Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 1 اردیبهشت 1403 - 12:47

17
اسفند
سبزه نوروز مبارك

سبزه نوروز مبارك

ابتدا الگوی مطلب مورد نظر (نوروز مبارك) را روی كاغذ درآورید و آن را با سوزن ته‌گرد روی صفحه یونولیت محكم كنید. حالا دور الگوی نصب شده را با یك لایه از بذر منداب خیسانده بپوشانید. یك روز صبر كنید.

بانو اسفندیاری


وسایل مورد نیاز
بذر خرفه       4 قاشق سوپخوری 
بذر مَنداب     1 پیمانه 
یونولیت        به ابعاد 25× 30 سانتیمتر                                                                              
تنظیف          1 متر 
پنبه             به میزان لازم  

روش آماده كردن و روكش كردن زمینه یا ماكت 
دومین مرحله آماده كردن ماكتی است كه می‌خواهید بذر مورد نظر را روی آن بمالید. فرقی ندارد كه سطح مورد نظر ما چه جنسی باشد، به طور مثال از سبدهای پلاستیكی، توپ، بطری یا ماكت‌های ساخته شده با یونولیت می‌توان استفاده كرد. كه ما در اینجا از یونولیت استفاده كرده‌ایم.

اكنون سطح یونولیت را با یك لایه پنبه به ضخامت 1 سانتیمتر كاملاً بپوشانید سپس یك لایه تنظیف روی آن بكشید و با سوزن ته‌گرد یا پونز آن را محكم كنید. (پنبه باعث حفظ رطوبت بذر می‌شود و پارچه تنظیف باعث می‌شود تا بذر به راحتی روی كار مالیده شود) قبل از روكش كردن، ماكت مورد نظر را خیس كنید تا پنبه به راحتی روی آن قرار بگیرد.  

روش مالیدن بذر روی ماكت 
ابتدا الگوی مطلب مورد نظر (نوروز مبارك) را روی كاغذ درآورید و آن را با سوزن ته‌گرد روی صفحه یونولیت محكم كنید. حالا دور الگوی نصب شده را با یك لایه از بذر منداب خیسانده بپوشانید. یك روز صبر كنید سپس با بذر خرفه خیسانده روی قسمت الگو را بپوشانید. توجه داشته باشید كه یك لایه بذر را بطور یكنواخت روی زمینه بمالید. اگر 2 یا 3 لایه بذر روی كار مالیده شود باعث گندیدگی سبزه می‌شود.

قرار دادن روكش نایلونی روی ماكت آماده شده 
بعد از اینكه بذر را روی ماكت مالیدید آن را آب ‌افشانی كنید و یك روكش نایلونی شفاف كه مقداری بزرگ‌تر از ماكت باشد روی كار قرار دهید. دقت كنید كه نایلون با سطح ماكت تماس نداشته باشد چون باعث خرابی سبزه می‌شود سپس روی سطح نایلون 2 سوراخ به ابعاد 3×3 سانتیمتر ایجاد كنید تا هوا در داخل نایلون جریان داشته باشد و اضافه‌های نایلون را در زیر كار جمع كنید.

بعد از طی كردن این مراحل سبزه را داخل ساختمان در جای خنك و پر نور قرار دهید. دقت كنید سبزه را در معرض آفتاب مستقیم قرار ندهید.  

آب‌دهی و نگهداری تا مرحله آماده شدن 
روز اول 3 مرتبه بذرها را با آب افشان اسپری كنید و روكش نایلونی را روی كار قرار دهید. از روز دوم به علت اینكه بذرها ریشه كرد می‌توانید دیگر از آب‌پاش استفاده نكنید و به ملایمت آب را روی بذرها بریزید، روز دوم هم احتیاج به 3 بار آب‌دهی دارد و روكش نایلونی هم هنوز باید روی كار قرار بگیرد. در روز سوم یا چهارم، سبزه روی سطح كار نمایان می‌شود در این مرحله سبزه به روزی 2 بار آب‌دهی احتیاج دارد و دیگر نیازی به روكش نایلونی ندارد.

در روزهای بعدی سبزه به حد كافی رشد كرده، سبزه ما در این مرحله آماده شده است و به روزی 2 بار آب‌دهی احتیاج دارد سبزه آماده شده را در تابستان در محیط داخل خانه در جای خنك و به دور از آفتاب مستقیم قرار دهید، اما در زمستان می‌توانید سبزه را روزها در هوای آزاد گذاشته و شب‌ها به محیط داخل خانه منتقل كنید.

روش خیس كردن بذر
اولین مرحله خیس كردن بذر مورد نظر است. این بذرها چون خیلی ظریف هستند زمان خیساندن كوتاهی دارند معمولا بین 2 تا 4 ساعت برای این امر كافی است. البته بذر خیس شده را تا چند روز هم می‌توان در محیط خنك نگهداری كرد.

مقدار آبی كه روی بذر می‌ریزید باید به اندازه‌ای باشد كه حالت ژله‌ای به خود بگیرد چون اگر رقیق شد بین دانه‌ها فاصله ایجاد می‌شود و سبزه‌ها كم‌پشت می‌شود و اگر مقدار آبی كه اضافه كرده‌اید كم باشد و ماده ما سفت شده باشد نمی‌توانید آن را به راحتی روی ماكت بمالید.

 

برچسب ها: سفره هفت سین، تزئینات هفت سین، سبزه، نگهداری سبزه، روش خیس كردن بذر سبزه، آموزش سبزه نوروز، آبدهی سبزه تعداد بازديد: 1484 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز