Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 7 اردیبهشت 1403 - 19:25

19
اسفند
آموزش سبزه نوروزی

آموزش سبزه نوروزی

برای این مدل به یك كاسه یا آبكش پلاستیكی كه حداقل 15 سانتی‌متر دیواره داشته باشد احتیاج دارید وسط ماكت را به اندازه یك بطری نوشابه خانواده كه داخل آن قرار بگیرد، خالی كرده و ببرید سپس ماكت را وارونه روی یك تخته كیك بگذارید.

برگرفته از كتاب بانو اسفندیاری


ابزار لازم

آبكش پلاستیكی   بطری نوشابه خانواده   بذر منداب   بذر شاهی   گل طبیعی به دلخواه

روش‌ آماده سازی ماكت

برای این مدل به یك كاسه یا آبكش پلاستیكی كه حداقل 15 سانتی‌متر دیواره داشته باشد احتیاج دارید وسط  ماكت را به اندازه یك بطری نوشابه خانواده كه داخل آن قرار بگیرد، خالی كرده و ببرید سپس ماكت را وارونه روی یك تخته كیك گذاشته و سطح آن را با پنبه و تنظیف روكش كرده و طرح مورد نظر را با ماژیك روی تنظیف رسم كنید.

یك‌دوم لیوان بذر منداب را پس از خیس كردن روی قسمت‌های مشخص شده بمالید و قسمت‌های باقیمانده را با بذرشاهی كامل كنید و طبق آموزش عمل كنید تا سبزه آماده شود. در مرحله‌ی آخر یك عدد بطری نوشابه خانواده را از وسط ببرید تا حالت یك گلدان پیدا كند سپس ‌آن را وسط سبد سبزه كه قبلاً بریده‌اید قرار دهید و داخل بطری را با گل دلخواه پر كنید. 

1. خیساندن: مقدار مناسب بذر را پس از یك بار شستن، به مدت 4 ساعت با مقدار آب لازم بخیسانید (میزان آب لازم برای بذر شاهی، 5 برابر و بذر منداب، 2/5 برابر مقدار بذر است).

2. آماده كردن ماكت (نمونك): سطحی كه می‌خواهید سبزه را روی آن سبز كنید، اول با آب افشان خیس كنید. بعد یك لایه پنبه به ضخامت 1 سانتیمتر روی سطح ماكت قرار دهید، به طوری كه همه جای ماكت را بپوشاند. سپس روی پنبه، یك لایه پارچه تنظیف بكشید.

برای ثابت ماندن تنظیف و پنبه در جای خود، می‌توانید با یك تكه كاموا، آن را ببندید. آن‌گاه سطح ماكت را با آب افشان كاملا خیس كنید و بذرهای خیس خورده را روی ماكت بمالید. دقت كنید بذر را فقط یك لایه روی تنظیف بمالید پس از اتمام كار، با آب افشان، سطح ماكت را كاملا خیس كنید.

3- قرار دادن روكش نایلونی: در این مرحله- كه بسیار مهم است- یك كیسه‌ی نایلونی شفاف كه دو نقطه‌ی آن را سوراخ‌هائی به اندازه‌ی 3×3 ایجاد كرده‌اید، قرار دهید و اضافه‌های نایلون را زیر ماكت جمع نمائید دقت كنید نایلون به سطح ماكت نچسبد

آبدهی: روز اول و دوم، سبزه‌ی شما به روزی 3 بار آبدهی با آب افشان نیاز دارد. از روز سوم كه بذرها ریشه و جوانه زد و سبزه‌ی شما به رنگ سبز كمرنگ درآمد، دیگر احتیاج به روكش نایلونی ندارد. در این مرحله، سبزه را باید روزی 2 مرتبه كاملاً سیراب كنید و دیگر احتیاج به آب افشان كردن ندارد.

محل نگهداری: در 2-3 روزی كه نایلون روی كار قرار دارد، به محیط خاصی احتیاج ندارد و می‌توانید سبزه را در محیط معمولی و به دور از نور مستقیم آفتاب قرار دهید. وقتی نایلون را برداشتید یك روز دیگر هم سبزه را در محیط قبلی قرار دهید. ولی در روزهای بعد، باید سبزه را روزی چند ساعت در هوای آزاد بگذارید، البته در معرض وزش باد نباشد. در این مرحله‌، سبزه به روزی 1 بار آبدهی نیاز دارد. 

تذكر چند نكته: بذر منداب در 4 روز و شاهی در 6 روز، آماده می‌شود. سعی كنید سبزه را در سبدهای حصیری قرار دهید تا آب از آن كاملا جدا شود. اگر ماكت (نمونك)، شما لبه دارد، حتماً لبه‌ی سبد را ببرید تا آب در آن جمع نشود و بوی نامطبوع ایجاد نكند.

 

برچسب ها: سفره هفت سین، تزئینات هفت سین، سبزه، آموزش سبزه هفت سین، آماده کردن ماکت سبزه، روش خیساندن بذر سبزه، نگهداری سبزه تعداد بازديد: 1872 تعداد نظرات: 1

نظرات

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز