Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 7 اردیبهشت 1403 - 18:44

1
تیر
خواص میوه‌های تابستانی (1)

خواص میوه‌های تابستانی (1)

زردآلوی سالم و تازه، رنگ زرد پرتقالی دارد و آبدار و گوشتالو است.

تحریریه زندگی آنلاین- گروه دنیای زنان

 

 

در تابستان علاوه بر این که توان و انرژی انسان تحلیل می‌رود، در اثر تعریق زیاد، آب بدن، کاهش می‌یابد. نوشیدن آب شاید راه چاره باشد ،اما انسان تا اندازه‌ای می‌تواند آب فراوان بنوشد. عدم عادت به نوشیدن آب زیاد از یک طرف و کافی نبودن آب برای جبران انرژی از دست رفته‌ بدن از طرف دیگر، باعث می‌شود آدمی‌ مغلوب گرمای خورشید بشود.

پس باید به فکر جایگزین مناسبی برای آب بیشتر باشد که هم آب بدن را تأمین کند و هم بتواند ویتامین‌هایی که کم‌بودشان باعث تحلیل توان و انرژی می‌شود را به بدن برگرداند. اکثر میوه‌های تابستانی، از بهترین جایگزین‌ها هستند زیرا هم آب بیشتری نسبت به میوه‌های فصل‌های دیگر دارند و هم سرشار از آنتی اکسیدان‌ها و مواد مغذی هستند. می‌توان به روش‌های مختلف، در رژیم غذایی از این میوه‌ها استفاده کرد، مثلاً در سالادها از آن‌ها استفاده کنیم یا با شیر و ماست مخلوط کنیم و یا به‌عنوان میان‌وعده به صورت خام میل کنیم.

خوشبختانه تنوع میوه‌های تابستانی آن قدر زیاد است که با استفاده‌ به‌جا و مناسب از آن‌ها می‌توان امید داشت که این گرمای طاقت‌فرسا و طولانی را به‌راحتی پشت سر گذاشت و همچنان شاداب و سرزنده بود. هر کدام از این میوه‌ها خواص مختلفی دارند و ذکر نام همه میوه‌ها و خواص آن، از حوصله‌ی این مقاله خارج است. در این جا به معرفی چند میوه‌ی معروف و پرطرف‌دار بسنده می‌کنیم و به اختصار درخصوص آن‌ها و خواص‌شان صحبت می‌کنیم.

 زردآلو

گفته می‌شود كه اولین بار زرد‌آلو در چین پرورش داده و سپس از آنجا به سایر نقاط آسیا منتشر شد. كالیفرنیا، امروزه یكی از بزرگ‌ترین تولید كنندگان زرد‌آلود است كه تنها حدود 21 درصد آن به صورت تازه فروخته می‌شود و بقیه به صورت كنسرو شده، خشك شده و حتی یخ‌زده به كشورهای دیگر صادر می‌گردد.

زردآلوی سالم و تازه، رنگ زرد پرتقالی دارد و آبدار و گوشتالو است. متاسفانه زرد‌آلوهای نارس، در بازارهای میوه به وفور دیده می‌شوند كه اغلب رنگ آنها زرد مایل به سبز است و گوشتی سخت و طعمی ترش دارند زرد‌آلو خواص درمانی متفاوت و متعددی دارد و از آن برای درمان یبوست، مشكلات پوستی مختلف، گوش درد، سوءهاضمه و . . . استفاده می‌شود.

این میوه خوشمزه سرشار از ویتامین‌های B2، B3، ‍C است؛ بسیار كم كالری و یك میان وعده سالم و خوشمزه است.  در یكی از مناطق پاكستان، روستای بزرگی با جمعیت حدود 15000 نفر وجود دارد كه تمام افراد آن عمری طولانی دارند و نسبت به سایر افراد، فعال‌تر و با نشاط‌ترند. پژوهشگران دریافتند كه دلیل این طول عمر و شادابی، استفاده زیاد اهالی این منطقه از سبزیجات و میوه‌ها، به‌خصوص زردآلوست. 60درصد رژیم غذایی این افراد از میوه‌‌ها تشكیل می‌شود.

زرد‌آلو نسبت به سایر میوه‌ها 10برابر بیشتر منیزیم دارد. آب زرد‌آلو نیز منبع بسیار خوبی از كلسیم و آهن است؛ به همین دلیل مصرف آن به زنان باردار و كودكان توصیه می‌شود. 150 میلی‌لیتر آب زردآلو، كل نیاز روزانه بدن به كاروتن را تامین می‌كند. در ضمن، هضم آب آن از هضم خود میوه آسانتر است. زردآلو همچنین حاوی كبالت می‌باشد. و به همین دلیل در درمان بیماری كم‌خونی موثر است. فقط 100 گرم زردآلوی خشك میل كنید.

البته قند زردآلوی خشك شش برابر زرد‌آلوی تازه است؛‌ بنابراین مصرف آن به بیماران دیابتی توصیه نمی‌شود. زرد‌آلوی خشك را می‌توانید از شب قبل خیس كرده و در یخچال قرار دهید و فردا میل كنید. با این كار تمامی آلودگی‌های روی زرد‌آلو خشك شده از بین می‌رود.

نكاتی برای مصرف زردآلو: معمولا زرد‌آلوها را زمانی كه هنوز نارس هستند، از درخت می‌چینند. زرد‌آلوی نارس، سفت و زرد مایل به سبز است كه بهتر است در یخچال نگهداری شود. در صورت تازگی، می‌توانید آنها را سه تا چهار روز سالم در یخچال ذخیره كنید. زرد‌آلوهایی كه خیلی رسیده‌اند، له و نارنجی رنگ هستند.

خواص: زردآلو، به ویژه زردآلوی خشك، سرشار از كربنات پتاسیم و برای افرادی كه مشكلات قلبی دارند، بسیار مفید است به علت میزان بالای منیزیم و فسفر، این میوه به بهبود عملكرد مغز كمك می‌كند. علاوه بر آن، منیزیم در تنظیم فشارخون نیز موثر است. تاثیر مثبت آن بر بینایی و چشم‌‌ها، یكی دیگر از خواص این میوه می‌باشد (ویتامین A موجود در آن به بهبود بینایی كمك می‌كند).

آب زردآلو، نفخ شكم را كاهش می‌دهد و علائم كولیت را از بین می‌برد. چای و دم كرده‌ زردآلو مشكلات دستگاه گوارش را برطرف می‌كند و در نهایت اینكه زردآلو یك مدر و ملین عالی است كه و برای تاثیر بهتر، لازم است 70 تا 80 گرم از آب آن را جرعه جرعه و 6 تا 7 بار در روز میل كنید. هنگام تب اگر مقداری عسل را با زردآلو و آب معدنی مخلوط كرده و میل كنید، درجه حرارت بدن و تب كاهش می‌یابد.

هندوانه

هیچ میوه‌ای مثل هندوانه شیرین در فصل تابستان نمی‌تواند عطش انسان را برطرف كند. اگرچه این میوه در فصول دیگر سال نیز وجود دارد، اما هندوانه شیرین و رسیده فقط در فصل تابستان یافت می‌شود. هندوانه می‌تواند گرد، بیضی شكل و یا حتی مستطیل و خال خال یا ساده باشد.

این میوه خوشمزه سرشار از آنتی‌اكسیدان و منبع بسیار خوبی از ویتامین B6 ،B3 ،B2 ،B1 ،C و A است. همچنین حاوی كاروتنوئید و لیكوپن می‌باشد. آنتی‌اكسیدان، باعث خنثی‌سازی رادیكال‌های آزاد می‌شود. رادیكال‌های آزاد، آسیب‌های جدی به بدن می‌زنند و می‌توانند باعث اكسیده شدن كلسترول و حتی گرفتگی رگ‌های خون و در نهایت به حمله قلبی و یا سكته مغزی منجر شوند. ویتامین C و بتاكاروتن موجود در هندوانه خطر بیماری‌های قلبی و همچنین خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ و اسپاسم را كاهش می‌دهد...

 

 

 

برای خواندن بخش دوم- خواص میوه‌های تابستانی- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: هندوانه، آب هندوانه، زردآلو، مصرف زردآلو، میوه‌های تابستانی، زرد‌آلوهای نارس، آب زرد‌آلو تعداد بازديد: 664 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز