Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 8 اردیبهشت 1403 - 15:09

16
آبان
کنترل ام‌اس با تغذیه

کنترل ام‌اس با تغذیه

ابتدا به شرح مختصری درباره بیماری‌ام.اس می‌پردازیم. ام.اس یا مولتیپل‌اسکلروز یک بیماری خود ایمنی (اتوایمون) است که عوامل متعددی از جمله عوامل ژنتیک و عفونت‌های دوران کودکی هم در به وجود آمدن آن مؤثر است.

الهام کریمی - کارشناس ارشد تغذیه

 

تحریریه زندگی آنلاین : ابتدا به شرح مختصری درباره بیماری‌ام.اس می‌پردازیم. ام.اس یا مولتیپل‌اسکلروز یک بیماری خود ایمنی (اتوایمون) است که عوامل متعددی از جمله عوامل ژنتیک و عفونت‌های دوران کودکی هم در به وجود آمدن آن مؤثر است. با توجه به آمار و ارقام، زنان دو برابر مردان به این بیماری مبتلا می‌شوند. محققان دریافتند که‌ام.اس با ویروس Epstein – Barr ارتباط مستقیم دارد. این ویروس باعث منونوکلئوز یا افزایش مونوسیت خون می‌شود. این بیماری در سفید پوستان بیشتر و در آفریقایی‌ها و آمریکایی‌های بومی به مراتب کمتر است.

 

بیشتربخوانید:

ارتباط تغذیه و بیماری ام اس

 

 

عوامل زمینه‌ساز بیماری‌ام.اس

 

بیماری تیروئید 2. دیابت نوع1 3. بیماری روده تحریک‌پذیر

 

علائم بیماری‌ام.اس

اسپاسم و سختی عضلات  بی‌حسی و فلج به طور معمول در پاها  اختلال در دفع مدفوع یا ادرار و نیز اختلال در عملکرد جنسی  تغییرات ذهنی همچون فراموشی و یا عدم تمرکز  افسردگی  تشنج

 

 

توصیه‌های رژیم غذایی در بیماران مبتلا به ام.اس

 رژیم غذایی کم‌چرب برای این بیماران توصیه می‌شود.

 لازم به ذکر است که از سه نوع روغن مضر باید پرهیز کرد: روغن نارگیل، روغن هسته پالم و روغن پالم

 رژیم غذایی کم‌چرب و پرفیبر برای این بیماران توصیه می‌شود.

 این رژیم باید سرشار از ویتامین‌ D که در جگر گاو و روغن کبد ماهی یافت می‌شود، باشد. گوشت‌های بدون چربی از جمله مرغ‌های ارگانیک، بوقلمون و قسمت‌های بدون چربی گوشت برای این بیماری مفید می‌باشند.

 از منابع غذایی دیگر می‌توان به غلات کامل اشاره نمود که به حفظ قند خون کمک می‌کنند. نان جو، برنج قهوه‌ای و کینوآ در این بیماری مفید می‌باشند.

 میوه‌های بنفش و قرمز که حاوی (آنتی‌سیانین) می‌باشند، در مبارزه با رادیکال‌های آزاد و مبارزه با تخریب میلین نقش دارند.

 سبزیجات دارای برگ سبز از جمله اسفناج، کلم، کلم بروکلی، کلم برگ و کلم قمری در پیشگیری از پدید آمدن این بیماری نقش دارند.

 در این بیماری باید از مصرف چربی‌های حیوانی پرهیز کرد.

 

بیشتربخوانید:

راهکار طب سنتی برای درمان ام اس

 رژیم غذایی سرشار از ماهی‌های چرب حاوی امگا3 مانند: سالمون، ساردین، ماهی تن، ماهی قزل‌آلا و ماهی خال‌مخالی در بهبود این بیماری مؤثر می‌باشد.

 این بیماری به علت عدم تعادل اسیدهای چرب امگا6 و امگا3 می‌باشد که باعث فعال شدن بیش از حد سیستم ایمنی می‌گردد و یک معضل بزرگ در مولتیپل اسلکروز می‌باشد.

  در این بیماری باید از مصرف کره و روغن‌های قنادی پرهیز کرد. مصرف روغن زیتون، روغن شاهدانه یا روغن بذر کتان در این بیماری مفید است که باعث کاهش کلسترول و کاهش التهاب می‌شود.

 در این بیماری (مولتیپل‌اسکلروز) که یک بیماری التهابی است، در مسیرهای عصبی آسیب ایجاد می‌شود. نکته حائز اهمیت این است که زردچوبه به علت داشتن کورکومین با التهاب مبارزه می‌کند. آزمایش‌ها نشان داده‌اند که تزریق زردچوبه به موش باعث کاهش یا حذف علائم بیماری شبه ام.اس (E.A.E) می‌گردد.

 آووکادو دارای خواص ضد التهابی است که به خاطر داشتن فیتواسترول‌های آووکادو در ملین‌سازی نقش موثری دارد.

 بهتر است که برای خواص ضد التهابی این بیماری کمی زنجبیل و یا عصاره زنجبیل به سالاد خود اضافه کنید و خوردن چای زنجبیل بعد از غذاهایی مثل ماهی بسیار مفید می‌باشد. دانه کدو تنبل در این بیماری باعث پیشگیری از کاهش منیزیم می‌شود و منبع غنی منیزیم می‌باشد. خوردن اسفناج، کنگر‌فرنگی و شکلات نیز در این بیماری مؤثر است. خوردن دانه کدو تنبل، تخم‌کتان و دانه چیا در این بیماری مؤثر می‌باشد.

 خوردن تخم‌مرغ که منبع غنی ویتامین B12 می‌باشد، باعث ساخت گلبول‌های قرمز و حفظ سیستم ایمنی و تعدیل میلین می‌شود.

 یکی از اشکالات این بیماری، کمبود ویتامین B12 می‌باشد. خوردن غذاهای نامناسب، چربی‌های اشباع مثل نارگیل، هسته خرما و روغن نخل در بروز و تشدید این بیماری مؤثر می‌باشد.

 مصرف الکل، قند و شکر و غلات تصفیه شده در این بیماری مضر می‌باشد. برنج سفید، سیب‌زمینی، نان سفید و تمام غلات تصفیه شده که باعث چاقی و دیابت می‌شوند، برای این بیماری مضر است.

 

بیشتربخوانید:

گیاه‌درمانی در ام اس

 خوردن مونوسدیم گلوتامات (MSG) در عود علائم بیماری مؤثر می‌باشد.

 لبنیات پرچرب، نمک و گلوتن (که در گندم و چاودار وجود دارد) و هر غذای تهیه شده با این غلات، برای این بیماری مضر می‌باشد.

  به طور مختصر باید گفت که کمبود ویتامین D و همچنین ویتامین B12 در بروز این بیماری مؤثر می‌باشد.

 خوردن سس مایونز در عود علائم این بیماری مؤثر است.

 بنابر یافته‌های جدید نوشیدن چند فنجان قهوه در روز در کاهش بیماری مؤثر است. در پایان باید گفت که ورزش‌های مفید مثل ایروبیک و بدنسازی که باعث هماهنگی نیمکره چپ و راست مخ می‌شوند، در بهبود بیماری‌ام.اس مؤثر هستند.

 30 دقیقه پیاده‌روی که به صورت تدریجی افزایش یابد (از 10 دقیقه به بالا)، شنا، تای‌چی و یوگا در این بیماری و بهبود آن مؤثر می‌باشند. بهتر است صبح‌ها و عصرها و در هوای خنک، ورزش انجام پذیرد.

 

سخن پایانی

در این مختصر، کوشش کردیم به نقش تغذیه و مواد غذایی در بهبود و پیشگیری از بیماری‌ام.اس بپردازیم. به این امید که توانسته باشیم اندک کمکی به خوانندگان محترم مجله پربار دنیای تغذیه کرده باشیم.

برچسب ها: تغذیه، درمان ام اس، ام اس، علائم ام اس تعداد بازديد: 112486 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز