Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
سه شنبه 4 اردیبهشت 1403 - 23:38

10
بهمن
سرطان سوء ظن

سرطان سوء ظن

سوء ظن در ما ایرانی‌ها بسیار رواج یافته است از این بدتر زمانی عذاب آور خواهد بود که طرف مقابلمان بدون نشانه و مدرک و صرفاً با استفاده از وهمیات خود شما را در معرض اتهام قرار می‌دهد.

دکتر مسعود نامجو؛ متخصص اعصاب و روان

 

سوء ظن در ما ایرانی‌ها بسیار رواج یافته است از این بدتر زمانی عذاب آور خواهد بود که طرف مقابلمان بدون نشانه و مدرک و صرفاً با استفاده از وهمیات خود شما را در معرض اتهام قرار می‌دهد که همین زمینه ساز طلاق‌های پی در پی است.

سوء ظن‌هایی که نتیجه آن طلاق بوده است

یکی از معضل‌های بسیار جدی در زندگی زن و شوهرها که کمتر به آن به عنوان یک اختلال و بیماری توجه شده است و متاسفانه عامل بسیاری از طلاق‌های عاطفی و بعضاً طلاق بوده معضل بدبینی و سوء ظن‌های بی مورد بین زن و شوهر‌ است.

مشکلی که به طور معمول زوجین در صدد بر طرف کردن و از بین بردن آن نیستند و این همانند غده سرطانی چرکین روز به روز رشد پیدا کرده و متاسفانه عشق سوزمان و عواطف یک خانواده را به کام مرگ می‌کشد.

به خاطر هیچی خودتان را بیمار نکنید

صحبت ما در مورد سوء ظن‌هایی است که هیچ آثار و نشانه‌ای ندارد و صرفاً زوجین به خیالات و وهمیات بسنده می‌کنند و آن را به یکدیگر سرایت می‌دهند و این موجب می‌شود هر یک از طرفین دچار بیماری‌های جسمی و روحی و روانی شوند.

من دچار کمبود اعتماد به نفس شده‌ام

اگر همسر شما بدون دلیل و نشانه حتی کوچکترین نشانه دچار سوء ظن شده است نشانه این است که به طور غیرمستقیم این مطب را اعلام می‌کند که من دچار عدم کمبود اعتماد به نفس هستم و در نتیجه شایسته یک فرد وفادار نخواهم بود و از دید ما این فرد بیمار تلقی می‌شود و باید مورد درمان قرار گیرد. 

با سوء ظن همه را آزار می‌دهید

سوءظن‌های بی‌مورد نه‌تنها فرد را دچار اذیت‌های روحی و جسمی می‌کند بلکه آثار مخرب‌تری را برای اطرافیان خود به جود می‌آورد و همه افراد خانواده و افراد دورتر دچار این اذیت و آزار می‌شوند درست همانند فرد بیماری که دچار وسواس است و همه اطرافیان را تحت آزار خود قرار می‌دهد. 

به روحیات همسر خود احترام بگذارید

سوءظن‌های بی‌مورد در بیشتر مواقع ناشی از خیانت اطرافیان و آشنایان فرد بیمار است که به خیال خود تصور می‌کند ممکن است همسر وی هم در حال خیانت کردن به او است درحالی‌که این نوع طرز تفکر بسیار اشتباه و بی‌مورد است و وقتی هیچ نشانه حتی کمترین نشانه از خیانت همسر وجود ندارد فرد نباید به همسر خود احساس سوءظن داشته باشد و توصیه ما به این‌گونه همسران این است که در درجه اول به روحیات طرف مقابل خود احترام بگذارند و ذهن خود را از وجود چنین وسوسه‌های بی‌موردی خالی کنند و در عوض اینکه بی‌مورد شک و تردید داشته باشند بیشتر به عواطف همسر خود توجه کنند تا زمینه‌ای برای پیشگیری برای خیانت همسران باشد.

بچه‌های خود را با سوءظن تربیت نکنید

سوءظن‌های بی‌مورد نه‌تنها خود فرد را آزار می‌دهد و خدای‌ناکرده ممکن است یک زندگی ازهم‌پاشیده شود بلکه آینده فرزندان آن خانواده را هم تحت تأثیر قرار می‌دهد که فرزندشان با الگوی غلط والدین در آینده همین رویه را ممکن است عمل کند و این بسیار خطرزا است. 

خود را در معرض اتهام قرار ندهید

اما در پایان صحبت من با تمامی زوجین عزیز این است که هیچ‌گاه رفتاری از خود نشان ندهند که در معرض اتهام و قضاوت قرار گیرند و این خود زمینه‌ساز همین سوءظن‌ها خواهد شد.

رفتار معقول و بدون وسوسه ایجاد کردن بهترین گزینه پیشنهادی ما به‌تمامی خانواده‌ها است.

برای درمان به متخصص اعصاب و روان مراجعه کنید

متأسفانه خیلی از خانواده‌ها برای سوءظن‌های بی‌مورد خود به متخصص اعصاب و روان مراجعه نمی‌کنند درحالی‌که از دیدگاه ما این‌یک نوع اختلال و بیماری است و باید تحت درمان قرار گیرد اما افراد به‌راحتی از آمدن به نزد متخصص سرباز می‌زنند درحالی‌که خدای‌ناکرده ممکن است زندگی‌شان به خاطر این موضوع پاشیده شود اما برای دیگر اعضای بیمار بدن خود ممکن است بسیار هزینه کنند یا به‌طور مثال خانمی دچار همین بیماری سوءظن‌های بی‌مورد است اما به‌جای درمان هزینه‌های هنگفتی را ممکن است برای پروتز صورت و بدن خود انجام دهد ما ایرانی‌ها در درمان بیماری‌های خود اهم و اولویت‌ها را در نظر نمی‌گیریم و این خود یک معضل در حوزه سلامت است. 

کلکسیون بیماری‌ها به خاطر فکر و خیال‌های بی‌مورد

پـــرخاشگری، مشکلات گوارشی، ناراحتی‌های اعصاب، ســردردها از نشانه‌های بیماری برای این دسته از افراد است که خدای‌ناکرده تعداد آن‌ها هم بیشتر از این خواهد شد و چقدر زشت است که فردی بدون مدرک و دلیل به همسر خود سوءظن داشته باشد و به خاطر آن کلکسیون بیماری‌ها را هم برای خود انبوه‌سازی کند درصورتی‌که فرد طرف مقابلش نه‌تنها خیانت نمی‌کند بلکه ازنظر اخلاقی بسیار سلامت است.

بیشتر بخوانید:

همسران مشکوک

 

برچسب ها: روانشناسی ازدواج، زندگی مشترک، طلاق، روانشناسی خانواده، سوء ظن، زندگی آنلاین، سوء ظن همسران، طلاق و سوء ظن، روحیات همسر تعداد بازديد: 484 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز