Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 7 اردیبهشت 1403 - 15:04

24
خرداد
خواص میوه ها و سبزیجات (1)

خواص میوه ها و سبزیجات (1)

میوه‌ها و سبزیجات بنفش یا آبی رنگ حاوی تركیبات شیمیایی به نام آنتوسیانین (مانند تمشك آبی، انگورهای بنفش رنگ و انگور بی‌دانه) و تركیبات فنولیك (مانند بادمجان، آلو و انواع كشمش) هستند.

تحریریه زندگی آنلاین- گروه سلامت

 

 

 

همگی می‌دانیم كه وارد كردن میوه‌ها و سبزیجات در رژیم غذایی روزانه، لازم و ضروری می‌باشد. میوه‌ها و سبزیجات از مواد غذایی مهمی می‌باشند كه در پیشگیری از بیماری‌های قلبی و سكته، كنترل فشار خون، كاهش خطر ابتلا به انواع سرطان‌ها و جلوگیری از ابتلا به انواع بیماری‌های چشمی مانند آب سیاه و ... موثرند.

اما توصیه اخیر كارشناسان تغذیه آن است كه برای به دست آوردن حداكثر فایده، مصرف میوه‌ها و سبزیجات را گسترش داده و تا جایی كه امكان دارد از تمامی میوه‌ها و سبزیجات با رنگ‌ها و طعم‌های مختلف استفاده كنید. میوه‌ها و سبزیجات، سبب تقویت سلامت عمومی بدن شده و به‌طور طبیعی حاوی تركیبات مغذی و مفید فراوانی می‌باشند.

میوه‌ها و سبزیجات قرمز رنگ

میوه‌ها و سبزیجات قرمز رنگ حاوی تركیباتی به نام آنتوسیانین و لیكوپن (رنگدانه‌های طبیعی گیاهی) می‌باشند كه رنگ قرمز آنها در نتیجه وجود همین تركیبات می‌باشد. مواد غذایی حاوی لیكوپن مانند گوجه‌فرنگی و هندوانه‌ حاوی تركیبات ضد پیری و همچنین پیشگیری كننده از سرطان (مانند سرطان پروستات) می‌باشند.

محصولات حاصل از گوجه‌فرنگی پخته شده مانند رب گوجه‌فرنگی، سس گوجه‌فرنگی، آب گوجه‌فرنگی، سس كچاپ و سوپ گوجه‌فرنگی حاوی بالاترین میزان لیكوپن قابل جذب می‌باشند كه سریعاً توسط بدن جذب می‌شود. از آنجایی كه لیكوپن از تركیبات محلول در چربی می‌باشد، مصرف این نوع مواد غذایی حاوی لیكوپن، همراه با كمی روغن به جذب بهتر آن كمك می‌كند.

آنتوسیانین موجود در برخی میوه‌ها مانند: توت فرنگی، انگور قرمز، گیلاس، تمشك و سیب قرمز یك آنتی‌اكسیدان قوی می‌باشد كه از سلول‌ها در برابر هر آسیبی جلوگیری می‌كند. این میوه‌ها همچنین خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را كاهش داده و در كنترل فشار خون موثرند.

تحقیقات اخیر حاكی از آن است كه آنتوسیانین موجود در گیلاس دارای خاصیت ضد التهابی بوده و برای افراد مبتلا به التهابات آرتریتیك و افرادی كه از نقرس رنج می‌برند مفید است. از جمله مواد غذایی قرمز رنگ می‌توان به گیلاس، انگور قرمز، هندوانه، گریپ فروت، توت فرنگی و انار و تمشك اشاره نمود.

میوه‌ها و سبزیجات بنفش یا آبی

میوه‌ها و سبزیجات بنفش یا آبی رنگ حاوی تركیبات شیمیایی به نام آنتوسیانین (مانند تمشك آبی، انگورهای بنفش رنگ و انگور بی‌دانه) و تركیبات فنولیك (مانند بادمجان، آلو و انواع كشمش) هستند. تركیبات موجود در این نوع میوه‌ها و سبزیجات مانند آنتی‌اكسیدانی قوی عمل كرده و خطر ابتلا به بیماری‌های سرطانی، قلبی و آلزایمر را كاهش می‌دهند و حتی می‌توانند روند پیری را به تاخیر اندازند.

محققان معتقدند مصرف بلوبری (تمشك آبی) می‌تواند عملكرد حافظه را تقویت كند و با تقویت برقراری ارتباط بین سلول‌های مغزی، روند پیری آن را به تاخیر اندازد. مواد غذایی این نوع تركیبات عبارتند از: كلم بنفش، بلوبری، بادمجان، انجیر بنفش، انگور بنفش، آلو خشك، كشمش (مویز) و غیره...

 

 

 

برای خواندن بخش دوم- خواص میوه ها و سبزیجات- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: سبزیجات، خواص میوه ها، میوه ها، فشار خون، مواد غذایی، خواص سبزیجات، انواع سرطان ها، ترکیبات مغذی، میوه های قرمز رنگ تعداد بازديد: 931 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز