Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 18:39

3
اردیبهشت
آكنه بارداری (2)

آكنه بارداری (2)

در سه‌ماهه نخست بارداری فرآورده‌های مخصوص پاكسازی پوست، مواد آرایشی و مرطوب‌كننده‌هایی را كه تركیبات شیمیایی لایه‌بردار دارند، كنار بگذارید.

 

دستورالعمل ماساژ صحیح صورت را در دوران بارداری از پزشك متخصص پوست بپرسید و آن را انجام دهید. این كار سرعت جریان خون را در زیر پوست افزایش می‌دهد و به چهره شمادرخشندگی و شادابی می‌بخشد.

 هرروز به پوست‌تان كرم مرطوب‌كننده بمالید. این كار برای پوست‌های چرب هم مفید است و پوست را نرم و انعطاف‌پذیر می‌كند.

 هرگز برای درمان آكنه‌، خودسر از داروها و فرآورده‌های رایج كه می‌توان بدون نسخه از داروخانه تهیه كرد، استفاده نكنید؛ چرا كه ممكن است مواد شیمیایی موجود در این محصولات باعث ایجاد نقایص جنینی شوند. حتما هنگام مراجعه به پزشك برای درمان جوش‌ها او را از بارداری یا تصمیم به بارداری آگاه كنید تا با توجه به شرایط خاص شما دارو، رژیم غذایی خاص یا كرم‌های بی‌خطر تجویز كند.

 از مصرف داروهایی كه شامل تركیبات ویتامین A‌ هستند، مانند دارویی با نام تجاری «رآكوتان» یا «آكوتان» و نام علمی «ایزوترتینوئین» به شدت بپرهیزید. تحقیقات بسیاری نشان داده است كه مصرف رآكوتان در بارداری به طور قطع باعث بروز نقایص و مشكلات غیر قابل حل جنینی خواهد شد.

حتی اگر این دارو را پیش از باردار شدن مصرف می‌كرده‌اید و حالا قصد باردار شدن دارید، باید حداقل شش ماه از قطع آن گذشته باشد. همچنین از مصرف كرم‌هایی كه حاوی رتینول یا آنتی بیوتیك‌ها هستند و بدون نسخه به فروش می‌رسند، اجتناب كنید.

در سه‌ماهه نخست بارداری فرآورده‌های مخصوص پاكسازی پوست، مواد آرایشی و مرطوب‌كننده‌هایی را كه تركیبات شیمیایی لایه‌بردار دارند، كنار بگذارید. این محصولات حاوی سالیسیلیك اسید، گلیكولیك اسید و آلفا و بتا هیدروكسیل اسید‌ها هستند. پس اگر قصد خرید چنین محصولاتی را دارید، حتما برچسب روی بسته را كه تركیبات موجود در محصول روی آن درج شده به دقت بخوانید.

در كل بسیاری از محصولات مشهور و پرطرفدار چنین موادی در خود دارند كه ممكن است برای مادر و جنین، به‌خصوص در سه‌ماهه اول، مضر باشند؛ بنابراین هرگز مشورت با پزشك را فراموش نكنید.

مرطوب‌كننده‌ها، مواد آرایشی، كرم‌های ضدآفتاب و پاك‌كننده‌هایی كه روی آنها كلمات «noncomedogenic» یا «nonacnegenic» نوشته شده است، برای تعدیل آكنه در دوران بارداری مفیدند. آنها طوری ساخته شده‌اند كه منافذ پوست را تمیز و باز نگه می‌دارند و امكان بروز آكنه را به حداقل رسانده و یا از تشدید آنها جلوگیری می‌كنند.

 استفاده از ماسك‌های پاك‌كننده هم مفید است. اگر برای انجام این كار به سالن آرایشی می‌روید، حتما به آنها بگویید كه باردار هستید و محصولات حاوی تركیبات ویتامین A‌ و لایه‌بردار‌های شیمیایی نباید روی پوست شما به كار روند.

 كرم‌های ضد آفتابی كه پزشك مصرف آنها را برای شما مجاز دانسته باید بر پایه آب «water besed» و فاقد چربی باشند.

ماسك بارداری (ملاسما)

یكی از تغییرات شایعی كه زنان باردار دچار آن می‌شوند، «ملاسما» نام دارد كه به آن «ماسك بارداری» هم می‌گویند. به زبان ساده ملاسما همان تغییر رنگ پوست است كه بیشتر در پوست صورت، به خصوص پیشانی، بینی و لب بالایی ایجاد می‌شود. علت بروز این حالت هم بی‌نظمی‌های هورمونی در این دوران حساس است.

برخی از زنان باردار احساس می‌كنند پوست آنها برنزه شده و ماسكی روی صورت‌شان گذاشته شده است. ملاسما در زنانی كه پوست‌شان تیره‌تر است، بیشتر روی می‌دهد. به طور معمول این حالت در سه‌ماهه دوم یا سوم بارداری خودش را نشان می‌دهد.

با ملاسما چه باید كرد؟

با اینكه این حالت نیاز به درمان پزشكی ندارد، ولی توصیه می‌شود هنگامی كه از خانه بیرون می‌روید و در معرض نور خورشید قرار می‌گیرید حتما یك لایه ضخیم كرم ضدآفتاب روی صورت‌تان بمالید. قرار گرفتن زیاد در معرض نور خورشید این حالت را تشدید و پوست‌ را تیره‌تر می‌كند.

دقت كنید كه پیش از انتخاب كرم ضد آفتاب حتما با پزشك خود و یك متخصص پوست مجرب كه درباره آن دسته از فرآورده‌های پوستی كه مصرف‌شان در دوران بارداری مجاز است دانش كافی دارد مشورت كنید؛ زیرا برخی از كرم‌ها یا لوسیون‌ها جذب سیستمیك دارند و روی جنین تاثیر منفی می‌گذارند یا حساسیت پوستی برای خودتان ایجاد می‌كنند. در بیشتر زنان این ماسك پس از زایمان به مرور از بین خواهد رفت.

 

 

 

برای خواندن بخش اول- آكنه بارداری- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: درمان آکنه، ایزوترتینوئین، ماسك بارداری، ملاسما، ماساژ دوران بارداری، آكوتان، ماسک پس از زایمان تعداد بازديد: 854 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز