Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 1 اردیبهشت 1403 - 14:22

23
مرداد
بیماری سوزاك

بیماری سوزاك

یكی از شایع‌ترین بیماری‌هایی كه از طریق رابطه جنسی منتقل می‌شود و عموم مردم از آن وحشت دارند، سوزاك است. سوزاك بیماری است كه ریشه باكتریایی دارد و ناشی از نایسریا گونره است.

تحریریه زندگی آنلاین- گروه دنیای سلامت

 

 

یكی از شایع‌ترین بیماری‌هایی كه از طریق رابطه جنسی منتقل می‌شود و عموم مردم از آن وحشت دارند، سوزاك است. سوزاك بیماری است كه ریشه باكتریایی دارد و ناشی از نایسریا گونره است. هم مردان و هم زنان می‌توانند به این بیماری مبتلا شوند. مقاربت جنسی به هر شكلی كه انجام شود می‌تواند این بیماری را انتقال دهد. (مقاربت واژینال، مقعد و یا ...). 

به طور كلی این باكتری در قسمت‌های گرم و مرطوب بدن وجود دارد. مجرای خروجی مثانه، مكانی مناسب برای رشد و زندگی این میكروب است، چرا كه ادرار از آن خارج می‌شود و علاوه بر رطوبت، گرم نیز هست. در زنان این باكتری‌ها روی دهانه رحم و لوله‌های رحمی تأثیر می‌گذارد، در موارد نادر، این باكتری می‌تواند حتی در چشم انسان نیز رشد كند.

سوزاك می‌تواند به بیماری بسیار سختی تبدیل شود. به خصوص اگر سوزاك به سرعت درمان نشود و یا بیمار متوجه علائم آن نگردد، می‌تواند به بیماری سختی تبدیل شود، پس اگر متوجه آن شدید حتماً همسر خود را مطلع كنید.

 دلایل

دلایل ابتلا به این بیماری متفاوت است كه در برخی از آنها عبارتند از:

 داشتن رابطه جنسی با افراد متعدد به صورت هم‌زمان و یا در زمان‌های مختلف.  عدم استفاده از كاندوم و یا شیوه‌های رابطه‌ جنسی ایمن   داشتن رابطه جنسی با فرد همجنس‌باز  اعتیاد به مواد مخدر و استفاده از سوزن‌های مشترك

 علائم

علائم این بیماری در ابتدا واضح و آشكار نیست، بلكه بروز علائم تدریجی است عوارض بیماری درست 5 روز پس از عفونت به تدریج آشكار می‌شود، ولی در برخی موارد حتی علائم پس از یك ماه بروز می‌كند. علائم ابتلا در مردان و زنان متفاوت است.

علائم ابتلا به سوزاك در مردان

 احساس سوزش در مجرای خروجی مثانه هنگام ادرار كردن  درد هنگام ادرار كردن  ترشحات سفید، و مایل به سبز از آلت تناسلی مرد  گلودرد و سرفه   تورم بیضه و حساسیت به لمس زنان ممكن است هنگام ابتلا به سوزاك علائم زیر را تجربه كنند.

 ترشحات ناگهانی واژن  گلودرد و سرفه   درد و سوزش هنگام دفع ادرار  درد هنگام مقاربت جنسی  نیاز فوری به تخلیه ادرار بیش از حد طبیعی  تب (زمانی كه بیماری به لوله‌های فالوپ پیشرفت كند.  درد در ناحیه پایین شكم  گاهی نیز در هنگام گسترش عفونت به جریان خون، فرد علائم آرتریت را همچنن تب بالا و یا خارش تجربه می‌كند.

 تشخیص

ترشحات آلت تناسلی در مردان و واژن در زنان را می‌توان زیر میكروسكوپ قرار داد و نشانه‌های ابتلا به سوزاك را دنبال كرد. البته این روش برای تشخیص بیماری چندان دقیق نیست. در روشی دیگر سلول‌های گرفته شده از بدن بیمار را در آزمایشگاه رشد می‌دهند تا از روی آن سوزاك را تشخیص دهند.

به طور معمول نمونه از گلو، مقعد، مجرای خروجی مثانه، واژن و یا دهانه رحم برداشته می‌شود. اگرچه این روش وقتگیر است، ولی در تشخیص سوزاك مؤثر است.

عوارض

این بیماری عوارض زیادی دارد كه در زنان و مردان متفاوت است. زنان ممكن است دچار التهاب لگن، مقاربت جنسی دردناك، التهاب لوله‌های فالوپ و نازایی شوند و در صورتی كه هنگام ابتلا به بیماری باردار باشند، این عفونت را به جنین نیز منتقل می‌‌كنند، كه به شدت بر نوزاد تأثیر می‌گذارد.

گاه مردان مبتلا نارسایی كلیه، تجربه ابتلا به سوزاك را دارند. آنها به عفونت‌های دستگاه ادرار، چرك در اطراف دستگاه تناسلی و مشكل در دفع ادرار و زخم دچار می‌شوند. مننژیت و عفونت دریچه قلبی در میان افرادی كه از این وضعیت رنج می‌برند نیز بسیار شایع است.

 درمان

ابتدا باید شریك جنسی خود را مطلع كنید، زیرا این بیماری نیاز به درمان دو طرفه دارد و می‌تواند به سرعت گسترش یابد. هنگامی كه بیماری تشیخص داده شود، پزشك داروهایی همچون آنتی‌بیوتیك‌ تجویز می‌كند؛ مثل سفكسیم، مضتریاكسون، پنی‌سیلین و آزیترومایسین، پنی‌سیلین در اصل برای درمان سوزاك استفاده می‌شود ولی گاه ممكن است نتوانند این بیماری را درمان كند.

ابتلا به سوزاك بدن را مستعد ابتلا به هر نوع عفونت جنسی دیگری می‌كند؛ به همین دلیل لازم است آزمایش‌های تشخیصی دیگری نیز از بیمار گرفته شود. در اكثر موارد افراد مبتلا به سوزاك به كلامیدیا نیز مبتلا می‌شوند كه در این صورت پزشك، یك دوز اضافی از آزیترومایسین را توصیه می‌كند. این داروها حتماً باید توسط پزشك تجویز شوند و هیچ‌وقت نباید خود درمانی كرد.

 روش‌های پیشگیری

بهترین روش مبارزه با سوزاك، پیشگیری است و پیشگیری نیازمند آگاهی است؛ بنابراین آموزش روش‌های مطمئن جنسی از ابتلا به این بیماری جلوگیری می‌كند.

 استفاده از كاندوم خطر ابتلا به بیماری را كاهش می‌دهد.

 داشتن روابط جنسی سالم و تك همسری

 شستشوی دست‌ها به خصوص پس از دستشویی و عدم تماس دست‌ها با چشم‌ها

 رعایت بهداشت، خودداری از برقراری رابطه جنسی قبل از درمان كامل و استفاده از ملحفه و حتی تخت جداگانه در طول درمان

 در صورت تشخیص بیماری و یا مشاهده هرگونه علائم مشكوك همچون سوزش و یا ترشحات ارتباط جنسی خود را با همسرتان قطع و فوراً به پزشك مراجعه كنید.

 

برچسب ها: سوزاك، بیماری سوزاك، درمان سوزاك، پیشگیری از سوزاك، علل سوزاك، علائم سوزاك، دلایل سوزاك تعداد بازديد: 4600 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز