Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 31 فروردین 1403 - 12:59

2
اسفند
دوران شیرین شیردهی (2)

دوران شیرین شیردهی (2)

بهترین وضعیت برای مادر و نوزاد وضعیتی است كه نوزاد و مادر هر دو در حالت كاملا راحت و آرامی قرار داشته باشند

بهترین وضعیت به هنگام شیر دادن 

بهترین وضعیت برای مادر و نوزاد وضعیتی است كه نوزاد و مادر هر دو در حالت كاملا راحت و آرامی قرار داشته باشند، در این جا چند حالت و وضعیت را برای شما بازگو می‌كنیم:

وضعیت در آغوش گرفتن (بغل كردن): نوزاد خود را به گونه‌ای در بغل بگیرید كه سر او بر روی بازوی شما قرار گیرد و بدن او به سمت صورت شما باشد.

وضعیت خوابیدن به پهلو: این وضعیت برای شیر دادن به هنگام شب زمانی كه در رختخواب هستید، مناسب می‌‌باشد. از یك بالش در زیر سر خود استفاده كنید تا راحت‌تر باشید. توجه داشته باشید زمانی كه نوزاد مشغول شیرخوردن از سینه می‌باشد با دست خود سر و گردن نوزاد را نگه دارید تا نوزادتان راحت‌تر بتواند شیر بخورد. 

رعایت كردن نكات زیر به هنگام شیر دادن 

متوجه علامت‌هایی كه نوزاد به هنگام گرسنگی از خود بروز می‌دهد، باشید و هر زمان كه نوزاد شما گرسنه بود به او شیر دهید. هر زمان كه كودك تقاضای شیر داشت به او شیر بدهید و همیشه در دسترس باشید. ممكن است در هفته‌های اول به دنیا آمدن كودك، مجبور شوید در 24 ساعت 12 بار به كودك خود شیر دهید.

كودكی كه گرسنه است دستان خود را به طرف دهان خود حركت می‌دهد و یا لب‌های خود را به شكل مكیدن حركت می‌دهد، و یا ممكن است به سمت سینه شما حركت كند. منتظر نمانید تا كودكتان گریه كند و به او شیر دهید، قبل از گریه كودك به او شیر بدهید. تا هر زمان كه كودك تمایل به شیرخوردن دارد، به شیر دادن ادامه دهید و با عجله و شتاب او را از سینه جدا نكنید.

معمولا شیرخوردن كودك بین 10 تا 20 دقیقه از هر سینه طول می‌كشد. به هنگام شیر دادن به نوزادتان كاملا راحت و در آرامش باشید. این امر سبب می‌شود كه شیر بیشتری از سینه شما ترشح شود و جریان یابد. قبل از اینكه شروع به شیر دادن كنید در وضعیتی قرار گیرید كه بازوها، سر و گردن شما در وضعیت راحتی قرار داشته باشند و احساس ناخوشایندی نداشته باشید. 

 شیردهی در چه مواردی باید منع شود؟ 

در برخی موارد شیردهی موجب آسیب به كودك می‌شود و لذا نباید به او شیر داد:

زمانی كه مادر HIV (ایدز) مثبت است. در این صورت ویروس ایدز از طریق شیر مادر به فرزند منتقل می‌شود.

اگر مادر مبتلا به بیماری سل درمان نشده می‌باشد.

هنگامی كه مادر مبتلا به سرطان بوده و شیمی‌درمانی می‌كند.

اگر مادر معتاد به مواد مخدر بوده و كوكائین و یا ماری‌جوانا مصرف می‌كند.

اگر كودك دچار «گالاكتوزمیا» بوده و دستگاه گوارش او قند گالاكتوز شیر مادر را نمی‌‌تواند تحمل كند.

اگر مادر مجبور به استفاده از داروهای خاصی می‌باشد مانند: داروهایی كه برای سردردهای میگرنی، بیماری‌های پاركینسون و آرتریت استفاده می‌شوند.

قبل از اینكه شیردهی به نوزاد خود را شروع كنید حتما با پزشك خود مشورت كرده و او را از اینكه دارو مصرف می‌كنید، آگاه كنید، پزشك بر اساس دارویی كه مصرف می‌كنید، دستورالعمل لازم را خواهد داد.

اگر دچار آنفلوانزا و یا سرماخوردگی شده‌اید، شیردهی به نوزاد را قطع نكنید. شیر شما سبب بیماری نوزادتان نخواهد شد و حتی ممكن است با دادن آنتی‌بادی به نوزادتان از ابتلای او به بیماری پیشگیری كند.

انجمن كودكان آمریكا توصیه می‌كند به كودكانی كه از شیر مادر تغذیه می‌شوند در چهارماهگی قطره آهن داده شود. زمانی كه به كودك خود مواد غذایی حاوی آهن و یا غلات صبحانه غنی شده از آهن داده می‌شود باید قطره آهن قطع شود. در یك یكسالی باید سطح آهن كودك آزمایش شود.

با پزشك خود در مورد مصرف مكمل‌های آهن و ویتامین D مشورت كنید تا مقادیر لازم را برای شما و كودكتان تجویز كند.

 

برای خواندن بخش اول - دوران شیرین شیردهی - اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: شیردهی، بارداری، حاملگی، شیر دادن به نوزاد، دوران بارداری، دوران شیردهی، شیرخوردن نوزاد تعداد بازديد: 973 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز