Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 31 فروردین 1403 - 01:01

21
فروردین
پی‌آمد‌های حاملگی تغییراتی كه با بارداری می‌آید (1)

پی‌آمد‌های حاملگی تغییراتی كه با بارداری می‌آید (1)

در طول دوران بارداری پوست رطوبت بیشتری را در خود حفظ می‌كند و نرم‌تر از قبل شده و بسیاری از چین و چروك‌ها محو می‌شوند.

تحریریه دنیای سلامت

 

 

 

آیا تغییرات پوست در دوران بارداری خیلی شدید است؟ تغییرات پوست در دوران بارداری سلامت فرد را به خطر نمی‌اندازد؛ اما بهتر است راجع به تغییراتی مثل جوش زدن، ایجاد تاول، خارش و تحریك‌پذیری آن با پزشك مشورت شود. اگر اندازه یكی از خال‌ها و یا اینكه رنگ پوست همراه با درد تغییر كند و قرمز یا تیره شود، باید به پزشك مراجعه كرد.

در این شرایط، پزشك با توجه به وضعیت جدید بیمار، یك روش درمانی موثر برایش در نظر می‌گیرد. در كلوآزما (تغییر رنگدانه‌ها در ناحیه گردن و صورت) كه به آن ماسك بارداری نیز می‌گویند، چیزی شبیه یك وصله قهوه‌ای رنگ روی پیشانی، چانه و گردن برخی خانم‌های باردار ایجاد می‌شود.

در خانم‌هایی كه پوست تیره دارند، این تكه روشن‌تر از رنگ پوست‌شان است و دلیل آن هم تولید زیاد ملانین (هورمونی كه از پوست در برابر اشعه ماوراء بنفش محافظت می‌كند) می‌باشد. قرار گرفتن در معرض نور خورشید می‌تواند این بخش‌ها را تیره‌تر و مشخص‌تر كند؛ بنابراین لازم است قبل از خروج از خانه كرم ضدآفتاب با SPF حداقل 30 و بیشتر روی پوست خود بمالید. اگر می‌خواهید لكه‌ها كمتر به چشم بیایند، از كرم پودر با رنگ مناسب استفاده كنید. این لكه‌ها حدود 3 ماه بعد از تولد نوزاد كم‌كم محو می‌شوند.

 «لینا نیگرا» (خطوط تیره زیر شكم)

این خطوط تیره و عمودی ممكن است تا یك سانتی‌متر پهنا داشته باشند و حدودا از وسط شكم شروع شده و تا زیر شكم ادامه می‌یابند. این خطوط بلند و تیره، معمولا در سه ماهه دوم بارداری توسط رنگدانه‌های پوست ایجاد و چند ماه بعد از وضع حمل محو می‌شوند. بهتر است سطح پوست خود را در این نواحی كمی ماساژ دهید.

احتمالا نوك سینه‌ها، خال‌ها و كك و مك‌ها هم تیره‌تر می‌شوند؛ اما رنگ آنها كم‌كم به حالت عادی برمی‌گردد.

درخشندگی پوست

در طول دوران بارداری پوست رطوبت بیشتری را در خود حفظ می‌كند و نرم‌تر از قبل شده و بسیاری از چین و چروك‌ها محو می‌شوند. در ضمن، بسیاری از خانم‌های باردار در مدت بارداری، پوست‌شان درخشان‌تر و صورتی‌تر به نظر می‌رسد و دلیل آن هم گردش بیشتر خون در بدن است كه حتی گاهی موجب می‌شود احساس گلگون شدن و قرمز شدن كنند.

همچنین به خاطر حفظ بیشتر آب در بدن، احتمالا پوست آنها پف‌دارتر نیز به نظر خواهد رسید و اگر قسمتی از پوست لك قرمز رنگی داشته باشد، آن لك مشخص‌تر و نمایان‌تر می‌شود. به هیچ‌وجه با كمتر نوشیدن آب سعی نكنید این وضعیت را تغییر دهید؛ زیرا بدن نیاز فراوانی به مایعات دارد.

در عوض، استراحت كردن به شما كمك می‌كند و مطمئن باشید تمام لك‌های قرمز بعد از تولد نوزاد كم‌كم از بین خواهند رفت.

رگه‌های عنكبوتی

در طول دوران بارداری دسته‌های كوچكی از مویرگ‌های باریك و ظریف معمولا روی گونه و فك پدیدار می‌شوند؛ به خصوص اگر فرد مستعد آن هم باشد. دلیل بروز این عارضه افزایش حجم رگه‌های خونی و جریان بیشتر خون در مویرگ‌ها است. برای كاهش این رگه‌های عنكبوتی باید از پوست در برابر گرما و سرمای شدید محافظت كرد.

علاوه بر این، نور خورشید نیز می‌تواند آن را تشدید كند. بعد از وضع حمل كه میزان هورمون‌های بدن مجددا به حالت عادی برمی‌گردد، این رگه‌ها كم‌كم ناپدید می‌شوند.

خال‌ها و جوش‌ها

در دوران بارداری خال‌ها و جوش‌ها افزایش می‌یابند؛ زیرا افزایش میزان هورمون‌های بدن موجب افزایش تولید سبیوم می‌شود (نوعی چربی كه باعث انعطاف‌پذیری و نرمی پوست می‌شود) و افزایش سبیوم موجب بسته شدن منافذ می‌شود و پوست چرب‌تر به نظرم می‌رسد و میزان جوش‌ها نیز زیاد می‌شود.

بهتر است به طور مرتب با یك پاك‌كننده ملایم، پوست خود را تمیز كنید و از یك مرطوب كننده بدون چربی روی آن بمالید. اگر ترجیح می‌دهید از محصولات پوستی استفاده نكنید، باید سعی كنید پوست خود را تمیز و شاداب نگه دارید. از كرم‌ها و سایر درمان‌های آكنه استفاده نكنید؛ مگر اینكه طبق نظر پزشك‌تان تجویز شده باشند. برخی داروها را در طول دوران بارداری نباید استفاده كرد.

ساییدگی

با افزایش وزن، بین ران‌ها و زیر سینه‌ها مرطوب و قرمز می‌شوند. پوست این نواحی ملتهب شده و بعضی اوقات تاول می‌زند و حتی بوی نامطبوعی به خود می‌گیرد. برای كاهش این علائم باید این نواحی را كاملا خشك و خنك نگه دارید، لباس‌های نخی بپوشید و از پوشیدن لباس‌‌های زیر تنگ كه ایجاد ناراحتی كنند بپرهیزید. اگر در این دوران بدن‌تان بیش از حد عرق می‌كند، احتمال آنكه دچار عفونت‌های قارچی شوید، بیشتر است...

 

 

 

برای خواندن بخش دوم- پی‌آمد‌های حاملگی تغییراتی كه با بارداری می‌آید- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: دوران بارداری، تغییرات پوست در دوران بارداری، تغییرات در دوران بارداری، سلامت دوران بارداری، ماسك بارداری، لینا نیگرا، سبیوم، مراقبت از پوست در دوران بارداری تعداد بازديد: 829 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز