Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 7 اردیبهشت 1403 - 15:54

25
شهریور
نقش بلوغ تخمك در درمان نازايی

نقش بلوغ تخمك در درمان نازايی

با انجام دو روش شامل «بالغ كردن هسته» و «بلوغ سيتوپلاسم» مي‌توان به بلوغ...

نقش بلوغ تخمك در درمان نازايی

 

 

دكتر حسین ایمانی، متخصص جنین‌شناسی و عضو هیات علمی پژوهشكده رویان در حاشیه مراسم نهمین كنگره بین‌المللی باروری و ناباروری به خبرنگار ما گفت: «در این پژوهشكده بحث مطالعات نازایی در دو بخش «تحقیقات» و «كلینیك» انجام می‌شود. «سلول‌های بنیادی»، «جنین‌شناسی»، «آندرولوژی»، «زنان و زایمان» و «جنین‌شناسی» از جمله بخش‌های مربوط به واحد تحقیقات است كه بررسی آنها در حل مشكلات نازایی ضروری است.» وی با اشاره به تاثیر بلوغ تخمك بر درمان نازایی گفت: «بالغ شدن تخمك‌های نارس در بحث نازایی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. متخصصان زنان عمدتا برای دسترسی به تخمك در خانم‌هایی كه دچار نازایی هستند از هورمون‌تراپی استفاده می‌كنند كه در این روش حدود 10 تا 15 تخمك به دست می‌آید. در این حالت ضرورت دارد تخمك‌ها رسیده (mature) شوند؛ در حالی كه در سیر درمان‌های نازایی، ممكن است تعدادی از تخمك‌های به‌دست آمده، نارس باشند.»

دكتر ایمانی با اشاره به اینكه در تخمك‌های نارس، میوز اتفاق نمی‌افتد گفت: با انجام دو روش شامل «بالغ كردن هسته» و «بلوغ سیتوپلاسم» می‌توان به بلوغ تخمك كمك كرد.

وی افزود: «در صورتی كه قادر باشیم در آزمایشگاه، تخمك‌های نارس را به خوبی بالغ كنیم، به نتایج درمانی مناسبی دست خواهیم یافت.»

وی خاطرنشان ساخت:‌ «از آنجا كه در بیماران دچار مشكل نازایی، بلوغ تخمك در آزمایشگاه انجام می‌گیرد، چنانچه این روش به‌خوبی انجام شود؛ در صورت وجود اسپرم مناسب، شانس به‌وجود آمدن جنین سالم افزایش می‌یابد.»

دكتر ایمانی یادآور شد: «در صورتی كه قادر باشیم در آزمایشگاه شرایطی را به وجود آوریم كه همانند محیط داخل بدن، امكان بالغ شدن و رسیدن تخمك‌ها را داشته باشیم، به نتایج مطلوب می‌رسیم.»

وی همچنین گفت: «در مورادی كه هورمون‌تراپی به طور مناسب انجام نگیرد، تخمك‌ها به بلوغ نمی‌رسند.»

عضو هیات علمی پژوهشكده رویان در پاسخ به پرسشی مبنی بر متداول شدن این روش در جهان و از جمله ایران گفت: در حال حاضر در جهان انجام بلوغ تخمك به پروتكل‌های روتین نایل نشده است.

وی یادآور شد: «بالغ كردن تخمك در مراحل اولیه فولیكولی نیاز به انجام مراحل بسیاری تا رسیده شدن دارد ولی در صورتی كه هورمون تراپی انجام گیرد، این مراحل كوتاه‌تر می‌شود.»

وی افزود: «در مواردی كه هورمون‌تراپی، به طور كامل انجام نگیرد، امكان به‌وجود آمدن تخمك‌های نارس بیشتر خواهد شد.» دكتر ایمانی با بیان اینكه شرایط هورمون‌تراپی و رسیدن به تخمك‌های بالغ بر اساس سن بیمار، نوع و علت نازایی متفاوت است گفت: انجام دوره‌های ناقص هورمون‌تراپی (به دلایل مختلف)، منجر به ایجاد تخمك نارس خواهد شد. ولی در بیماران مبتلا به «سندروم پلی‌كیستیك» و یا بیماران «هایپراستیمولیشن»، پروتكل درمانی با بیماران نازایی معمولی متفاوت است.»

وی تاكید نمود: «در بیماران مذكور باید تجویز هورمون كمتر بوده، پس از آن نیز خروج تخمك از بدن سریع‌تر انجام گیرد تا ادامه مسیر و بالغ كردن تخمك‌ها در آزمایشگاه انجام شود.»

برچسب ها: زندگی آنلاین، جنین‌شناسی تعداد بازديد: 631 تعداد نظرات: 0

نظر شما بعد از تایید درج خواهد شد

فیلم روز
تصویر روز