Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 7 اردیبهشت 1403 - 16:23

12
بهمن
زنان باردار گیاهخوار نگران نباشند

زنان باردار گیاهخوار نگران نباشند

حفظ رژیم گیاهخواری در بارداری و ادامه آن مانند قبل مزایای فراوانی دارد، مثلا پروتئین‌های موجود در غذاهای گیاهی باعث تسهیل كاركرد كلیه‌ها می‌شوند. همچنین این روش تغذیه در این دوران، از بروز عارضه پوسیدگی دندان‌ها پیشگیری می‌كند.

تحریریه ماهنامه دنیای تغذیه

 

بسیاری از زنان گیاهخوار درباره اثرات رژیم غذایی‌ خود بر روی جنینی كه در رحم دارند نگران هستند، ولی با تنظیم یك رژیم غذایی علمی و دقیق می‌توان از بروز خطرات احتمالی ناشی از گیاهخواری مادر پیشگیری كرد.

زنان باردار گیاهخوار از چه مزایایی بهره‌مند خواهند شد؟
حفظ رژیم گیاهخواری در بارداری و ادامه آن مانند قبل مزایای فراوانی دارد، مثلا پروتئین‌های موجود در غذاهای گیاهی باعث تسهیل كاركرد كلیه‌ها می‌شوند. همچنین این روش تغذیه در این دوران، از بروز عارضه پوسیدگی دندان‌ها كه مشكل بسیار شایعی در زنان حامله است پیشگیری می‌كند. 

در كنار این فواید، رژیم گیاهخواری ریسك ابتلای مادر باردار به انواع بیماری‌های دیگر را هم كاهش خواهد داد. به‌علاوه امكان افزایش بیش از حد وزن در این 9 ماه و ابتلا به یبوست و پر‌فشاری خون كه در زنان حامله شایع است نیز در گیاهخواران كمتر می‌باشد. همچنین آنها كمتر با بیماری‌های قلبی، دیابت نوع 2، سرطان و سنگ كیسه صفرا درگیر خواهند شد. نكته مهم دیگر این است كه این گروه كمتر از بقیه هله هوله می‌خورند و بیشتر به مصرف غذاهای مفید تمایل دارند.

زن حامله گیاهخوار و دردسر‌های متخصص تغذیه
در حالی كه این نوع تغذیه برای زنان حامله فوایدی دارد، ولی مدیریت آن قدری دشوار است و مادر و پزشك او باید بسیار با‌احتیاط عمل كنند. دكتر مارتا گرودریان، متخصص تغذیه درمانی در بیمارستانی در اوهایو درباره این موضوع چنین می‌گوید: «تنظیم یك رژیم گیاهخواری صحیح كه با شرایط جسمی زن باردار متناسب باشد و نیازهای او و جنینش را كاملا برطرف كند تا او سالم و با كمترین دردسر بارداری را بگذراند، كار ساده‌ای نیست. 

در واقع هر قدر رژیم گیاهخواری این زنان محدود‌تر بوده و تعداد غذاهایی كه آنها از سفره روزانه خود حذف كرده‌اند بیشتر باشد، تنظیم چنین رژیمی برای متخصصان تغذیه دشوار‌تر خواهد بود». 

مكمل‌ها به كمك می‌آیند
خوشبختانه می‌توان نبود یا كمبود این غذاها را با تجویز مكمل‌ها جبران كرد. زن بارداری كه علاوه بر غذاهای گیاهی، فقط لبنیات و تخم‌مرغ می‌خورد، می‌تواند به راحتی از طریق رژیم غذایی و با مصرف مكمل‌های مولتی‌ویتامین/ مولتی‌مینرال، نیاز‌های بدنش را تامین كند و بارداری سالمی را پشت سر بگذارد و نوزاد سالمی به دنیا بیاورد. 

این مكمل‌ها انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی را در خود دارند. زن گیاهخواری كه در انتظار فرزندی است و اصلا فرآورده‌های گوشتی نمی‌خورد، حتما باید مكمل‌های ویتامین B12‌ و آهن بخورد و ممكن است پزشك تشخیص دهد كه او به مصرف مكمل‌های حاوی كلسیم، روی و ویتامین D هم نیاز دارد.

غذاهایی كه زن حامله باید بخورد
به طور كلی خطوط كلی توصیه‌های تغذیه‌ای برای زنان حامله گیاهخوار و آنهایی كه همه انواع غذاها را می‌خورند یكسان است، ولی این دسته از زنان حامله باید مواد غذایی زیر را روزانه میل نمایند:
… 11-6 سروینگ (سهم) از نان (ترجیحا نان تهیه شده از غلات كامل)، برنج و پاستا
… 5-4 سروینگ از سبزی‌ها
… 4 سروینگ یا بیشتر از میوه‌ها
… 4-3 سروینگ از شیر یا جایگزین‌های آن
… 2 سروینگ از غذاهای حاوی امگا- 3 (این اسیدهای چرب در روغن دانه كتان، گردو، توفو و تخم مرغ های غنی شده با امگا‑3 وجود دارند).

 

برچسب ها: تغذیه و بارداری، بارداری و گیاهخواری، زنان باردار گیاهخوار، توصیه تغذیه ای حاملگی، گیاهخواری و حاملگی تعداد بازديد: 809 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز