Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 7 اردیبهشت 1403 - 03:46

7
دی
خانواده يعنی سلامتی

خانواده يعنی سلامتی

از زمان تولد نوزاد، خانواده و كیفیت روابط مادر و فرزندی نقش مؤثری در رشد او ایفا می‌كند. در واقع خانواده به كودك قدرت مقابله با آسیب‌ها را داده و او را در برابر باكتری‌ها و ویروس‌ها مقاوم می‌سازد.

تحریریه ماهنامه دنیای سلامت

 

 

زوج‌ها عمر طولانی دارند

حتی اگر خانواده را در ساده‌ترین شكل آن، یعنی «زن و شوهر» در نظر بگیریم، باز تأثیر آن روی نشاط و سلامتی به اندازه ورزش و تغذیه سالم است. براساس نتایج پژوهشی كه Insee در ماه اوت سال 2007 منتشر ساخت، میانگین عمر زوج‌ها بیشتر از مجردهاست. حمایتی كه «قهرمانان زیر یك سقف» از یكدیگر می‌كنند، همانند سپر حفاظتی، آنها را در مقابل استرس، این سم كشنده، مصون می‌دارد. افراد مجرد كه معمولا عادت‌های پرخطری نظیر تغذیه نامناسب، مصرف الكل، سیگار و ... دارند، از این سپر حفاظتی بی‌بهره‌اند. 

عشق از ابتلا به بیماری‌ها پیشگیری می‌كند 

پژوهشگران آمریكایی ثابت كرده‌اند زمانی كه خوك‌ها از جفت‌شان جدا می‌شوند، سیستم دفاعی و ایمنی بدن‌شان ضعیف می‌شود همچنین نتایج پژوهشی كه در مركز اپیدمولوژی سرطان ملبورن (استرالیا) در سال‌های 1994 تا 1998 روی 1079 مرد انجام شد، نشان داد هر اندازه میزان انزال در مردان 20 تا 40 سال بیشتر باشد، احتمال ابتلای آنها به سرطان پروستات كمتر خواهد بود. داشتن زندگی عاشقانه باعث می‌شود زوج‌ها كمتر در معرض بیماری‌های قلبی-عروقی قرار بگیرند. همچنین پژوهشگران در سال 2002 ثابت كرده‌اند كه برقراری روابط زناشویی سالم میان زوج‌ها خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را كاهش می‌دهد.

عشق بدن را قوی می‌سازد

داشتن همسر و دیدن چهره‌ای آشنا و مهربان، باعث تحریك ترشح هورمون بسیار خاصی به نام اوسیتوسین می‌شود. این هورمون در بدن مادران شیرده ترشح می‌گردد، اما زوج‌هایی كه روابط احساسی و جنسی مطلوبی دارند نیز از ترشح این هورمون بی‌بهره نیستند. هورمون اوسیتوسین قدرت نیروزایی بالایی دارد. همچنین هورمون‌های آندروفین كه در زمان رسیدن به اورگاسم ترشح می‌شود نیز دردهای بدن را تسكین می‌دهد.

خانواده میكروب‌ها را ناكار می‌كند

از زمان تولد نوزاد، خانواده و كیفیت روابط مادر و فرزندی نقش مؤثری در رشد او ایفا می‌كند. در واقع خانواده به كودك قدرت مقابله با آسیب‌ها را داده و او را در برابر باكتری‌ها و ویروس‌ها مقاوم می‌سازد. مطالعات دكتر رنه اسپیتز نشان داده است نوزادانی كه از محبت و توجه مادری محروم هستند، بیشتر به بیماری‌های مختلف مبتلا می‌شوند. البته بعد از دوران كودكی نیز همچنان نقش خانواده در رشد فرزندان بسیار مؤثر است. در واقع این خانواده است كه زمینه رسیدن به بالندگی و ثبات فكری را در جوانان فراهم می‌سازد. چهارچوب خانوادگی امن از ابتلا به بیماری‌های روحی روانی و اختلالات رفتاری پیشگیری می‌كند.

 

برچسب ها: خانواده، عشق ورزی، محبت در خانواده، عشق به پدر و مادر، سلامتی خانواده تعداد بازديد: 1730 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز