Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 - 16:55

5
تیر
فناوری‌ها در رشد نازایی موثرند

فناوری‌ها در رشد نازایی موثرند

گزنواستروژن‌ها مواد شیمیایی شبیه هورمون استروژن هستند كه توسط آلودگی ناشی از حشره‌كش‌ها و تولید فرآورده‌های پلاستیكی ایجاد می‌شوند.

تحریریه زندگی آنلاین

 

 

ما در زندگی روزمره پیوسته در معرض بمباران سموم و مواد شیمیایی هستیم. این مواد درغذاها، پاكت‌های بسته بندی مواد غذایی، حشره‌كش‌ها، افزودنی‌ها، مواد نگهدارنده، پاك كننده‌های خانگی، اسپری‌ها و ذرات قابل استنشاق، مواد نگهدارنده چوب و مواد ضد كرم چوب به وفور یافت می‌شوند.

همه عوامل فوق ممكن است بر باروری شما اثر بگذارند. واقعیت این است كه ما در دریایی از هورمون‌ها و موا شیمیای غوطه ور هستیم و بسیاری از این عوامل بر باروری ما اثر منفی دارند لیكن اغلب جدا كردن تك‌تك عوامل آسیب‌زا، كاری غیر ممكن یا بسیار دشوار است.

تحقیقات نشان داده است كه رابطه نزدیكی بین ناباروری در حیوانات‌وحشی (حیات‌وحش) و موادی كه (گزنواستروژن) نامیده می‌شوند وجود دارد. گزنواستروژن‌ها مواد شیمیایی شبیه هورمون استروژن هستند كه توسط آلودگی ناشی از حشره‌كش‌ها و تولید فرآورده‌های پلاستیكی ایجاد می‌شوند.

 مواد غذایی با اصلاح ژنتیكی F.M.G

خوشبختانه امروزه مخالفت‌های زیادی بر علیه مواد غذایی با اصلاح ژنتیكی برانگیخته شده است. اگر تولید تجاری این مواد غذایی همچنان ادامه یابد، در آینده سلامتی ما را بمب ساعتی جدیدی تهدید خواهد كرد. وقتی ژن ایجاد كننده قرمزی وارد ساختمان ژنتیكی یك گل اطلسی می‌شود، اگر چه گیاهی با ریشه‌های بیشتر و برگ‌های پرموتر تولید می‌كند از قدرت باروری آن را می‌كاهد.

 مواد شیمیایی خانگی

شواهد فراوانی وجود دارند كه نشان می‌دهند مواد شیمیایی موجود در خانه نظیر اسپری‌ها، پاك‌كننده‌ها و حشره‌كش‌ها بر باروری ما اثر منفی دارند. یك تحقیق كه در سال۱۹۹۱ میلادی در آمریكا انجام شد نشان داد زنانی كه سابقه ناباروری با علت نامشخص و نیز سقط مكررداشتند، در بدن آن‌ها دو ماده شیمیایی كه عمدتاً در نگهدارنده‌های چوبریال چرم، پارچه رومبلی، پتو و بعضی انواع پوشاك یافت می‌شود بیشتر است.

 اشعه یونیزان

این نوع از اشعه كه ذرات بارداری به نام یون تولید می‌كند، از اشعه X حاصل می‌شود. این اشعه قدرت آن را دارد كه تغییراتی در سلول ایجاد كند و نیز می‌تواند باعث سقط و نازایی شود.

 اشعه غیر یونیزان

این تششعات به‌طور طبیعی توسط خورشید تولید می‌شوند و نمی‌توانند ایجاد یون بكنند. ما در زندگی روزمره از طریق وسایل مختلفی مثل: رادار، تلفن همراه، امواج رادیویی، تلویزیون، كامپیوتر، پتوی برقی و دیگر وسایل در معرض این اشعه قرار داریم. ممكن است خبرهای ترسناكی درباره خطرات مختلف تلفن‌های همراه برای سلامتی بدن به گوشتان خورده باشد.

در این گزارش‌ها مطالبی درباره نقش تلفن‌های همراه در افزایش فشار خون، افزایش سردرد‌ها و ایجاد ناحیه پر تلاطم و داغ در مغز و نیز رابطه آن‌ها با تومورهای مغزی بیان می‌شود. با این وجود دانشمندان معتقدند اثبات این مدعیات هنوز به نحقیقات بیشتر و دقیق‌تری نیاز دارد. محققان دانشگاه مون پلیر در فرانسه، پی بردند كه جنین در حال رشد موجود در تخم پرندگان، می‌تواند در اثر امواج الكترومغناطیسی تولید شده ویدئو و تلویزیون آسیب ببیند.

از بررسی‌های فوق می‌توان استنباط كرد كه ممكن است امواج الكترومغناطیسی حاصل از تلفن همراه، احتمال سقط جنین در زن‌ها را افزایش دهد. البته موضوع افزایش احتمال سقط در انسان و اثرات این امواج بر باروری زن و مرد هنوز به اثبات نرسیده است.

 فلزات سمی‌سنگین

برخی از این عناطر به علت تأثیراتی كه روی باروری دارند بیشتر مورد تأكید قرار گرفته‌اند. جیوه: یك فلز سنگین سمی‌است كه امروزه هوا، آب و خاك را در بسیاری از نقاط جهان آلوده كرده است. آلودگی به جیوه در اثر سوزاندن سوخت‌های فسیلی و افزایش استفاده از آن در صنعت و كشاورزی ایجاد شده است. مقادیر خیلی كمی‌جیوه نیز در حشره‌كش‌ها، مواد پركننده دندان و ماهی‌ها ( به ویژف ماهی تن) یافت می‌شود.

جیوه بسیار سمی‌است و در كسانی مثل دندانپزشكان زن و خانم‌های دستیار در امور دندانپزشكی باعث افزایش احتمال سقط می‌شود. در طی سالیان متمادی، مصرف ماهی‌های آلوده به جیوه در بسیاری از مردان اهل هنگ كنگ، تكامل اسپرم‌ها را مختل كرده است.

سرب: این فلز به‌طور طبیعی در زمین یافت می‌شود لیكن ما به‌طور روزمره از طریق لوله‌های سربی در معرض مقادیر زیاد این فلز قرار داریم. مسمومیت شدید با این فلز می‌تواند باعث ناباروری و سقط جنین شود. بر اساس مطالعات انجام شده، از میان فلزات سمی، سرب، بیشترین خطرات را برای باروری مردان دارد.

كادمیم: یك ماده سمی‌غیر آلی است كه در توتون و تنباكو موجود است و می‌تواند در بدن جمع شود. این ماده می‌تواند عناصر غذایی مثل روی ZN را كه نقش مهمی‌در باروری زن و مرد دارند، بلوكه (مهار) كند. مس این فلز، هم سمی‌ و هم حیاتی است و آن بستگی دارد به اینكه شما چگونه در معرض این عنصر قرار گیرید. بدن شما از طریق لوله‌های آب، استخرهای شنا و جواهراتی كه استفاده می‌كنید، مس را جذب می‌كند.

این فلز تمایل به افزایش غلظت خود در بدن دارد. مس و وری، آنتاگونیست همدیگر هستند؛ به این معنی كه وقتی سطح مس در بدن بالا می‌رود، سطح روی (ZN ) در بدن كاهش می‌یابد و چون روی نقش حیاتی در باروری زوجین دارد، تنظیم مس بدن در محدوده طبیعی اهمیت زیادی دارد.

 

برچسب ها: باروری، ناباروری، هورمون استروژن، گزنواستروژن، عوامل موثر ناباروری، تاثیر مواد شیمیایی بر باروری، مواد شیمیایی خانگی، اشعه یونیزان تعداد بازديد: 807 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز