Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 - 10:54

3
اردیبهشت
آكنه بارداری (1)

آكنه بارداری (1)

یكی از مهم‌ترین نگرانی‌های زنان باردار تغییرات ظاهری، به خصوص در پوست‌شان است.

تحریریه دنیای سلامت

 

 

 

دوران بارداری یكی از مهم‌ترین و حساس‌ترین دوران‌های زندگی هر زن است كه صد البته با تغییرات گوناگونی در جسم و روان او همراه می‌باشد. این تغییرات برای بسیاری از زنان، به خصوص در اوایل بارداری خوشایند نیست و یكی از علل آن ناآگاهی از تغییراتی است كه در این دوران به وجود می‌آید و مادر را نگران و مضطرب می‌كند؛ به طوری كه حتی ممكن است فكر كند سلامتی‌‌اش به خطر افتاده و اتفاقات خطرناكی در انتظار اوست.

یكی از مهم‌ترین نگرانی‌های زنان باردار تغییرات ظاهری، به خصوص در پوست‌شان است. در اینجا درباره تحولات شایع پوست در دوران بارداری، به خصوص پوست صورت، خواهید خواند و اگر باردارید و یا قصد باردار شدن دارید، دانسته‌های مفیدی به دست خواهید آورد.

آكنه در دوران بارداری

یكی از شایع‌ترین تغییراتی كه در پوست زنان باردار پدیدار می‌شود، جوش‌ها یا همان آكنه هستند. این جوش‌ها برای هیچ كس خوشایند نیستند و همه سعی دارند با انواع و اقسام روش‌ها از شر آنها خلاص شوند؛ به خصوص برای زنان باردار كه ناچارند تغییرات اجتناب‌ناپذیری را تحمل كنند و طبعاً تحت فشار عصبی قرار خواهند گرفت.

در واقع همانطور كه تغییرات هورمونی در دوران بلوغ باعث بروز آكنه می‌شود، به همین دلیل هم این اتفاق در دوران بارداری روی می‌دهد و اگر فرد در حالت طبیعی هم دچار آكنه بزرگسالان بوده است، این جوش‌ها در دوران بارداری تشدید خواهند یافت. خوشبختانه متخصصان پوست می‌توانند برای تعدیل  این حالت اقداماتی انجام دهند.

داروها و كرم‌هایی وجود دارند كه مصرف آنها در این دوران بی‌خطر است و می‌توانند از شدت جوش‌ها بكاهند. البته جوش‌های طبیعی ناشی از بارداری نیاز به درمان خاصی ندارند و چند ماه پس از شروع بارداری به مرور از شدت آنها كاسته خواهد شد.

پوستی خشك

مشكلات این زنان به مراتب بیشتر از آنهایی است كه پوست چرب دارند. در هنگام بارداری برای رسیدن مواد لازم به جنین، جریان خون بیشتر می‌شود و همین نیاز به حجم بالای مایعات، رطوبت پوست را می‌گیرد و صرف برآوردن نیاز‌های حیاتی جنین می‌كند. این فرایند موجب خشكی پوست می‌شود كه معمولا با خارش همراه است.

 از پماد‌های ضد خارشی كه دارای «كورتیزون» یا «هیدروكورتیزون» هستند، به هیچ وجه استفاده نكنید. با اینكه تحقیقات كاملی درباره مضر بودن این تركیبات برای جنین و امكان بروز نقایص جنینی  انجام نشده، بی‌خطر بودن آنها هم ثابت نشده است. از این رو پزشكان مصرف این داروها را در دوران بارداری توصیه نمی‌كنند.

 هرچه می‌توانید آب بنوشید. این اولین و ساده‌ترین اقدام برای مرطوب نگه داشتن پوست و جلوگیری از كمبود آب بدن است.

 صورت خود را روزی دو بار با یك پاك‌كننده ملایم مخصوص پوست‌های خشك بشویید.

 از یك نرم‌كننده و مرطوب‌كننده ملایم و كرم ضدآفتاب قوی استفاده كنید (با مشورت پزشك متخصص).

 یك بار در هفته از یك ماسك مرطوب‌كننده استفاده كنید و اتاق‌ها را به قدر كافی مرطوب نگه دارید.

 زیاد حمام نكنید و در حمام بدن‌تان را با آب ولرم و در كوتاه‌ترین مدت بشویید. برای بدن‌ از یك صابون ملایم مرطوب‌كننده استفاده كنید. 

چگونه می‌توان از شدت آكنه در بارداری كاست؟

خوشبختانه راه‌هایی وجود دارد كه شما می‌توانید با بكارگیری آنها كیفیت پوست صورت‌تان را بهتر كنید. در اصل با شروع بارداری  و افزایش میزان ترشح آندروژن، پوست چرب‌تر شده و همین موضوع باعث بسته شدن منافذ پوست و بروز آكنه می‌شود.

واقعیت این است كه نمی‌توان كاملاً از شر این جوش‌ها خلاص شد، ولی می‌توان آنها را تعدیل كرد. در این زمینه به نكات زیر توجه كنید:

 همیشه خوب و به اندازه كافی بخوابید. داشتن خواب كافی، به خصوص خواب شبانه، باعث می‌شود كه روز‌ها سرحال‌تر باشید و پوست سالم‌تری داشته باشید. چنین پوستی كمتر مستعد جوش زدن خواهد بود.

 به طور مرتب از كرم ضد آفتاب استفاده كنید (البته با رعایت ملاحظات و احتیاط‌هایی كه در بالا گفته شد). حتی اگر دچار ملاسما (تغییر رنگ پوست در بارداری) هم نشده‌اید، به خاطر حساس‌تر بودن پوست در این دوران، همیشه باید از كرم ضدآفتابی با SPF 30 یا بیشتر استفاده كنید.

مرطوب‌كننده‌ها هم برای پوست شما مفید هستند. صورت و گردن خود را مرتب بشویید. اگر منافذ پوست شما به خاطر چربی و آلودگی‌های هوا بسته شوند، آكنه‌ به مراتب شدید‌تر خواهد شد. حتما صورت‌تان را با یك ماده پاك‌كننده ملایم بشویید و سپس كرم مرطوب‌كننده ملایم استفاده كنید...

 

 

 

برای خواندن بخش دوم- آكنه بارداری- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: دوران بارداری، آکنه بارداری، هیدروكورتیزون، زنان باردار، روش درمان آکنه بارداری، پیشگیری از آکنه بارداری، كورتیزون تعداد بازديد: 919 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز