Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 14 اردیبهشت 1403 - 12:48

1
خرداد
حسادت؛ حسی ویرانگر (1)

حسادت؛ حسی ویرانگر (1)

اگر احساسات شما مثل یك گره و یا غده در دلتان جمع شده است، روی آن قسمت نفس بكشید و تمركز كنید.

تحریریه دنیای سلامت

 

 

 

 

اگر حسادت در روابط و زندگی مشتركتان مشكلاتی ایجاد كرده است، شاید بتوانید با كمك چند نكته مهم بر این درد، احساس حقارت و خجالت ناشی از آن غلبه كنید و حسادت را برای همیشه از زندگی‌تان برانید. متاسفانه این مشكل در مورد تعداد زیادی از زوج‌ها وجود دارد.

 آیا تا به حال همسر خود را به رابطه داشتن با فرد دیگری متهم كرده‌اید؛ حتی با وجود آنكه او همواره با سرسختی تمام این اتهام را رد كرده است؟ و معمولا كیف، جیب‌ها، ایمیل، موبایل و ... همسر خود را چك می‌كنید؟

 آیا وقتی همسرتان به وضع ظاهرش رسیدگی می‌كند، به او سوءظن پیدا می‌كنید؟

 آیا تا به حال به همسرتان اتهام گرم گرفتن زیاد و نزدیكی به شخصی خاص زده‌اید؟

 آیا تا به حال همسرتان به خاطر حسادت‌های شما، نخواسته است كه رابطه‌تان را تمام كرده و از هم جدا شوید؟

 آیا فكر می‌كنید وقتی در كنار همسرتان نیستید، او به افراد جذاب دیگر توجه خاصی می‌كند؟

 آیا همسرتان راجع به جایی كه رفته یا كسی كه دیده و یا كاری كه انجام داده است، به شما دروغ می‌گوید تا مبادا با هم بحث و جدل كنید؟

 آیا فكر می‌كنید در زندگی فریب همسرتان را خورده‌اید و بابت این موضوع غمگین و عصبانی هستید؟

اگر پاسخ شما به تمام سوالات بالا مثبت است، حسادت شما بسیار بزرگ‌تر و بیشتر از حد طبیعی است.  برای اینكه بر این احساس غلبه كرده و زندگی‌تان را به حالت سالم برگردانید و از آن لذت ببرید، راهی وجود دارد كه انجامش آسان‌تر از چیزی است كه حتی فكرش را بكنید.

اگر می‌خواهید بدانید چرا حسادت به یك مساله بزرگ در میان زوج‌ها تبدیل شده است و چگونه می‌توان آن را تحت كنترل درآورد، ما به شما یك شیوه مناسب پیشنهاد می‌كنیم تا در مدت سه دقیقه این افكار را كنترل كرده و یا كاهش دهید.

روش سه دقیقه‌ای

1- در یك موقعیت و مكان آرام بنشینید. 2- چشم‌های خود را ببندید، چند نفس عمیق بكشید، نفس‌های خود را وارد پاهای‌تان كنید تا احساس كنید بیشتر به زمین وصل هستید، بعد نفس‌های خود را كندتر و عمیق‌تر كنید. 3- وارد مرحله آگاهی از فكر حسادت شوید و دقیقا مشخص كنید كه به چه چیزی فكر می‌كنید. مثلا با خودتان بگویید: «من الان دارم به ... فكر می‌كنم» و بلافاصله بدون هیچ قضاوت و داوری، جای خالی را پر كنید.

 4- در مرحله پرسش از خودتان سوال كنید كه آیا می‌دانید این احساس حسادت شما درست است شما برای اثبات این افكار، آیا دلیل و مدرك قابل استنادی دارید؟ آیا افكار شما درست هستند؟ و در حین پرسیدن این سوالات به قلب خود توجه كنید. این احساسات را در تمام وجود خود حس كنید. آیا باعث تنگی نفس، سنگینی بدن و احساس بیهودگی در شما می‌شوند؟ 5- اجازه دهید احساسات شما در همان حالت و بدون هیچ‌گونه قضاوت و داوری باقی بمانند.

اگر در قلب‌تان احساس سنگینی می‌كنید، روی سنگینی قلب‌تان نفس بكشید؛ تا جایی كه احساس نرمی و سبكی كنید. اگر احساسات شما مثل یك گره و یا غده در دلتان جمع شده است، روی آن قسمت نفس بكشید و تمركز كنید؛ تا جایی كه احساس كنید گره در حال باز شدن است. 6- اجازه دهید احساس حسادت از قلب‌تان بیرون بیاید، بالاتر برود و بعد از سرتان خارج شود تا احساس دیگری را جایگزین آن كنید.

 وقتی حس حسادت درست باشد

اگر مطمئن هستید كه سوءظن‌های شما بی‌دلیل نیست و همسرتان در حال خیانت كردن به شماست، باز هم به شما پیشنهاد می‌كنیم كه این شیوه را دنبال كنید و به جای آنكه یكی از خاطرات خوشایند مربوط به گذشته خود با همسرتان را در ذهن‌تان مجسم كنید، خود را در یك موقعیت خوب و موفق تجسم كنید كه مسیر تازه‌ای را در پیش گرفته‌اید و این كار را آنقدر ادامه دهید تا به آرامش خاطر برسید. زندگی آنقدر كوتاه است كه حتی به اندازه یك لحظه بسیار كوتاه هم نباید احساس بدبختی كرد.

احساس ترس

مهم‌ترین مساله در مورد حسادت، احساس ترس است.

 می‌ترسیم از فراموش یا طرد شدن

 می‌ترسیم از اینكه عشق‌مان از بین رفته باشد.

 می‌ترسیم از اینكه همسرمان دیگر عاشق ما نباشد

 می‌ترسیم از اینكه همسرمان به زندگی زناشویی ما خیانت كرده باشد.

 می‌ترسیم از اینكه در مقابل اطرافیان خود شرمنده شویم (از اینكه دیگران فكر كنند ما همسر مناسبی نبوده‌ایم و ...)...

 

 

 

برای خواندن بخش دوم- حسادت؛ حسی ویرانگر- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: حسادت، حس حسادت، درمان حسادت، عواقب حسادت، بیماری حسادت، حسادت چیست، حسادت بین زوج ها تعداد بازديد: 777 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز