Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 13:30

9
اسفند
ترفندهایی برای شست وشوی آسان پتو

ترفندهایی برای شست وشوی آسان پتو

روش شستن پتو با دست و با ماشین لباسشویی را مطالعه کنید تا طول عمر آنها را افزایش دهید. بهتر است پتوها را هر از چندگاهی و با روشی متناسب با جنس و بافت پتو به طور منظم بشویید.

فصل خانه تکانی نزدیک است و پتو‌ها نیز مانند سایر لباس‌ها و لوازم خواب، نیاز به شسته شدن دارند. برای راحتی بیشتر، توصیه می‌شود هرچندماه یکبار آن‌ها را بشویید تا آلودگی در آن‌ها نهادینه نشود. بیشتر پتو‌ها را می‌توان باتنظیمات مناسب، در ماشین لباسشویی انداخت. اما اگر در مورد روش شستن پتویتان شک دارید، بهتر است آن‌ را با دست بشویید. ما برای همه‌ی این روش‌ها آموزشی تهیه کرده‌ایم که خوب است قبل از شستشو مطالعه کنید.

روش شستن پتو با دست

یک تشت با اندازه مناسب پتو، را با آب سرد پر کنید. تشت باید به اندازه‌ای باشد که بتوانید پتو را در آن بخیسانید. کمی پودر به آن اضافه کنید و بگذارید در آب حل شود. قاعدتا هنگام شستن با ماشین نیز باید از تنظیمات متوسط استفاده کنید تا کنترل بیشتری روی شست و شو داشته باشید و به بافت پتو آسیبی نزنید.

خیلی آرام پتو را درون آب بگذارید و هربار قسمتی از آن را با دست بشویید. خوب است که هر قسمتی که می‌شویید از آب خارج کنید تا آلودگی‌ها دوباره به پتوی تمیز نرسند. این کار را به تعداد دفعاتی که لازم است تکرار کنید. پتو را بچلانید تا آب اضافی از آن خارج شود، البته بهتر است آن را درون یک سبد قرار دهید و فشار دهید تا حالت بافت پتو تغییری نکند.

برای بار دوم، و اینبار پتو را در آب خالی بخیسانید و آبکشی نمایید. با این کار هرگونه مواد شوینده که ممکن است در پتو باقی مانده باشد را تمیز می‌کنید. زمانی که مطمئن شدید تمام قسمت‌ها را با آب خالی شسته‌اید، دومرتبه آن را به روش قبل فشار دهید تا آب اضافی کاملا خارج شود. این کار را باید آن قدر انجام دهید تا زمانی که دیگر اثری از شوینده در آب نبینید. هنگام شستشوی پتو‌های پشمی و ابریشمی مراقب بافت آن‌ها باشید چرا که بسیار حساس هستند.

روش شستن پتو با ماشین لباسشویی

اطمینان حاصل کنید که پتوی شما کاملا و به راحتی در ماشین لباس شوییتان جای می‌گیرد. پتویی که قصد دارید بشویید، باید به گونه‌ای در ماشین لباسشویی قرار بگیرد که حرکات ماشین مختل نشود. اگر فکر می‌کنید که پتوی شما بیش از حد بزرگ است یا بافتی حساس دارد، آن را با دست بشویید. قبل از قرار دادن پتو در ماشین، آن را به خوبی بتکانید تا عاری از گرد و خاک‌های سطحی شود.

اگر بار اول است که پتو را داخل ماشین لباس شویی می‌اندازید یا اصلا می‌شویید، قسمت کوچکی از آن را در آب تست کنید تا مطمئن شوید رنگ نمی‌دهد. برای این کار قسمتی را در آب بخیسانید و سپس با یک تکه پارچه‌ی سفید روی آن بکشید و ببینید آیا پارچه‌ی سفید رنگی می‌شود یا خیر. اگر دیدید که پتو رنگ داد آن را با دست بشویید.

تست کردن رنگ دادن پتو در ماشین لباسشویی

 تنظیمات ماشین لباسشویی را روی دور کند قرار دهید و از آب سرد استفاده کنید. برای شستن پتو‌ها همیشه از آب سرد استفاده کنید. ماشین لباسشویی خود به تنهایی با حرکات چرخشی و ضربه‌ای که از طریق آن‌ها لباس‌ها را تمیز می‌کند، به بافت پارچه آسیب می‌رساند. استفاده از آب داغ می‌تواند این آسیب را چند برابر کند و نتیجه این است که پتو را با شکلی بدتر از قبل از ماشین بیرون خواهید آورد.

 ریختن شوینده در ماشین لباسشویی

قبل از قرار دادن پتو در داخل ماشین، کمی شوینده ملایم درون مخزن ماشین لباس شویی بریزید تا به طور مساوی در آب پخش شود و مستقیما روی پتو نریزد. بسیاری از شوینده‌ها، اگر مستقیما با پارچه یا لباس برخورد کنند، رنگ آن‌ها را تغییر می‌دهند؛ بنابراین یا از قبل آن را با آب ترکیب کنید و یا از شوینده‌ای مطمئن استفاده کنید.

حال پتو را به گونه‌ای که وزن آن به طور مساوی پخش شده باشد درون ماشین قرار دهید. در غیر این صورت همه‌ی قسمت‌ها به طور یکسان شسته نمی‌شود و چرخش ماشین نیز دچار عدم تعادل می‌گردد. مدت زمان شستشو را باید براساس بافت پتو انتخاب کنید. اگر پتو سنگین است، می‌توانید یک دور کامل آن را بشویید، اما اگر نازک و سبک است تنها ۳ تا ۵ دقیقه کفایت می‌کند.

 روش شستن پتو با ماشین لباسشویی

ماشین خشک شویی را روی درجه حرارت پایین قرار دهید. زمانی که از این دستگاه برای خشک کردن پتو استفاده می‌کنید، دما را روی کم و متوسط قرار دهید. هرچه این دما بالاتر برود، خطر آسیب رسیدن به پتو نیز بیشتر می‌شود. اگر نگران بافت پتو هستنید و فکر می‌کنید در مواجهه با گرما خراب می‌شود، آن را با خشک کن معمولی خشک کنید.

بازهم مدت زمانی که برای خشک کن تنظیم می‌کنید، باید متناسب با وزن و جنس پتو باشد. اگر سنگین است یک دور کامل و اگر سبک است، می‌توانید زمان کمتری را به آن اختصاص دهید. وقتی آب اضافی از پتو گرفته شد، می‌توانید آن را در هوای آزاد و روی بند پهن کنید تا کاملا خشک شود.

خشک کردن با دست

پتو را با دست فشار دهید تا آب اضافه آن خارج شود. قبل از آن مطمئن شوید که پتو به خوبی آبکشی شده و هیچ شوینده‌ای درون آن نیست. سپس آن را روی بند، صاف پهن کنید تا در هوای آزاد خشک شود. همچنین می‌توانید آن را در مقابل یک پنکه قرار دهید و منتظر بمانید تا کاملا خشک شود.

دقت کنید که هنگام پهن کردن چین و چروکی روی پتو نباشد تا پتو کاملا صاف و مرتب خشک شود و نیازی به اتو کشیدن پیدا نکنید. همچنین می‌توانید برای اطمینان از خشکی، بعد از آنکه آب پتو روی بند از آن خارج شد، پتو را در میان یک حوله بپیچید و فشار دهید و سپس دومرتبه روی بند پهن کنید. این روش برای پتو‌های پشمی بسیار توصیه می‌شود چرا که با پهن کردن پتو کش نمی‌آید.

 

منبع : ستاره

بیشتر بخوانید:

چگونه لکه وایتکس را از روی لباس پاک کنیم؟

چیزهایی که نباید در ماشین لباسشویی شست

مرتب کردن کمد در خانه تکانی با چند راه ساده

تمیز کردن تشک خوش خواب تخت با چند روش کاربردی

برچسب ها: خانه تکانی، مواد شوینده، ترفندهای شست و شو، شستن پتو با دست، شستن پتو با ماشین لباسشویی، شستشوی پتو‌های پشمی، رنگ دادن پتو، شستن پتو با آب سرد، ترفندهای شستن پتو، خشکشویی تعداد بازديد: 569 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز