Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 30 فروردین 1403 - 15:42

1
اسفند
قصه ناباروری؛ غصه ندارد (1)

قصه ناباروری؛ غصه ندارد (1)

فرقی نمی‌كند كه ناباروری شما به تازگی تشخیص داده شده یا مدت‌هاست كه تحت درمانید؛ بی‌قراری مداوم آشناترین لغت برای چنین موقعیتی است.

تحریریه دنیای سلامت

 

 

 

دلتنگی ناباروری از جنس اندوه است یا افسردگی؟

تمام زوج‌هایی كه مشكل ناباروری دارند، شاید ساعت‌های طولانی احساس دلتنگی كنند. شما روزهای زیادی احساس پوچی می‌‌كنید و ساعت‌های طولانی غرق در احساسات تلخ خود می‌شوید و فكر می‌كنید كه این احساسات در زمینه ناباروری همیشه بوده و هستند. اما اگر این ابرهای تیره غم برای همیشه روی زندگی‌تان سایه بیفكند، چه می‌شود؟

بخشی از این اندوه اجتناب‌ناپذیر است، زیرا رویاهای‌تان برای پدر یا مادر شدن به پایان رسیده و یا دست‌كم به تعویق افتاده است. هورمون‌ها‌ی بدن‌تان روی روحیات شما اثر می‌گذارند. یك شكست پیش‌بینی نشده را در زندگی مشترك‌تان تجربه می‌كنید؛ مثل راه رفتن روی یك تار موی نازك! در ابتدا سعی می‌كنید یكدیگر را تسلی دهید، اما كم‌كم فشارها و سركوب‌ها شروع می‌شوند و تلاش می‌كنید احساسات دردناك خود را فرو بنشانید.

اغلب ما فكر می‌كنیم كه احساس اندوهمان اتفاقی و یا مثلا در اثر تغییرات هورمونی ناشی از دوران قاعدگی است. در میان اندوه‌های پی در پی، اندوه موقعیتی، كمترین خطر را دارد و افسردگی عمیق، خطرناك‌ترین نوع اندوه است. موضوع اندوه و افسردگی به یادمان می‌آورد كه روح و روان ما نیاز به توجه بیشتری دارد و البته باید یادآوری كنیم كه در درمان ناباروری، بهبود سلامت روحی- روانی در اولویت است و بی‌توجهی به آن باعث می‌شود هیچ‌گاه به نتیجه دلخواه نرسید.

این مسأله وقتی كه شما درگیر افسردگی باشید یا یكی از علائم اندوه، گناه، زودرنجی، اختلال در خواب و اشتها و لذت نبردن از زندگی را داشته باشید، تشدید می‌شود. افسردگی نه تنها یك اختلال روحی- روانی است و روان شما را بیمار می‌كند، بلكه روی مسائل جسمی نیز اثرات مخرب زیادی می‌گذارد.

بنابراین لازم است روی تمام چیزهایی كه می‌خورید و می‌نوشید دقت بیشتری داشته باشید (مثلا از مصرف كافئین خودداری كنید، زیرا تشویش و نگرانی شما را بیشتر می‌كند و از مصرف الكل بپرهیزید چرا كه علائم افسردگی را تشدید می‌كند). اختلال در خواب یكی از نشانه‌های افسردگی است.

حال اگر شما به تمام این موارد توجه داشته باشید ولی اندوه و افسردگی شما فروكش نكند، چه باید كرد؟ در این شرایط باید حتما موضوع را با پزشك متخصص نازایی‌تان در میان بگذارید و به او بگویید كه این مسأله روحیه و عملكرد شما را در زندگی تحت تأثیر قرار داده است و از زندگی خود هیچ رضایتی ندارید. پزشك شما می‌تواند با ایجاد تغییراتی در هورمون‌ها به درمان شما كمك كند تا از آثار مخرب چنین روحیه‌ای بیشتر در امان بمانید.

زندگی با ناباروری یعنی بیقراری مداوم

فرقی نمی‌كند كه ناباروری شما به تازگی تشخیص داده شده یا مدت‌هاست كه تحت درمانید؛ بی‌قراری مداوم آشناترین لغت برای چنین موقعیتی است؛ انتظار مداوم بعد از آزمایش، شما به هر سازی رقصیده‌اید تا شاید روزی انتظارتان به سر آید و آنچه را كه آرزویش را دارید، تجربه كنید. هر آنچه كه متخصص نازایی گفته است، انجام داده‌اید و تمام روش‌های درمانی را آزمایش كرده‌اید تا به هدف‌تان نزدیك‌ شوید.

تحقیقات نشان داده‌اند زنانی كه هورمون استرس كمی در بدن‌شان ترشح می‌شود، خیلی زودتر از زنانی كه استرس زیاد دارند، نتیجه موردنظر را به دست می‌آورند. بنابراین نخستین توصیه ما به تمام زنانی كه تلاش می‌كنند باردار شوند این است كه هر طور شده میزان استرس خود را كاهش دهند...

 

 

برای خواندن بخش دوم- قصه ناباروری؛ غصه ندارد- اینجا كلیك كنید.

 

برچسب ها: ناباروری، درمان ناباروری، تغییرات هورمونی، دلتنگی ناباروری، ناباروري و افسردگي، زندگی با ناباروری، هورمون استرس تعداد بازديد: 1073 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد اين مقاله چيست؟

فیلم روز
تصویر روز