Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
چهارشنبه 6 اردیبهشت 1396 - 21:57

31
فروردین
بعد از فعالیت ورزشی موز بخورید

بعد از فعالیت ورزشی موز بخورید

موز یکی از میان‌وعده‌های مناسب برای بعد از فعالیت‌های ورزشی است. پتاسیم موجود در موز به کاهش فشار خون، پیشگیری از لخته خون و سلامت قلب و عروق، کمک بسزایی می‌کند.

دکتر لادنن گیاهی؛‌ متخصص تغذیه و رژیم درمانی

 

در طب سنتی چین از موز برای نرم شدن روده‌ها، ریه، درمان یبوست و زخم‌ها استفاده می‌كردند.

سوپ غلیظ موز برای درمان سرفه‌های خشك و نرم شدن سینه توصیه می‌شود.

موزهای نرسیده باعث سفت شدن مدفوع می‌شوند، به همین جهت مصرف موز پخته برای درمان اسهال توصیه می‌شود.

فواید خاص موز

موز؛‌ انرژی دهنده سریع

موز رسیده و خال‌دار حاوی 23 گرم قند  و 2 گرم نشاسته است.

قند موز سریعا هضم و از دیواره روده جذب جریان خون می‌شود، بنابراین نمایه گلیسمی بالایی دارد.

از این رو موز رسیده برای افراد دیابتی و افرادی كه تحت رژیم كنترل وزن هستند توصیه نمی‌شود.

در مقابل، موز یك میان وعده مناسب بعد از فعالیت‌های ورزشی جهت تامین قند مورد نیاز و جایگزین كردن سریع ذخایر کربوهیدراتی عضلانی است.

لازم به ذکر است که موزهای كاملاً زرد و غیر خالدار نمایه گلیسمی متوسطی دارند.

موز و دیابت

استفاده از موزهای نرسیده می‌تواند برای افراد دیابتی كه باید قند خون‌شان در حد ثابتی نگه داشته شود مفید باشد.

موزهای سبز رنگ كه فقط بخشی از پوست آنها زرد شده دارای 2 گرم قند و 23 گرم نشاسته هستند.

به نشاسته موجود در موز نرسیده نشاسته مقاوم می‌گویند زیرا این نشاسته در روده كوچك هضم نمی شود.

نشاسته مقاوم پس از ورود به روده بزرگ متابولیزه شده و سپس به عنوان منبع انرژی جذب جریان خون می‌شود.

تجزیه آهسته نشاسته موجود در موز نرسیده باعث افزایش تدریجی قند خون می‌شود.

موز و اختلال حواس در سالمندان

كمبود پتاسیم گاه به اختلال حواس و افسردگی می‌انجامد. سالمندان به علت مصرف ناكافی میوه و سبزی تازه بیشتر در معرض خطر این گونه اختلالات قرار دارند.

موز رسیده غنی از پتاسیم است و حدود 11 درصد از نیاز پتاسیم روزانه را تامین می‌كند.

موز و فشار خون بالا

از آنجا كه موز دارای مقدار كمی سدیم و مقدار زیادی پتاسیم است مصرف آن برای افراد مبتلا به فشار خون بالا بسیار مفید است.

پتاسیم موجود در موز به طرق مختلف از جمله دفع سدیم از بدن، گشاد شدن عروق خونی و افزایش قطر رگ‌ها به كاهش فشار خون کمک می‌کند.

موز و بیماری قلبی

پتاسیم موجود در موز با كاهش فشار خون و همچنین مهار فعالیت رادیكال‌های آزاد، از ایجاد لخته خون و بروز بیماری قلبی جلوگیری می‌كند.

 

برچسب ها: فواید میوه ها، فواید موز، خواص درمانی موز، ارزش غذایی موز، موز و دیابت، موز و فشار خون، موز و سلامت قلب تعداد بازديد: 190 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز