

 

پنیر پارمزان (Parmesan Cheese)

پنیر پارمیجانو (که پارمژان یا پارمزان یا پارمسان نیز گفته می‌شود) پنیری ایتالیایی است. پنیر پارمزان پنیری خشک، ترد و سفت است که عطر و طعمی قوی و ماندگار دارد و معمولاً به‌شکل غیرپاستوریزه تولید می‌شود و ماندگاری آن بین یک تا سه سال است. پنیر پارمزان از شیر گاو تهیه شده و فرآیند تهیه آن حداقل ۸ ماه زمان می‌برد.

 پنیر پارمزان در گروه پنیرهای سخت طبقه‌بندی می‌شود و جزو آن دسته از پنیرها است كه باید برای عمل آمدن مدتی را بگذراند. این پنیر برای رسیدن به كیفیت خوب، حداقل 2‌ ماه و حداكثر 36‌ ماه زمان نیاز دارد، به همین علت هم بسیار سهل‌الهضم است و از این‌رو برای كودكان و سالمندان مناسب است. برای به‌دست آمدن یك كیلو پارمزان 24 كیلوشیر تازه گاو مصرف می‌شود. از این‌رو بسیار غنی است و برای انواع غذاهای ایرانی و خارجی می‌توان از آن استفاده كرد. پنیر پارمزان نرسیده، به‌عنوان پیش‌غذا (اردور) و مزه مصرف می‌شود و پنیر پارمزان رسیده را به صورت رنده کرده یا پودر شده در برنج و سوپ و انواع پاستا یا ماکارونی استفاده می‌کنند. همچنین این پنیر عطر و طعمی بسیار قوی دارد و زمانی که آن را به‌تنهایی می‌خورید، طعم آن مشخص‌تر است.

پارمزان یکی از پنیر‌های گران‌قیمت و محبوب در میان افراد است. یک قاشق غذا خوری پنیر پارمزان تنها 20 کالری و 2 گرم پروتئین دارد. از آنجا که پارمزان طعمی قوی دارد، به میزان کمتری از آن استفاده می‌شود.

ارزش غذایی به‌ازای هر ۱۰۰ گرم پنیر پارمزان: 431 کیلوکالری، 4.1 گرم كربوهیدرات، 28.6 گرم چربی و 38.5 گرم پروتئین.

 

 پنیر لیقوان (Lighvan Cheese)

لیقوان معروف‌ترین پنیر ایرانی است. پنیر لیقوان پنیری سنتی ‌است که در لیقوان ایران تهیه می‌شود. این پنیر که طعمی شور دارد و دارای سوراخ است از شیر گوسفند تهیه می‌شود. در گذشته پنیر لیقوان از شیر گوسفند غیرپاستوریزه به دست می‌آمد، اما در حال حاضر روش تهیه آن کاملاً بهداشتی است.

از ویژگی‌های بی‌نظیر لیقوان استفاده از باکتری‌های پروبیوتیک در تهیه آن است، بنابراین برای افرادی که ناراحتی گوارشی، مشکلات دیرهضمی و سیستم ایمنی دارند سودمند است. این پنیر معمولاً در صبحانه همراه نان میل می‌شود.

 

 پنیر محلی

پنیر محلی طعم ملایمی دارد. آب آن به‌طور کامل گرفته شده، اما آن را فشرده نكرده‌اند و هنوز مقداری آب پنیر در آن وجود دارد. در تهیه این نوع پنیر اغلب پس از عمل‌ترش كردن شیر، ماده جامد تشكیل شده را می‌شویند تا اسیدیته آن را كاهش دهند و به اصطلاح پنیری با طعم شیرین تهیه کنند. این پنیر رنگی ندارد و هیچ روشی را به منظور نگهداری طولانی‌مدت در آن به كار نمی‌برند. انواع گوناگونی از پنیر محلی را با توجه به میزان چربی شیر تهیه و برخی انواع آن را هم فشرده می‌كنند.

 پنیر خامه‌ای (Cream Cheese)

پنیری نرم با بافتی کره مانند که از مخلوط کردن خامه با شیر بدون افزودن حرارت به دست می‌آید.

نگهداری آن باید در درجه حرارت زیر ۱۰ درجه باشد. این نوع پنیر در تهیه انواع غذا استفاده شده و به عنوان دسر و به تنهایی نیز قابل سرو است.

همچنین بافت نرم آن امکان طعم‌دار کردن آن با ادویه و سبزیجات را ایجاد می‌کند. پنیر خامه‌ای معمولاً کم‌نمک یا بی‌نمک است و ترکیب مواد آن عبارتند از: ۵۵ درصد آب، ۳۳ درصد چربی، ۱۰ درصد پروتئین و ۰٫۸ تا ۱٫۲ درصد نمک.

این پنیر برای اولین بار در سال ۱۸۷۲ در آمریکا تولید شده است.

معروف‌ترین پنیر خامه‌ای جهان برند فیلادلفیا است که طعمی منحصر به‌فرد داشته و به ویژه در دسرهایی مثل تیرامیسو و کیک پنیر بی‌رقیب است.

 

 

برچسب ها: لبنیات، کلسیم، پنیر، انواع پنیر، پنیر پارمزان تعداد بازديد: 368 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز