Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 7 اردیبهشت 1403 - 21:20

14
مهر
زنان، سردمداران اجرای اقتصاد مقاومتی

زنان، سردمداران اجرای اقتصاد مقاومتی

زنان به عنوان مديران سبد دارايی و مصرفی خانواده‌ها، با گام برداشتن در جهت ارتقای اقتصاد خانواده، نقش مهمی را در تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی بازی می‌كنند.

مهناز بهمنی؛ عضو كمیسیون اقتصادی مجلس

 

زنان به عنوان مدیران سبد دارایی و مصرفی خانواده‌ها، با گام برداشتن در جهت ارتقای اقتصاد خانواده، نقش مهمی را در تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی بازی می‌كنند. 
از آن جا كه یكی از مشخصه‌‌های اقتصاد مقاومتی بحث استفاده از كالاهای داخلی است، لذا نقش زنان جامعه به عنوان مدیران سبد دارایی خانواده پررنگ است و همچنین بحث محدودیت‌هایی كه در سرمایه‌گذاری خانواده‌ها مطرح است، باعث شده كه با آن محدودیت‌ها بحث مدیریت اقتصادی زنان بیشتر به چشم آید.
اگر دقیق شویم، در این كه یك اجتماع چگونه شكل می‌گیرد و جمعیت به چه طریقی پراكندگی خودش را شكل می‌دهد، درمی‌یابیم كه عوامل انسانی و موقعیت‌هایی كه در یك منطقه جغرافیایی وجود دارد، از عوامل تأثیرگذار بر این قضیه است.
اجتماع در طول زمان با فراز و نشیب‌هایی برخورد می‌كند كه قدر مسلم كلیه شرایط اقتصادی و سیاسی و اجتماعی را تحت تأثیر قرار می‌دهد. بیشترین عاملی كه در این تغییرات نقش آفرینی می‌كند، چیزی است كه در مقاطع زمانی می‌تواند تغییراتی را در خواسته‌‌های اقتصادی مالی و اجتماعی ایجاد كند و آن مجموعه‌ای از عناصر فرهنگی است كه بر یك جامعه وارد می‌شود و نباید از یاد برد كه پایه و اساس بحث فرهنگ و فرهنگ‌سازی در خانواده شكل می‌گیرد. 
زنان ما با توجه به این كه در عرصه‌‌های اجتماعی فعالیت‌‌های اقتصادی مختلفی انجام می‌دهند، اما هیچ‌گاه از یاد نبرده‌اند كه به هر حال رسالتی را به عنوان فرهنگ‌سازی در خانواده بر عهده دارند. رسالتی كه به عنوان یك مادر، یك همسر و در قالب كسی كه می‌تواند تاثیر گذار بر فرهنگ یك جامعه باشد، مطرح می‌شود. اگر به بحث زنان در جبهه‌‌های اقتصادی و با رویكرد فرهنگی نگاه كنیم، می‌بینیم كه زن ایرانی از طرفی خود مولد سرمایه برای مصرف داخل خانه محسوب می‌شود و از طرف دیگر حتی در صورتی كه صرفاً در خانه حضور داشته باشد، مدیریت درآمد همسرش بر عهده وی خواهد بود و از این رو نقش زن در اقتصاد بیش از پیش اهمیت دارد.
 كسب و كاری كه زن خانواده در داخل خانه خود انجام می‌دهد، ارزش اقتصادی دارد و با نگاهی گذرا به جایگاه زنان در عرصه‌‌های اقتصادی درمی‌یابیم كه امروزه در تمام دنیا زنان همپای مردان به فعالیت‌‌های اقتصادی می‌پردازند و كشورهای توسعه یافته، توسعه یافتگی خود را مدیون رشد حضور زنان در جامعه می‌دانند.
كشورهای در حال توسعه به دنبال آن هستند كه مشاركت زنان در فعالیت‌‌های اقتصادی را گسترده‌تر سازند، به عنوان مثال در كشور خودمان آمار مربوط به حضور زنان در مراكز دانشگاهی و فرهنگی خاطرنشان می‌سازد كه باید به دنبال ارایه تسهیلات بیشتر و بسترسازی برای حضور بیشتر زنان در جامعه باشیم.

 

برچسب ها: زنان، کمیسیون مجلس، اقتصاد و زنان، فعالیت اقتصادی زنان، مصرف خانوارها تعداد بازديد: 913 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز