Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 1 اردیبهشت 1403 - 18:13

17
آبان
مزایای اقتصادی شیر مادر

مزایای اقتصادی شیر مادر

تاکنون فواید زیادی از شیر مادر را شنیده‌اید. اما باید بدانید که شیر مادر غیر از این موارد، مزایای دیگری هم دارد که یکی از آنها مزایای اقتصادی شیر مادر است. این مقاله را بخوانید.

دكتر ناهید عزالدین زنجانی؛ متخصص كودكان، مدیرعامل انجمن ترویج تغذیه با شیر مادر

 

آکادمی طب کودکان آمریکا (سال ۲۰۱۳)، در کتاب Breastfeeding Hand book for Physicians ذکر نموده است، اگر ۹۰ درصد مادران آمریکایی حداقل ۶ ماه کودک خود را انحصاراً شیر مادر بدهند هر سال ۱۳ میلیارد دلار صرفه جویی می‌شود و این رقم به جز صرفه‌جویی‌های حاصل ازهزینه‌های مربوط به غیبت از کار والدین و یا مرگ‌های دوران بزرگسالی ناشی از بیمار‌ی‌های دوران کودکی نظیر آسم، دیابت تیپ ۲ و یا مشکلات ناشی از چاقی و بیمار ی‌های قلبی - عروقی است.

در آمریکا مؤسسه‌ای به نام Nutrition Program For Woman, Infant and Children (WIC)  وجود دارد که مادران را از طریق آموزش و کمک‌های غذایی حمایت می‌کند.

این مؤسسه گزارش نموده در سال ۱۹۰۷ مادرانی که ۶ ماه کامل به شیرخوارشان شیر دادند بیش از ۹۵۰ میلیون دلار در سال در مقایسه با آنها که شیرمادر نداده بودند صرفه‌جویی شد که این رقم حاصل مجموع صرفه‌جویی در خرید فرمولای خانواده‌ها و هزینه‌های مربوط به عدم ابتلا به بیماری و مراقبت‌های بهداشتی بود (ویزیت پزشک و خرید دارو و...).

چون پیامد تغذیه کودک با شیرمادر، سلامت کودک و سلامت مادر است علاوه بر آن، هزینه‌های مراقبتی و درمانی هم کاهش می‌یابد، لذا برخی کمپانی‌های بیمه سلامت، برای ترویج و حمایت از تغذیه کودک با شیرمادر برنامه‌های گسترده‌ای برای بیمه‌شدگان خود دارند.

اخیراًKaiser permanent  با هدف فوق اقدام مهمی انجام داده به این شرح که با هزینه خود، تمام بیمارستان‌هایی را که بخش زایمان و کودکان دارند به یک انستیتوی دوست‌دار کودک

Institute Baby  friendly تبدیل نموده به این ترتیب که تمام پزشکانی که در این بیمارستان آموزش می‌بینند و یا انجام وظیفه می‌نمایند به‌ منظور دستیابی به سلامت کودک و بهره‌مندی از مزایای اقتصادی، از تغذیه کودک با شیرمادر به شدت حمایت کرده و آن را گسترش می‌دهند.

در ایران اگر 90 درصد مادران، شیرخوار زیر یک سال خود را فقط 6 ماه به طور انحصارى با شیرمادر تغذیه کنند چه میزان صرفه‌جویى مى‌شود؟

برحسب آخرین آمار ارائه شده، هر سال، 1/500/000 نوزاد متولد می‌شود. 90 درصد این رقم 1/350/000 نفر خواهد شد. با احتساب مصرف ۷ قوطی در ماه و مصرف ۴۲ قوطی در ۶ماه اگر قیمت هر قوطی شیرمصنوعی هم به‌طور متوسط ۱۵۰۰۰ تومان باشد هر سال مبلغ ۸۵۰ میلیارد و چهارصد میلیون تومان صرفه‌جویی خواهد شد که این رقم فقط مربوط به خرید شیرمصنوعی است و صرفه‌جویی حاصل از هزینه‌های بستری و درمان، ویزیت پزشک و خرید دارو محاسبه نشده است.

همه پزشكان و متخصصین دست‌اندركار مراقبت سلامت، باید به مادران بادار و همه آنهایی كه به تازگی مادر شده‌اند، اهمیت و مزایای تغذیه كودك با شیر مادر و خطرات تغذیه با فرمولا (چه برای مادر و چه برای كودك) را اطلاع‌رسانی كنند تا مادران با آگاهی لازم و با توجه به شرایط خود، تصمیم گرفته و بهترین انتخاب را داشته باشند.

 

برچسب ها: تغذیه کودک، تغذیه نوزاد، فواید شیر مادر، کودک شیرخوار، شیرخوارگی، سلامت کودک، دوران شیردهی، مزایای اقتصادی شیر مادر تعداد بازديد: 1432 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز