Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 9 فروردین 1403 - 19:05

2
اسفند
دوران شیرین شیردهی (1)

دوران شیرین شیردهی (1)

شیر دادن به نوزاد سبب می‌شود كالری زیادی سوزانده شود بنابراین می‌تواند به كاهش وزن مادر كه در دوران بارداری دچار اضافه وزن شده بود كمك نماید.

منیره نوری فرد

 

 شیر مادر چه مزایایی برای نوزاد دارد؟

 شیر مادر دارای ایده‌ال‌ترین تركیبات مغذی برای نوزاد می‌باشد. شیر مادر تقریبا تركیب كاملی از ویتامین‌ها، پروتئین و چربی‌های مورد نیاز یك نوزاد برای رشد می‌باشد. هضم شیر مادر برای نوزاد بسیار راحت‌تر از شیر خشك است. شیر مادر حاوی آنتی‌بادی بوده و نوزاد را در برابر ویروس‌ها و باكتری‌ها مصون نگه می‌دارد، شیر مادر خطر ابتلا به بروز آسم و آلرژی را در نوزاد كاهش می‌دهد.

علاوه بر این نوزادانی كه از شیر مادر تغذیه می‌شوند تا 6 ماه اول زندگی خود (اگر از شیر خشك تغذیه نشده باشند) كمتر به عفونت گوش، بیماری‌های تنفسی و اسهال مبتلا می‌شوند. محققان معتقدند نوزادانی كه از شیر مادر تغذیه شده‌اند از هوش بالاتری برخوردار می‌باشند.

علاوه بر اینها تماس فیزیكی مادر با نوزاد به هنگام شیر دادن و تماس پوست نوزاد با پوست مادر سبب برقراری حس عاطفی و امنیت بیشتر در نوزاد می‌گردد. نوزادانی كه از شیر مادر تغذیه می‌شوند به میزان لازم وزن اضافه می‌كنند و دچار اضافه وزن نمی‌شوند. انجمن كودكان آمریكا (AAP) می‌گوید تغذیه نوزاد با شیر مادر نقش مهمی در پیشگیری از سندرم مرگ ناگهانی نوزاد دارد. همچنین به نظر می‌رسد كه شیر مادر حتی ابتلا به بیماری‌های دیابت، چاقی و بعضی از سرطان‌ها را نیز كاهش می‌دهد.

شیر دادن به نوزاد چه مزایایی برای مادر دارد؟

شیر دادن به نوزاد سبب می‌شود كالری زیادی سوزانده شود بنابراین می‌تواند به كاهش وزن مادر كه در دوران بارداری دچار اضافه وزن شده بود كمك نماید. شیردهی به نوزاد سبب ترشح هورمون اكسی‌توسین شده و این هورمون سبب می‌شود رحم مادر خیلی سریع‌تر به سایز قبل از بارداری برگشته و همچنین خونریزی‌های پس از زایمان را كاهش می‌دهد.

شیردهی به نوزاد سبب كاهش خطر ابتلا به سرطان سینه و سرطان رحم می‌شود، همچنین در كاهش خطر ابتلا به پوكی استخوان نیز موثر است. شیردهی به نوزاد سبب صرفه‌جویی در هزینه و وقت شما می‌شود زیرا مجبور نیستید علاوه بر خریدن شیر خشك، هر بار پستانك شیشه را استریلیزه كرده و یا بطری را گرم كنید. شیر دادن به نوزاد سبب می‌شود كه اوقات معینی برای استراحت خود داشته باشید. در واقع زمانی كه به نوزاد خود شیر می‌دهید خود در حال استراحت هستید.

 آیا مادر، شیركافی دارد؟

چند روز اول پس از به دنیا آمدن نوزاد، ایده‌آل‌ترین شیر در پستان مادر تولید می‌شود كه به آن شیر اول، آغوز یا كلستروم می‌گویند. آغوز غلیظ و زردرنگ و البته مقدار آن نیز كم می‌باشد، اما می‌تواند نیازهای تغذیه این نوزاد را در همان روزهای اول پس از تولد، برآورده ‌سازد. آغوز سبب می‌شود سیستم گوارش نوزاد رشد بهتری داشته باشد و برای دریافت شیر مادر و هضم آن آماده شود. اكثر نوزادان 3 تا 5 روز اول بعد از تولد كمی از وزن خود را از دست می‌دهند كه این امر ربطی به تغذیه نوزاد با شیر مادر ندارد. به موازات این‌كه كودك رشد كرده و بزرگتر می‌شود و به شیر بیشتری نیاز دارد، پستان مادر نیز شیر بیشتری تولید می‌كند.

اكثر محققان توصیه اكید دارند كه كودكان در 6 ماه اول زندگی، فقط و فقط از شیر مادر تغذیه شوند. اگر در این 6 ماه كودك علاوه بر شیر مادر با شیر خشك نیز تغذیه شود، این امر منجر به كاهش شیر مادر خواهد شد. اگر حتی تمایلی ندارید كه كودك خود را كمتر از 6 ماه از شیر خود تغذیه كنید بهتر است حداقل برای یك دوره كوتاه‌مدت به كودك خود شیر دهید و این بهتر است از اصلا شیر ندادن. می‌‌توانید پس از 6 ماه از غذاهای جامد برای تغذیه كودك خود استفاده كنید اما همچنان به شیر دادن كودك خود ادامه دهید تا همیشه شیر در سینه شما تولید و ترشح شود.

 

برای خواندن بخش دوم - دوران شیرین شیردهی- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: شیردهی، بارداری، زایمان، شیر دادن به نوزاد، دوران حاملگی، دوران بارداری، شیر خوردن نوزاد، دوران شیردهی تعداد بازديد: 1208 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز