Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 30 فروردین 1403 - 20:55

31
تیر
وقتی فضای مجازی بلای جان خانواده می شود

وقتی فضای مجازی بلای جان خانواده می شود

برخی متخصصان متعتقدند فضای مجازی با ایجاد فرصت برقراری روابط ثالث، موجب می‌شود ارتباط زن و شوهر‌های مشکل‌دار سرد و سردتر شده و در نهایت زندگی مشترک آن دو به طلاق منجر شود.

رکسانا خوشابی؛ کارشناس ارشد مشاوره

 

من نمی‌خواهم بگویم علت اختلافات بین زن و شوهرها فضای مجازی است، اما خیلی اوقات استفاده نادرست از فضای مجازی  باعث پاک کردن صورت مسئله‌های بین زوج، عدم حل مسائل و مشکلات فی ما بین، سرگرم کردن کاذب زوجین به جای راهبرد آن‌ها در زندگی  و موارد مشابه می‌شود.

حتی برخی متخصصان متعتقدند فضای مجازی با ایجاد فرصت برقراری روابط ثالث، موجب می‌شود ارتباط زن و شوهر‌های مشکل‌دار سرد و سردتر شده و در نهایت زندگی مشترک آن دو به طلاق منجر شود.

افزایش آمار طلاق نیز نشان از این دارد که زن و شوهر ها به جای حل مسائل و رفع مشکلات ، به دلایلی‌ترجیح می‌دهند که رابطه را ختم کنند.

یکی از این دلایل می‌تواند امید بستن به شخص ثالث‌هایی باشد که درفضاهای مجازی رخ می‌نمایند.

آمار ثبت احوال هم نشان می‌دهد در حال حاضر بیشتر طلاق‌ها در پنج سال نخست زندگی رخ می‌دهد و در این بین، سال اول سهم بیشتری در جدایی‌ها دارد. تعدادی از متخصصین معتقدند معیار‌های آشنایی زوجین در جامعه امروز به واسطه این شبکه‌های مجازی تغییر کرده است؛ یعنی آن سبک آشنایی سنتی و خانوادگی قدیمی‌ که از طریق بزرگ‌تر‌های فامیل بود، عوض شده و الان با ازدواج‌هایی روبه رو هستیم که پایه‌های آشنایی‌شان در فضای مجازی و در این شبکه‌های اجتماعی گذاشته شده است.

در این شرایط وقتی دختر و پسر زیر یک سقف می‌آیند تازه می‌بینند خیلی از ویژگی ها و صفاتی  که تصور می‌کردند درباره هم‌ می‌دانند، دروغ بوده و اختلاف نظر‌های زیادی با هم دارند؛ و خود این موضوع هم یکی از دلایل زمینه ساز طلاق هاست.‌

ضربه دیگری که تا حدی ناشی از فضاهای مجازی می‌باشد، این است که مشغولیت به این فضاها گفتگو بین زن و شوهرها را کاهش داده و ارتباط واقعی، صمیمی‌و رو در رو را مختل می‌کند و  ارتباط زن و شوهر را تنها محدود به رابطه جنسی می‌کند. در حالی که ارتباط جنسی بدون پایه‌های عاطفی و صمیمیت خیلی زود برای طرفین خسته کننده خواهد شد.

فضای مجازی و خانواده

فضای مجازی بر ارتباط بین اعضای خانواده نیز تاثیر دارد.

گفتگوی بین نسلی در خانواده‌ها از 2 ساعت  در ۱۰ سال پیش ، به 17-20  دقیقه رسیده است که این مسئله تشدید کننده مسائلی، چون عدم داشتن راهنما و صمیمیت در منزل و افسردگی، ناامیدی و اعتیاد جوانان است.

افراد خانواده در کنار هم، اما از یکدیگر بسیار دورند! و خانه عملا شبیه پانسیونی برای استراحت افراد شده است.

اگر تا چند سال پیش نگرانی‌ها در مورد کم شدن صحبت بین اعضای خانواده بود، متأسفانه امروزه شاهد «سکوت مطلق» در بین اعضای خانواده هستیم.

این سکوت پُر هیاهو، کاربران معتاد به فضای مجازی را چنان در خود غرق کرده که باعث شده است شب‌ها را در کانال‌ها و شبکه‌های پیام رسان به صبح برسانند و نتوانند حتی نیم روزی دوری از اینترنت را تحمل کنند و همین امر باعث آسیب‌های متعددی از جمله خانوادگی، ارتباطی، عاطفی، روانی، جسمی‌و اقتصادی شود.

اگر خانواده را کوچک‌ترین هسته تشکیل دهنده جامعه بدانیم، دور از ذهن نخواهد بود که مشکلات خانواده به صورت ناهنجاری‌های اجتماعی، خارج از چارچوب خانه نمود و بروز پیدا می‌کند. از این روست که می‌توان گفت: «خانواده سالم ضامن تشکیل جامعه‌ای سالم است».

روانشناسان و مشاوران خانواده بر این نکته تأکید دارند که کم شدن ساعت گفتگو، نداشتن مهارت گفتگو برای ابراز محبت یا حل و فصل اختلافات باعث بروز مشکلات عدیده خانوادگی و در نهایت نارضایتی از زندگی مشترک بین زوجین شده است.

متاسفانه فضای مجازی باعث تشکیل خانواده‌های دروغین برای فرد مجرد می‌شود؛ همسر دروغین برای او می‌سازد  و به‌ظاهر نیازهای عاطفی و شخص را رفع می‌کند، برای متأهل‌ها نیز فضایی بالعکس را ایجاد کرده بدین صورت که همانند مجردها رفتار ‌کنند و دیگر احساس مسئولیت در قبال خانواده خود نکنند!

فضای مجازی و فرزندان

توجه پدر و مادر به شبکه‌های اجتماعی باعث نادیده گرفتن انواع نیازهای فرزندان می‌شود؛ زیرا متاسفانه مدت زیادی را در فضای مجازی می‌گذارنند.

حتی عده‌ای بیش از  5 ساعت برای این شبکه‌ها وقت می‌گذارند و به اصلی‌ترین نیاز فرزند که نیاز عاطفی است توجه نمی‌کنند.

 برای اینکه نیاز عاطفی کودک برآورده شود، باید خانواده زمانی را برای آن‌ها اختصاص دهند، ولی با وجود این شبکه‌ها، زوجین فقط از لحاظ فیزیکی در کنار کودک هستند.

از طرفی هنگامی‌که خانواده‌ها گوشی هوشمند را از سن پایین در اختیار فرزندشان قرار می‌دهند، کودک را وارد دنیای پرخطر مجازی می‌کنند و این در حالی است که اصلاً توجهی به عواقب و صدماتی که این فضا برای کودک در آینده خواهد داشت نمی‌کنند و حتی اگر بخواهند حساسیت به خرج دهند، نمی‌توانند  فرزند را قانع کنند که از این ابزار استفاده نکند زیرا خودشان مشغول استفاده از این دستگاه‌ها هستند!!!

طلاق عاطفی و فضای مجازی

طلاق عاطفی به این معنی است که دو نفر در زیر یک سقف با یکدیگر زندگی می‌کنند اما ارتباط عاطفی آن‌ها  به‌مرور زمان به حداقل می‌رسد و پس از اینکه روابط عاطفی آن‌ها کاهش یافت یا ازبین رفت، طلاق حقیقی اتفاق می‌افتد. 

طلاق عاطفی زمانی شکل می‌گیرد که توقعات و نیازهای افراد با استفاده از شبکه‌های مجازی ، یا افزایش یافته یا شکل جدیدی به خود می‌گیرد و در نهایت، به‌جای اینکه فرد، عواطف و محبت را از همسر خود بگیرد، از طریق فضای مجازی دریافت می‌کند.

در نتیجه زن و شوهر، یکدیگر را برای مدتی تحمل می‌کنند اما در نهایت  با یکدیگر توافق می‌کنند تا در احساساتی که قبلاً می‌توانستند با یکدیگر تقسیم کنند، شریک نباشند و از هم جدا می‌شوند.

کلاهبرداری‌های اینترنتی

متاسفانه عدم ارتباط رو در رو باعث می‌شود که برخی کاربران  فضای مجازی در انتخاب کالاهای رنگارنگی که در این فضا ارائه می‌شود بی‌تجربگی نشان داده و مورد سوءاستفاده مالی قرار گیرند.

حتما شما هم دیده‌اید که بسیاری از فروشندگان مجازی می‌گویند اول پول‌تان را به کارت بریزید و بعد کالا درب منزل شما ارسال می‌شود.

اما پول واریز می‌شود و کالایی درب منزل نمی‌آید! یا حتی کالایی ارسال می‌شود که مطابقتی با درخواست ندارد.

گاهی هم بدبختانه پای افراد سودجویی به منازل باز می‌شود که در لباس پیک برای تحویل کالا مراجعه کرده در حالی که اهداف شیطنت‌بار  دیگری را دنبال می‌کنند.

بدتر این که گاهی وعده‌های شغلی یا کار نیز داده می‌شود که وقتی مراجعه حضوری صورت می‌گیرد با انواع دام‌هایی مواجه می‌شویم که جز سوءاستفاده‌های مختلف هدفی را دنبال نمی‌کنند.

البته افراد شرافتمندی هم هستند که در این فضاها به دنبال کسب حلال هستند، اما به دلیل ماهیت این فضاها امکان کلاهبرداری به وفور فراهم می‌شود.

اعتیاد به‌ اینترنت

اعتیاد زمانی رخ می‌دهد  که شخصی به عملی وابسته شده باشد و اگر آن عمل را انجام ندهد، در خود احساس کمبود کند؛ اعتیاد بالاتر از عادت است، در عادت رفتاری، با ترک رفتار صدمه‌ای بر فرد وارد نمی‌شود اما در اعتیاد، که به دو بخش جسمانی و روانی تقسیم می‌شود، بر معتاد صدماتی  وارد می‌شود. به عقیده بسیاری از متخصصان، فضای مجازی، اعتیاد روانی را برای جوانان  به وجود آورده است.

بر اساس آمار ارائه شده توسط دانشگاه استنفورد ۱۳. ۷ درصد از افراد  دور شدن از‌ اینترنت به مدت چند روز را غیر ممکن می‌دانند. 

واقعیت جالب آن که بر اساس پژوهش صورت گرفته توسط دانشگاه لوا مردها بیشتر احتمال دارد به‌ اینترنت معتاد شوند.

نه تنها جذب عوامل مورد اشاره می‌شوند، بلکه بسیاری از دانش‌آموزان و نوجوانان به عنوان راهی برای پنهان شدن از دنیای واقعی به‌ اینترنت پناه می‌آورند.

آن‌ها وقتی در جهانی خیالی که در‌ اینترنت ساخته‌اند زندگی می‌کنند احساس راحتی و امنیت بیشتری دارند.

مشکل خطرناک اعتیاد به‌ اینترنت نه تنها بر روند زندگی بلکه بر سلامت‌شان نیز تأثیر می‌گذارد. 

مطالعه‌ای که در ۱۲ مارس ۲۰۱۰ منتشر شد نشان داد که بین استفاده از‌ اینترنت و افسردگی رابطه‌ای مستقیم وجود دارد.

بالاخص، افرادی به‌ اینترنت اعتیاد دارند از افراد معمولی احتمال افسردگی‌شان بیشتر است.

بیشتر بخوانید:

فضای مجازی بستر انحرافات جنسی!

کودکان؛ آسیب پذیرترین قشر در فضای مجازی

محصولات آرایشی را از فضای مجازی بخریم یا نه؟!

 

برچسب ها: سلامت روان، روانشناسی خانواده، فضای مجازی، زندگی آنلاین، آسیب های فضای مجازی، فضای مجازی و خانواده، خطرات فضای مجازی، خانواده و فضای مجازی، فضای مجازی و فرزندان، طلاق عاطفی و فضای مجازی، کلاهبرداری اینترنتی، اعتیاد به‌ اینترنت تعداد بازديد: 1004 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز