Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 7 اردیبهشت 1403 - 23:08

27
فروردین
خوبی های گريه

خوبی های گريه

اشك‌هاي ما همچون آب مقدسي هستند كه وقتي جاري مي‌شوند، روح‌مان را ...

خوبی های گريه

 

 

اشك‌های ما همچون آب مقدسی هستند كه وقتی جاری می‌شوند، روح‌مان را سبك و آرام می‌كنند. ارسطو می‌گوید گریه كردن ذهن را پاكسازی می‌كند.

 

تاثیر‌های گریه كردن

 

 جلوگیری از خشكی چشم‌ها

گریه كردن باعث پاكسازی پلك‌ها و مردمك چشم می‌شود و از خشكی چشم نیز جلوگیری می‌كند.

 

 دفع سموم

گریه‌های عاطفی یك روش خوب برای دفع سموم اضافی بدن است. گریه‌هایی كه در اثر عوامل عاطفی ایجاد می‌شوند، حاوی مقدار بیشتری كورتیزول هستند. این هورمون در موقعیت‌های پر استرس بیشتر ترشح می‌شود. دفع این سموم از بدن باعث می‌شود كه احساس راحتی و خوشبختی بیشتری كنید.

 

  توانایی مقابله با استرس

گریه كردن یك اثر درونی دیگر نیز دارد و آن اینكه باعث می‌شود توانایی ما برای مقابله با استرس‌ها بیشتر شود. جلوگیری از گریه باعث افزایش استرس‌های سركوب شده می‌شود و سركوب استرس‌ها به افزایش فشار خون و بروز مشكلات قلبی می‌انجامد.

 

  بهبود روحیه

بدن ما هنگام تجربه عوامل خوشایند، هورمون اندورفین ترشح می‌كند. یك گریه خوب به ما كمك می‌كند تا احساس بهتری داشته باشیم و به آرامش بیشتری برسیم. دست یافتن به چنین احساس خوشایندی ارزش آن‌را دارد كه چشمان شما كمی قرمز شود و دماغ‌تان كمی باد كند! پژوهش‌ها نشان می‌دهند كه گریه كردن در 8/88 درصد از افراد اثر مثبت و خوب دارد و فقط 4/8 درصد از مردم با گریه كردن حال‌شان خراب می‌شود.

 

  از بین رفتن باكتری‌ها

اشك‌های ما همانند یك داروی ضد باكتریایی و ضد ویروسی می‌توانند با جرم‌های آلوده‌ای كه در طول شبانه‌روز از انواع وسایل اطراف‌مان جذب كرده‌ایم، مقابله كنند. این اشك‌ها حاوی لیزوزیم هستند. لیزوزیم، آنزیمی است كه توانایی كشتن 90-95 درصد از باكتری‌ها را در عرض فقط 5 دقیقه دارد.

 

 

چرا گریه كردن برای ما خوب است؟

1- گریه نه تنها برای جسم، بلكه برای روح نیز مفید است. 2- كمك می‌كند تا احساس غم و اندوهمان به راحتی بیشتر مبدل شود.

3- احساس ترس و گناه را از بین می‌برد. 4- كمك می‌كند تا بهتر ارتباط برقرار كنیم.5- با گریه كردن به سلامت فیزیكی بیشتر و تعادل روحی دست می‌یابیم. غالبا گریه كردن بعد از خشم و غم ایجاد می‌شود؛ اما گاهی اوقات در اثر شادی، ترس، خنده، ناامیدی، پشیمانی و سایر احساسات شدید نیز بروز می‌كند. از نظر علمی، گریه كردن برای سلامتی مفید است.

 

 انواع گریه‌ها

به طور كلی سه نوع گریه داریم:

 گریه‌های مداوم و پیوسته:

وقتی كه لایه بیرونی چشم به طور دائم مرطوب شده و به این ترتیب از چشم در برابر عفونت‌ها محفاظت می‌شود.

 

 گریه‌های واكنشی:

وقتی كه یك جسم خارجی، چشم‌ها را تحریك می‌كند و باعث گریه كردن می‌شود.

 

 گریه‌های عاطفی:

محتویات اشك در این نوع از گریه با دو نوع قبلی فرق دارد. در دو نوع قبلی اشك حاوی آب، مواد چربی، پروتئین‌ها و برخی مواد دیگر بود، ولی در تركیب اشك‌های عاطفی و احساسی اِتكفالین، اندورفین و برخی مسكن‌های طبیعی وجود دارد.

 

سایر تاثیرهای گریه كردن

بررسی‌های به عمل آمده نشان می‌دهند كه گریه كردن به ما كمك می‌كند تا عمیق‌تر نفس بكشیم و به همین ترتیب به سلامت بیشتری برسیم. گریه كردن یعنی رها كردن آن چیزی كه نگه‌داشتن آن برای بدن دشوار است. گریه كردن باعث كاهش رفتارهای تهاجمی و خشونت می‌شود و حملات آسم را كم می‌كند. انسان تنها موجود زنده‌ای است كه توانایی پاسخ دادن به موقعیت‌های عاطفی از طریق اشك ریختن را دارد.

 

  از شر استرس رها شوید

بعد از یك روز سخت و ناراحت‌كننده، احساس آشفتگی، استرس و ناراحتی زیادی به شما دست می‌دهد، اما راهی برای بیان آن نمی‌یابید كه به ناگاه اشك از دیدگان‌تان جاری می‌شود و بعد از آن احساس سبكی می‌كنید. بسیاری از پزشكان و دانشمندان می‌گویند بعد از گریه كردن مواد شیمیایی مضر از بدن خارج می‌شود و استرس‌ها از بین می‌روند. بنابراین گریستن ابزاری برای رسیدن به سلامت بیشتر است.

گریه باعث تصفیه كننده روح و روان می‌شود. پژوهش‌ها نشان می‌دهند كه:

 85 درصد از خانم‌ها و 73 درصد از آقایان بعد از گریه كمتر احساس غم و اندوه می‌كنند.  به طور میانگین خانم‌ها در طول سال 47 بار گریه می‌كنند و آقایان 7 بار!  هر بار گریستن به طور متوسط 6 دقیقه طول می‌كشد.  بیشترین گریه‌ها معمولا در ساعات 7-10 صبح رخ می‌دهند.

برای همه ما پیش می‌آید كه گاهی اوقات نباید جلوی گریستن خود را بگیریم. شما می‌توانید از روی خوشحالی نیز گریه كنید؛ مثل گریه‌هایی كه در جشن تولد، عروسی و ... می‌كنیم. حتی ممكن است وقتی كه می‌خندید، گریه كنید. گاهی اوقات نیز وقتی كه از نظر عاطفی دچار استرس، غم، درد و افسردگی می‌شوید، نیاز به گریستن دارید.

زنان بیشتر از آقایان مستعد گریه كردن هستند و سریع‌تر دچار این حالت می‌شوند، ولی هر دو گروه بعد از گریستن احساس راحتی بیشتر می‌كنند و گریه باعث بهبود حال و روحیه‌شان می‌شود. برخی از گریه‌ها حتی باعث شفاف شدن فكر و ذهن می‌شوند و در واقع كمك می‌كنند تا فرد بهتر و منطقی‌تر فكر كند و تصمیم بگیرد. گریه كردن شاید پاسخی به تمام استرس‌ها نباشد، اما تا 8/88 درصد روحیه افراد را بهتر می‌كند. انسان‌ها تنها مخلوقاتی هستند كه توانایی گریه كردن دارند.

هنوز یافته‌های دانشمندان در مورد ابهامات مربوط به گریه كردن كافی نیست. چیزی كه برای همه آنها مسلم است، احساس راحتی و آرامش بیشتر بعد از گریستن است. این تجربه را تقریبا همه ما پشت سر گذاشته‌ایم. قبل از گریستن تعداد و انواع هورمون‌های استرس آزاد شده در بدن افزایش می‌یابد. دانشمندان در محتویات اشك، هورمون استرس پیدا كرده‌اند و از طرفی می‌دانیم كه افزایش هورمون‌های استرس باعث آسیب دیدگی بسیاری از ارگان‌ها و سیستم‌های بدن می‌شود. هورمون‌های استرس به تمام سلول‌های مغزی صدمه وارد می‌كنند و علاوه بر آن باعث آسیب‌دیدگی سیستم عروقی، گوارشی، غدد درون ریز و سیستم دفاعی می‌شوند. بدون ‌شك گریه كردن یكی از ساده‌ترین و بی‌هزینه‌ترین راه‌ها برای حذف این هورمون‌های مضر است.

برچسب ها: استرس، زندگی آنلاین، گريه تعداد بازديد: 614 تعداد نظرات: 0

نظر شما بعد از تایید درج خواهد شد

فیلم روز
تصویر روز