Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 8 اردیبهشت 1403 - 05:04

2
اردیبهشت
آزمایش پاپ اسمیر چیست (2)

آزمایش پاپ اسمیر چیست (2)

 

 علایم سرطان دهانه رحم چیست؟

شیوع سنی سرطان دهانه رحم در سنین 45-50 سالگی است. سرطان دهانه رحم در مراحل اولیه کاملا بدون علامت بوده و تنها با بررسی سلول‌های ریزش کرده از دهانه رحم (تست پاپ اسمیر) قابل تشخیص است.

در مراحل پیشرفته بیماری شایع‌ترین شکایت، خونریزی غیر طبیعی واژینال است. این خونریزی ممکن است به صورت خونریزی بین دو عادت ماهیانه، خون ریزی پس از نزدیکی و یا خونریزی پس از دوش واژینال باشد. گاهی ترشحات بدبو، رقیق و خونی نیز وجود دارد.

در مراحل پیشرفته بیماری فشار یا درد لگنی وجود دارد. انتشار تومور سرطانی به عروق لنفاتیک اطراف رشته‌های عصبی باعث درد می‌شود که به صورت درد سیاتیک است، همچنین در مراحل پیشرفته اختلال کار روده، مثانه، و ورم در پاها دیده می‌شود.

 آزمایش دهید

دهانه رحم، بهترین عضو برای بررسی سلولی است. توصیه انجمن بین‌المللی سرطان بانوان برای بیماریابی سرطان دهانه رحم انجام تست پاپ اسمیر و معاینه لگنی به صورت سالیانه در همه خانم‌هایی است که از نظر جنسی فعال بوده و بالای 18 سال سن دارند .

بعد از سه بار آزمون پی در پی یا بیشتر تست پاپ اسمیر و طبیعی بودن آن، با نظر پزشک معالج می‌توان فواصل انجام آزمایش را بیشتر کرد.

 خطرات احتمالی در صورت عدم تست پاپ اسمیر به صورت مرتب

خطر سرطان دهانه رحم  در خانم‌هایی که به مدت سه سال یا بیشتر بیماریابی نشده‌اند، 9/3 بیشتر از کسانی است که به صورت سالیانه بیماریابی می‌شوند و برای کسانی که در مدت 10 سال اخیر بیماریابی نشده‌اند، خطر ابتلا 3/12 برابر بیشتر است. اهمیت تست پاپ اسمیر تا بدانجاست که حتی طی دوران بارداری هم توصیه می‌شود؛ بدون اینکه هیچگونه خطری برای ادامه بارداری داشته باشد.

در مورد انجام تست پاپ اسمیر بیماران چه نکاتی را باید در نظر بگیرند؟

1) بهتر است تست پاپ اسمیر بعد از اتمام عادت ماهیانه انجام شود و در خلال آن به هیچ‌وجه انجام نگیرد.

2) 24 ساعت قبل از انجام تست پاپ اسمیر از دوش واژینال استفاده نشده باشد. 3) یک هفته قبل از انجام تست از داروهای واژینال استفاده نشده باشد .

در ضمن چون حدود 20 درصد از موارد تست پاپ اسمیر جواب منفی کاذب دارد، یعنی با وجود بیماری، ابتلا به این آزمایش نمی‌تواند آن را تشخیص دهد، در صورت شک به بیماری دهانه رحم، برای مثال وجود ضایعه غیرطبیعی روی دهانه رحم که به وسیله پزشک دیده شده و یا علائم بالینی به صورت خونریزی بعد از مقاربت و یا ابتلا به زگیل‌های تناسلی که به دلیل عفونت ناشی از انواع ویروس پاپیلوم انسانی ایجاد می‌شود، بررسی دقیق‌تر با میکروسکوپ سه‌بعدی به نام کولپوسکوپ ضروری است.

روش‌های قطعی تشخیص سرطان دهانه رحم چیست؟

اگر در تست پاپ اسمیر و بررسی سلولی، تغییرات غیر طبیعی به وسیله آسیب شناسی دیده شود، باید نمونه بافت دهانه رحم زیر میکروسکوپ سه‌بعدی (کولپوسکوپی) بررسی گردد؛ در صورتی‌که در بررسی میکروسکوپی تمام نواحی در معرض خطر قابل رویت بود، نمونه بافت از محل مشکوک تهیه شده و درمان بر اساس شدت بیماری شروع می‌شود.

در مواردی که در بررسی با کولپوسکوپ تمام ناحیه در معرض خطر قابل رویت نباشد یا تشخیص بافتی با این روش مبهم باشد، از تمام نواحی در معرض خطر نمونه‌گیری می‌شود که این روش در اتاق عمل انجام می‌گیرد. با این روش که هم تشخیصی است و هم درمانی، می‌توان سرطان دهانه رحم را در مراحل اولیه کشف کرد. درمان سرطان رحم در این مرحله بدون هیچگونه تاثیر در طول عمر انسان امکان پذیر است. به این ترتیب با انجام به موقع تست پاپ اسمیر و معاینه ماهیانه می‌توان از بروز سرطان دهانه رحم پیشگیری کرد.

 

 

 

برای خواندن بخش اول- آزمایش پاپ اسمیر چیست- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: تست پاپ اسمیر، دهانه رحم، علایم سرطان دهانه، خونریزی غیر طبیعی واژینال، عروق لنفاتیک، تومور سرطانی، تشخیص سرطان دهانه رحم تعداد بازديد: 3881 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز