Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 1 اردیبهشت 1403 - 01:40

29
فروردین
اشتباه های موقع مسواک زدن

اشتباه های موقع مسواک زدن

زمانی که شما به سختی دندان و لثه خود را مسواک می زنید دلتان خوش است که لثه و دندانهایتان واقعا تمیز شده اند اما در حقیقت نه فقط آنها را تمیز نکرده بلکه به آنها آسیب جدی وارد کرده‌ اید.

دندان‌های سالم مثل یک ثروت هستند. به گزارش پرس‌تی‌وی استادان دانشکده دندانپزشکی دانشگاه UCLA مجموعه‌ای از توصیه‌ها برای داشتن دندان‌های سالم و همچنین پرهیز از اشتباهات رایج در هنگام مسواک زدن دارند.

مسواک زدن یا اسکاچ کشیدن؟ 

اگر شما از آن دسته افرادی هستید که به جای مسواک زدن گمان می کنید برای تمیز شدن باید آن را مانند یک ظرفی که غذا در آن پخته شده است، اسکاچ بزنید، در حقیقت بیشترین آسیب را به دندان و لثه خود وارد می کنید. 

پرفسور اد. هولت، دندانپزشک ترمیمی ورئیس دانشکده دندانپزشکی UCLA امریکا می‌گوید: «زمانی که شما به سختی دندان و لثه خود را مسواک می زنید دلتان خوش است که لثه و دندانهایتان واقعا تمیز شده اند اما در حقیقت نه فقط آنها را تمیز نکرده بلکه به آنها آسیب جدی وارد کرده‌ اید. 

دکتر هولت می گوید هدف اصلی از مسواک زدن برداشتن پلاک، لایه نازک از باکتری است که در عین چسبنده بودن به راحتی تمیز می شود و نیازی نیست که به جان دندان خود بیافتید. 

وی می گوید با سخت مسواک زدن نه تنها موجب تحلیل لثه و آسیب زدن به ریشه دندان خود می شوید، بلکه دندان‌هایتان را در برابر سرما و گرما حساس می کنید. 

حرکت چرخشی و زاویه 45 درجه‌ای! 

اگر شما از دسته افرادی هستید که هنگام مسواک زدن، مسواک را بر روی دندانهای خود به گونه‌ای می گیرید که گویی ویولن می‌نوازید سخت دراشتباه هستید.

برای زدودن پلاک‌ها از دیواره دندانهایتان باید مسواک را با زاویه 45 درجه به دندان تکیه داده به طوری که اکثر موهای مسواک درون شیار لثه‌ای قرار گیرد. سپس مسواک را در جا و بدون تغییر مکان با حرکات لرزشی کوتاه ( بدون آنکه مسواک از جای خود چندان جابجا شود ) به جلو و عقب ببرید.

البته در صورتی که مجهز به مسواک برقی هستید نیازی به این کار نیست چون مسواک‌های برقی درچند ثانیه این کار را انجام خواهند داد. 

مسواک سفت یا نرم؟مساله این است! 

زمانی که برای خرید مسواک به داروخانه می روید مردد هستید که کدام یک را بردارید. بدون شک توصیه دندانپزشک شما مسواک نرم و حتی فوق العاده نرم هست. 

دکتر کرام از اساتید دانشکده دندانپزشکی می‌گوید :«توجه داشته باشید که لثه های شما درست مانند یک یقه سه سانتی است و نیازی نیست که زیر آن را تمیز کنید و استفاده از مسواک سفت فقط موجب تحلیل رفتگی لثه میشود.» 

مسواک اندازه دهانتان انتخاب کنید! 

توصیه دیگر دندانپزشکان این است که مسواک را به اندازه دهان خود انتخاب کنید وترجیحا مسواکی کوچکتر انتخاب کنید. 

به گفته دندانپزشکان، با استفاد از مسواک‌های کوچکتر شما راحت تر می‌توانید دندانهایتان را مسواک بزنید. 

استفاده از مسواک های مستعمل و قدیمی ممنوع! 

مسواک‌ها نیز عمرخود را دارند بنابراین از مسواک‌هایی که خمیده و موهای آن از بین رفته‌اند، استفاد نکنید.دکتر هولت می گوید هر سه ماه یکبار مسواک قدیمی را کنار گذاشته ویک مسواک نو به خود هدیه دهید. 

نخ دندان فراموش نشود! کار را به کاردان بسپارید! 

اگر نخ دندان شما در قفسه‌های دارویی شما خاک می خورد باید بدانید که عامل مهمی را در تمیز نگاه داشتن دندانهایتان کنار گذاشته‌اید.

به گفته دندانپزشکان مسواک‌ها به ندرت می توانند مواد غذایی باقی مانده در لای دندانها را تمیز کنند و علاوه بر این زدودن پلاک های باقی مانده در لای دندانها فقط از عهده نخ دندان بر می آید.به گفته دندانپزشکان با استفاده از نخ دندان شانس ابتلای شما به بیماریهای دهان ودندان بسیار ضعیف است. 

دوبار مسواک در روز! 

به گفته دندانپزشکان درمان حدود 98 درصد از تمامی بیماریهای مرتبط با دندان، با مسواک زدن درست در دو بار در روز و با استفاده از خمیر دندان حاوی فلوراید ونخ دندان در روز و مراجعه به موقع به دندانپزشک، به آسانی قابل پیشگیری می‌باشد.

 

 

منبع: خبرآنلاین

 

برچسب ها: دهان و دندان، سلامت دهان و دندان، پوسیدگی دندان، اصول مسواک زدن، مسواک زدن صحیح، بیماری های دندان، ویژگی های مسواک تعداد بازديد: 607 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز