Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403 - 10:18

11
مهر
توصیه‌هایی برای کنترل سوزش سر دل بارداری

توصیه‌هایی برای کنترل سوزش سر دل بارداری

سوزش سردل یک مشکل شایع زنان باردار است. زیرا در آن زمان سرعت رشد جنین افزایش یافته است و رحم بزرگ‌تر شده که بر روده و معده فشار وارد می‌کند و می‌تواند اسید معده را به سمت مری حرکت دهد.

غزاله اسلامیان؛ دانشجوی دکتری تخصصی علوم تغذیه، دانشجوی نمونه کشوری، برگزیده اولین جشنواره تولید مثل

 

سوزش سردل یک مشکل شایع زنان باردار در سه ماهه سوم بارداری است. زیرا در آن زمان سرعت رشد جنین افزایش یافته است و رحم بزرگ‌تر شده که بر روده و معده فشار وارد می‌کند و می‌تواند اسید معده را به سمت مری حرکت دهد. همچنین به علت افزایش هورمون پروژسترون در بدن خانم باردار، عمل هضم کندتر انجام می‌شود و باعث شل شدن عضله حلقوی میان معده و مری می‌شود. این عضله حلقوی میان معده و مری در حالت عادی از حرکت اسید معده به سمت بالا جلوگیری می‌کند. در این حالت، خانم باردار سوزشی در پایین قفسه سینه، گلو، عقب دهان و یا حتی در معده احساس می‌کند. این وضعیت با بالا آوردن مایعات ترش در دهان و گاهی اوقات با آروغ زدن همراه است. ممکن است مقداری ماده تلخ بالا آید که در انتهای گلو احساس می‌شود. این مشکل ممکن است تا زمان تولد نوزاد، با مادر همراه باشد و بعد از زایمان برطرف خواهد شد.

 

در دوران بارداری درصورت سوزش سر دل، توصیه‌‌‌های زیر را رعایت نمایید:

غذاها را كاملا بجوید و به آهستگی میل نمایید.

غذاهای خود را در حجم كم و تعداد دفعات بیشتر مصرف نمایید.

از مصرف چربی گوشت‌ها، پوست مرغ و ماهی، سس‌‌‌های سفید، كره، خامه، شیرینی‌‌‌های خامه‌ای، غذاهای چرب و غذاهای سرخ شده در روغن پرهیز نمایید.

كلیه غذاها تا حد امكان آب پز، بخارپز یا كبابی باشد.

كلیه لبنیات مصرفی، كم چرب باشد.

از مصرف زیاد آب‌میوه‌های ترش از قبیل آب مركبات، غذاهای اسیدی (همانند سركه و آبلیمو)، مواد غذایی پر ادویه (از جمله فلفل) و همچنین نعناع تا حد امكان پرهیز نمایید. همچنین از مصرف هر ماده غذایی كه بیمار به تجربه دریافته است سبب تشدید رفلاكس او می‌‌گردد پرهیز کنید.

از مصرف نوشابه‌های گازدار، چای پر رنگ، قهوه، شكلات، كاكائو، سیر، پیاز و جویدن آدامس پرهیز نمایید.

در حین غذا خوردن فقط به مقداری كه احساس نیاز می‌نمایید آب و سایر مایعات مصرف نمایید و از نوشیدن زیاد مایعات در حین غذا خوردن پرهیز نمایید. مایعات مورد نیاز خود را می‌توانید در فاصله دو وعده غذایی مصرف نمایید.

مصرف میوه و سبزی در رژیم غذایی روزانه كافی باشد تا از یبوست كه می‌‌تواند به تشدید سوزش سر دل كمك نماید جلوگیری شود.

بعد از مصرف غذا حداقل تا 3-2 ساعت از دراز كشیدن پرهیز نماییم. در هنگام خوابیدن نیز سر باید نسبت به بدن در موقعیت بالاتری قرار گیرد. از خم و راست شدن زیاد به ویژه بعد از مصرف غذا پرهیز نمایید. از نشستن در حالت خمیده نیز خودداری کنید.

شام حداقل 3 تا 4 ساعت قبل از خواب مصرف شود.

از كشیدن سیگار به ویژه بلافاصه پس از غذا پرهیز شود.

از پوشیدن لباس‌‌‌های تنگ به ویژه بعد از مصرف غذا كه می‌‌تواند سبب تشدید سوزش سر دل شود پرهیز نمایید.

 

برچسب ها: سوزش سر دل، تغذیه و بارداری، مشکلات بارداری، سوزش سر دل در بارداری، توصیه های تغذیه ای به خانم های باردار تعداد بازديد: 1101 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز