Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 7 اردیبهشت 1403 - 23:12

8
خرداد
ویار چیست (1)

ویار چیست (1)

از آنجا كه تغذیه نقش اساسی در سلامتی دارد، عجیب نخواهد بود این امر در بارور شدن نیز تأثیر بگذارد.

تحریریه دنیای سلامت

  ویار چیست (1)

هنگامی كه یك زن و شوهر تصمیم به بچه‌دار شدن می‌گیرند، تمایل دارند در اولین زمان ممكن این اتفاق بیفتد؛ اما متأسفانه اغلب چنین نمی‌شود و ماه‌ها از تصمیم آنها می‌گذرد و از بارداری خبری نیست. زنان در سنین باروری اشتیاق زیادی برای بچه‌دار شدن دارند.

از آنجا كه تغذیه نقش اساسی در سلامتی دارد، عجیب نخواهد بود این امر در بارور شدن نیز تأثیر بگذارد. به همین منظور از سه ماه قبل از بارداری، تغذیه مادر باید تحت نظر پزشك باشد و اولین مسأله‌ای كه باید مورد توجه قرار گیرد. وزن بدن است. زنانی كه دچار اضافه‌وزن هستند، شانش كمتری برای بارداری دارند؛ زیرا امكان تخمك‌گذاری و تولید هورمون در آنها كمتر است.

این اضافه وزن، حتی اگر 10 تا 20 درصد كاهش یابد، شانس بچه‌دار شدن بیشتر می‌شود. از طرفی، لاغری بیش از حد و پایین بودن چربی بدن نیز امكان بارداری را كاهش می‌دهد. بنابراین یكی از نكات اصلی در باردار شدن، داشتن وزن ایده‌آل و مناسب است. یكی دیگر از عوامل مهم نیز وجود اسیدفولیك در رژیم غذایی است.

قبل از تصمیم‌گیری برای باردار شدن، خانم باید شروع به مصرف مكمل‌های غذایی كند. بسیاری از نقص‌های مادرزادی كودكان با افزودن مواد مورد نیاز به رژیم غذایی مادر برطرف می‌شوند. همچنین رژیم غذایی سالم و متعادل به بارداری سریع كمك می‌كند. استفاده از منابع پروتئین سالم مانند گوشت، مرغ، تخم‌مرغ، لبنیات و ماهی، یك بارداری سالم را به همراه خواهند داشت. زنان باید به سلامت غذایی كه می‌خورند دقت كنند.

مصرف كافی میوه و سبزیجات بسیار مفید است. این غذاها مواد مغذی حیاتی را تأمین و به حفظ سلامتی كمك می‌كنند. سبزیجاتی مانند كلم براكلی و میوه‌های خشك و گوشت قرمز می‌تواند آهن مورد نیاز بدن را تأمین كند و مصرف ویتامین C موجب جذب آهن خواهد شد. خوردن كربوهیدرات را نیز فراموش نكنید. نان، برنج و سیب‌زمینی انرژی‌زا هستند.

 ویار در زنان باردار

طبق نظرسنجی در آمریكا، اغلب زنان باردار شب‌ها هوس بستنی می‌كنند. بیش از 40 درصد خانم‌ها، در طی بارداری بیشتر میل به مواد شیرین دارند و 33 درصد زنان تمایل به اسنك‌ها و تنقلات نمكی و شور دارند. و 17 درصد غذاهای تند را دوست دارند. 10 درصد از خانم‌ها هم هوس خوردن مركبات، میوه و غذاهای ترش می‌كنند.

ویار عبارت است از هوس خوردن یك نوع غذای خاص در دوران بارداری. حدود 85 درصد از خانم‌ها حداقل یك‌بار، ولع و هوس خوردن یك غذای خاص را می‌كنند. علت ویار: تغییرات شدید هورمونی در طی بارداری روی طعم و بوی غذاها تأثیرگذار است. این موضوع در زمان یائسگی نیز اتفاق می‌افتد و زنانی كه یائسه شده‌اند، تمایل زیادی به خوردن غذاهای قوی و طعم‌دار، دارند.

برخی از متخصصان تغذیه و بهداشت بر این باورند كه ولع خاص خوردن چیزهای عجیب و غریب ممكن است معنادار باشد؛ مثل ولع خوردن یخ، و مهر و گاهی ته سیگار و یا حتی پودر رختشویی كه می‌تواند به علت فقر آهن باشد (با اینكه هیچ كدام از آنها حاوی آهن نیستند).

در یك بررسی آماری تعداد زیادی از خانم‌ها تمایل زیادی به خوردن یخ داشتند؛ در حالی كه قبل از بارداری هیچ تمایلی به آن وجود نداشته است. بعضی از پزشكان طب جایگزین نیز بر این باورند كه ولع مصرف شكلات می‌تواند به علت كمبود ویتامین B باشد و یا مثلاً ولع خوردن هلو به علت كمبود و نیاز بدن به بتاكاروتن بتا است. با تمام این نظریه‌ها، هنوز ارتباطی میان ولع خوردن و آنچه بدن نیاز دارد، ثابت نشده است و این ارتباط بسیار ضعیف به نظر می‌رسد.

اگر این حس در انسان‌ها بیدار بود، بیشتر افراد به جای تمایل به خوردن شكلات، به خوردن كلم براكلی و میوه‌های تازه ولع داشتند؛ زیرا بدن به آنها خیلی نیاز دارد. بعضی دیگر از پژوهشگران معتقدند ویار عبارت است از یك نیاز عاطفی و افرادی كه هوس خوردن مواد غذایی می‌كنند، در واقع از لحاظ عاطفی و احساسی نیاز به نوازش و مراقبت دارند! برای جلوگیری از ویارهای ناسالم، هر روز صبحانه‌تان را كامل بخورید و رژیم سالم غذایی و ورزش را فراموش نكنید.

علائم بارداری

قبل از عقب افتادن قاعدگی، خانم‌های جوان، مشتاق هستند علائم بارداری را در خود جستجو و پیدا كنند. این حس برای آنها بسیار هیجان‌انگیز است و هیچ لفظی نمی‌تواند، آن حس را بازگو كند. علائم اولیه بارداری در هر فرد متفاوت است. گاهی اوقات خانم‌ها بدون هیچ نشانه‌ای از بارداری، باردار هستند.

ممكن است لقاح در زنان با تأخیر انجام شود. تأخیر در قاعدگی صرفاً به معنی بارداری نیست؛ زیرا عفونت‌های زنانه نیز می‌توانند علت این تأخیر باشند. علائم بارداری عبارتند از:

 بالا رفتن درجه حرارت بدن، گرفتگی عضلات شكمی (بعضی از زنان در طول 9 ماه بارداری این حس را دارند)، بیماری صبحگاهی، تهوع و استفراغ، بزرگ و سفت شدن سینه‌ها، كمر درد، سوزش سردل، طعم بد دهان، ویار، سرگیجه و خستگی.

حالت تهوع و استفراغ در دوره بارداری علت فیزیولوژیكی دارد و در طب پزشكی به آن (NVP) یا بیماری صبحگاهی می‌گویند كه در آن استفراغ مدام منجر به كم‌آبی بدن و كاهش وزن می‌شود. حدود 50 تا 80 درصد خانم‌ها این مشكل را در اوایل دوران بارداری دارند كه می‌تواند به صورت تهوع‌ گاه به گاه و یا تهوع شدید و مستمر باشد...

 

 

 

برای خواندن بخش دوم- ویار چیست- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: علائم بارداری، بچه دار شدن، باردار شدن، تغذیه مادر در بارداری، زژیم غذایی بارداری، ویار در زنان باردار، دوره بارداری، ویار چیست (1) تعداد بازديد: 1034 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز