Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
سه شنبه 1 خرداد 1403 - 19:32

12
اردیبهشت
آشنایی با ویتامین های بهبود دهنده میگرن

آشنایی با ویتامین های بهبود دهنده میگرن

برخی از مکمل‌ها ممکن است برای افراد مبتلا به میگرن مزایایی داشته باشند. مطالعات نشان می‌دهند که کمبود برخی ویتامین‌ها، از جمله ویتامین D و منیزیم، می‌تواند باعث بروز میگرن شود.

به قلم : دکتر نسیم کیانی ؛ کارشناس تغذیه دکتری حرفه‌ای فیزیولوژی ورزشی

 

تحریریه زندگی آنلاین : برخی از مکمل‌ها ممکن است برای افراد مبتلا به میگرن مزایایی داشته باشند. مطالعات نشان می‌دهند که کمبود برخی ویتامین‌ها، از جمله ویتامین D و منیزیم، می‌تواند باعث بروز میگرن شود. میگرن یک بیماری عصبی عود کننده است که معمولاً با سردردهایی با درد متوسط تا شدید مشخص می‌شود. بسیاری از داروهایی که برای درمان میگرن در دسترس هستند، برای همه یکسان عمل نمی‌کنند و امکان دارد عوارض جانبی ناخواسته‌ای داشته باشند. مکمل‌‌ها یا جایگزین‌‌های طبیعی به طور فزاینده‌ای به گزینه‌‌های محبوب برای پیشگیری یا درمان حملات میگرنی تبدیل شده‌اند.

بیشتربخوانید:

توصیه مهم به افرادی که مدام سردرد دارند

 

 

 

 

تعریف میگرن

اصطلاح «میگرن» به وضعیتی با حملات مکرر یا دوره‌‌هایی اشاره دارد که با سردردهای دردناک مشخص می‌شوند. علائم دیگری نیز ممکن است همراه با سردرد باشد، مانند: حالت تهوع، استفراغ و حساسیت به نور.

درد میگرن اغلب ضربان‌دار و متوسط تا شدید است. این درد ممکن است فقط در یک یا هر دو طرف سر ایجاد شود. سردردهای میگرنی بین 4 تا 72 ساعت طول می‌کشد.

برخی از افراد مبتلا به میگرن ممکن است با سردرد خود این علائم را هم تجربه کنند:‌‌ هاله بینی، دیدن جرقه‌‌های نور، یا پدیده‌‌های حسی، مانند گزگز و بی‌حسی اعضای صورت، حواس و بدن.

بر اساس آمار، بیش از 20 درصد از زنان و 10 درصد از مردان در مقطعی از زندگی خود میگرن را تجربه می‌کنند. به نظر می‌رسد که میگرن ریشه ژنتیکی دارد. گاهی اوقات میگرن می‌تواند بدون هیچ محرک خاصی رخ دهد، در حالی که در سایر مواقع ممکن است در اثر کم‌آبی بدن، استرس یا عوامل غذایی ایجاد شود.

حملات میگرن می‌تواند ناتوان‌کننده باشد. درمان‌‌های موثری که ایمن و قابل تحمل هستند، می‌توانند برای افراد مبتلا به میگرن بسیار مفید باشند.

 

ویتامین B2

در بدن، ویتامین B2 (ریبوفلاوین) در بسیاری از فرآیندهای متابولیک شرکت می‌کند. به طور خاص، این ویتامین محلول در آب ممکن است در مسیرهای درگیر در ایجاد میگرن نقش داشته باشد.

به عنوان مثال، تصور می‌شود که دوره‌‌های میگرن با استرس اکسیداتیو و التهاب مغز مرتبط است. استرس اکسیداتیو حالت عدم تعادل بین رادیکال‌‌های آزاد و آنتی‌اکسیدان‌‌ها در بدن است که می‌تواند منجر به پاسخ‌‌های التهابی شود.

متخصصان به توانایی ویتامین B2 برای کمک به کاهش استرس اکسیداتیو و التهاب مغز در میگرن علاقه‌مند هستند.

بررسی 9 مطالعه نشان داد که مصرف 400 میلی‌گرم ویتامین B2 در روز به مدت 3 ماه به طور قابل‌توجهی درد مرتبط با حملات میگرن و همچنین مدت و دفعات حملات را کاهش می‌دهد.

علاوه بر این، به نظر می‌رسد ویتامین B2 به خوبی قابل تحمل است و عوارض جانبی جدی ندارد. برخی از سازمان‌‌های بهداشتی، از جمله انجمن سردرد آمریکا، به طور خاص ویتامین B2 را برای میگرن توصیه می‌کنند.

 

منیزیم

منیزیم یک ماده معدنی اصلی است که برای حفظ عملکرد اعصاب، فشار خون و عملکرد عضلات حیاتی است. کمبود منیزیم با سردردهای خفیف و متوسط و میگرن مرتبط است. در نتیجه، تصور می‌شود که منیزیم از طریق مکانیسم‌‌های مختلفی در پیشگیری و درمان میگرن نقش دارد.

برای مثال، منیزیم ممکن است به جلوگیری از فعال شدن بیش از حد گیرنده‌‌های سلولی مغز و کاهش سیگنال‌‌های پیش التهابی درگیر در ایجاد میگرن کمک کند.

بر اساس تحقیقات قدیمی‌تر، مصرف مکمل‌‌های منیزیم ممکن است در درمان سردردهای میگرنی قبل از قاعدگی مؤثر باشد.

یک مطالعه مشاهده‌ای روی بیش از 10000 بزرگسال نشان داد زنانی که بیشترین مصرف منابع غذایی منیزیم را در رژیم غذایی‌شان داشتند، در مقایسه با کسانی که کمترین مصرف منیزیم را داشتند، احتمال ابتلا به میگرن کمتری داشتند.

علاوه بر این، منیزیم در درمان دوره‌های میگرن که با قاعدگی مرتبط نیستند نیز مفید است.

بیشتربخوانید:

کمبود این ویتامین‌ها باعث سردرد می‌شود

میوه هایی که میگرن را بدتر می‌کنند

 

 

 

 

ویتامین D

کمبود ویتامین D با میگرن مرتبط است. این احتمالاً به دلیل نقش آن در مبارزه با التهاب در مغز است. علاوه بر این، ویتامین D ممکن است جذب منیزیم را بهبود بخشد و تولید موادی را کاهش دهد که در طول حملات میگرنی افزایش می‌یابد. مصرف مکمل ویتامین D ممکن است به پیشگیری و درمان حملات میگرن، به ویژه در افراد مبتلا به کمبود ویتامین D کمک کند.

یک بررسی در سال 2021 از پنج مطالعه با کیفیت بالا نشان داد که مصرف مکمل‌های ویتامین D به طور قابل‌توجهی مدت، دفعات و شدت سردردهای میگرنی را در مقایسه با مصرف دارونما کاهش می‌دهد. مطالعه مروری دیگری به این نتیجه رسید که مصرف 1000 تا 4000 واحد بین‌المللی (IU) در روز ویتامین D ممکن است به کاهش دفعات حملات میگرن کمک کند.

با این حال، تحقیقات بیشتری برای بررسی اثربخشی، ایمنی و دوز ویتامین D در درمان میگرن مورد نیاز است.

 

کوآنزیم Q10

کوآنزیم Q10 (CoQ10) یک ترکیب ویتامین‌مانند است که دارای اثرات آنتی‌اکسیدانی در بدن می‌باشد.

به عنوان یک آنتی‌اکسیدان، ممکن است در برابر استرس اکسیداتیو مرتبط با میگرن محافظت کند. کوآنزیم Q10 همچنین ممکن است سطح آنزیم‌‌هایی را که در طول حملات میگرنی افزایش می‌یابند و منجر به التهاب عصبی می‌شوند، کاهش دهد، بنابراین کوآنزیم Q10 ممکن است به درمان میگرن کمک کند.

مطالعه‌ای روی 20 بزرگسال مبتلا به میگرن نشان داد که مصرف روزانه 200 میلی‌گرم کوآنزیم Q10 به مدت 60 روز منجر به کاهش قابل‌توجهی در طول مدت، دفعات و شدت سردردهایی می‌شود که افراد تجربه می‌کنند. شرکت‌کنندگان همچنین مکمل را به خوبی تحمل کردند و عوارض جانبی را گزارش نکردند.

 

ملاتونین

ملاتونین هورمونی است که شب در غده پینه‌آل مغز ترشح می‌شود و کمک می‌کند به خواب بروید. ایجاد سردرد و دوره‌‌های میگرن ممکن است با ناهنجاری‌‌های مربوط به پینه‌ال مرتبط باشد که منجر به سطوح پایین ملاتونین می‌شود.

مصرف ملاتونین می‌تواند به پیشگیری از حملات میگرن کمک کند، احتمالاً با محافظت از مغز در برابر مولکول‌‌های سمی، تنظیم انتقال دهنده‌‌های عصبی، تسکین درد یا موارد دیگر.

مطالعه‌ای روی 49 فرد مبتلا به میگرن یا سردرد مزمن نشان داد که مصرف 4 میلی‌گرم ملاتونین 30 دقیقه قبل از خواب به مدت 6 ماه به طور قابل‌توجهی دفعات سردرد را کاهش می‌دهد.

برخی تحقیقات نشان می‌دهند که ملاتونین ممکن است به همان اندازه در پیشگیری از حملات میگرن مؤثر باشد و بهتر از داروی آمی‌تریپتیلین تحمل شود.

با این حال، تحقیقات در مورد استفاده از ملاتونین در پیشگیری از میگرن هنوز محدود است. ملاتونین به طور کلی بی‌خطر در نظر گرفته می‌شود، اما مطالعات بیشتری برای ارزیابی عوارض جانبی و اثربخشی احتمالی مورد نیاز است.

 

ایمنی مکمل‌‌ها برای میگرن

قبل از اینکه مکملی را برای پیشگیری یا درمان میگرن امتحان کنید، مهم است که مشخصات ایمنی آن را در نظر بگیرید.

مکمل‌‌های موجود در این لیست به طور کلی ایمن و قابل تحمل در نظر گرفته می‌شوند. تحقیقات محدود در مورد استفاده از آنها در پیشگیری و درمان میگرن نشان می‌دهد که هیچ عارضه جانبی جدی از دوزهای مورد استفاده در مطالعات موجود وجود ندارد.

با این حال، اثرات طولانی‌مدت استفاده از این مکمل‌‌ها به خوبی شناخته نشده است. عوارض جانبی خطرناک احتمالی استفاده مزمن را نمی‌توان رد کرد. همچنین ممکن است این مکمل‌‌ها با یکدیگر یا سایر داروها تداخل داشته باشند.

همچنین هیچ دوز استانداردی برای هیچ یک از این مکمل‌‌ها وجود ندارد. دوزها و اشکال توصیه شده متفاوت است.

علاوه بر این، عوارض جانبی مکمل‌‌ها ممکن است در افراد مختلف متفاوت باشد. مصرف بیش از حد می‌تواند منجر به آسیب کلیه یا کبد شود. اگر شرایطی دارید که این اندام‌‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد، باید به ویژه در مورد سمیت احتیاط کنید.

علاوه بر این، برخی مکمل‌ها ممکن است برای موارد زیر مناسب نباشند:

افراد باردار

افراد شیرده

افراد با بیماری زمینه‌ای

افرادی که دارو مصرف می‌کنند.

در نهایت، خرید مکمل‌‌ها از شرکت‌‌های معتبر بسیار مهم است. اطمینان حاصل کنید که محصولات از نظر خلوص و استحکام توسط شخص ثالث آزمایش شده‌اند. این به شما کمک می‌کند تا از محصولاتی که حاوی مواد نامشخص و مواد مغذی یا ترکیبی بیش از حد یا خیلی کم هستند، اجتناب کنید. اگر علاقه‌مند به امتحان مکمل برای میگرن هستید، حتماً با متخصص و معالج خود صحبت کنید.

 

برچسب ها: دکتر نسیم کیانی تعداد بازديد: 37 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز