Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
سه شنبه 11 اردیبهشت 1403 - 11:22

9
شهریور
سندرم خوردن شبانه (2)

سندرم خوردن شبانه (2)

بخش دوم- سندرم خوردن در شب، شرایطی است كه در آن فرد میلی به خوردن صبحانه ندارد و 50 درصد از كالری دریافتی روزانه‌اش را بعدازظهر به بعد دریافت می‌كند و از صبح تا بعدازظهر چیزی نمی‌خورد.

 

قدم اول: حتما صبحانه بخورید و سه ساعت قبل از رفتن به رختخواب دیگر چیزی نخورید. افرادی كه دچار این سندرم هستند، در طول شب غذاهای پركالری می‌خورند و صبح وقتی از خواب بیدار می‌شوند، در اثر عذاب وجدان و احساس گناه سعی می‌‌‌كنند دیگر چیزی نخورند. ولی باز هم شب هنگام این چرخه تكرار می‌شود و گرسنگی به سراغشان می‌آید. نخستین گام، از بین بردن این چرخه با خوردن غذا و استفاده از مواد غذایی با كالری مناسب و متناسب در طول روز می‌باشد.

قدم دوم: میزان ترشح ملاتونین بدن خود را افزایش دهید. ملاتونین هورمونی است كه به احساس خواب شما كمك می‌‌كند و سطح ملاتونین بدن افرادی كه دچار سندرم خوردن شبانه هستند، كم است. مكمل‌های ملاتونین می‌توانند سطح ملاتونین را در بدن بالا ببرند. اگر هر روز 20 دقیقه در معرض نورخورشید قرار بگیرید، تولید ملاتونین در بدن‌تان افزایش می‌یابد. (البته رعایت نكات مربوط به جلوگیری از آفتاب سوختگی و مراقبت از پوست فراموش نشود).

قدم سوم: این سندرم را باید خودتان درمان كرده و یاد بگیرید كه استرس خود را مدیریت كنید؛ زیرا این سندرم ارتباط نزدیكی با استرس دارد. هر چه میزان استرس‌‌تان بیشتر شود. بیشتر مستعد این سندرم خواهید بود. از طریق روش‌های سالم زندگی كردن و غلبه بر استرس‌ها و نگرانی‌ها، می‌توانید این سندرم را درمان كنید.

قدم چهارم: بهتر است مشكل خود را با یك روانشناس در میان بگذارید؛ زیرا این سندرم گاه در اثر افسردگی ایجاد می‌شود و در صورت درمان افسردگی، سندرم خوردن شبانه نیز از بین می‌رود.

قدم پنجم: مشكل خود را با یك متخصص تغذیه در میان بگذارید تا بتوانید با غذاها رابطه سالم‌تر و بهتری برقرار كرده و بر اختلال خود غلبه كنید.

 درمان

این سندرم با افزایش طبیعی سطح ملاتونین و لپتین درمان می‌شود. عملكرد مغز در طول یك شب روی مانیتور به نمایش در می‌آید. شیوه‌های آزاد كردن استرس‌ها و نگرانی‌ها نیز در درمان این سندرم مؤثر است. كلاس‌های مدیریت استرس، مشاوره، كاهش مصرف كافئین، پرهیز از مصرف الكل و سیگار كشیدن از دیگر عوامل تأثیرگذار هستند.

به این افراد توصیه نمی‌شود كه از قرص‌های خواب استفاده كنند، زیرا این قرص‌‌ها گیجی و سستی را بیشتر كرده و ممكن است فرد در حین خواب وقتی كه به سراغ آشپزخانه می‌رود تا چیزی بخورد آسیب‌هایی به خودش وارد كند. از آنجایی كه این افراد كربوهیدرات بیشتری مصرف می‌كنند، میزان تریپتوفان موجود در بدن آنها بیشتر می‌شود. تریپتوفان یك آمینواسید مهم و یكی از انتقال‌دهنده‌های عصبی است كه در مغز باعث افزایش احساس خوب بودن شده و تبدیل به ملاتونین می‌شود.

به غیر از درمان هورمونی، متخصصان روش‌های دیگری از قبیل رنگ درمانی، آرامش درمانی، ریلكس‌كردن و ... را نیز مؤثر می‌دانند. هورمون ملاتونین در تاریكی و به عبارتی شب‌ها تولید می‌شود و با خواب مرتبط است؛ اما هورمون سروتونین برعكس ملاتونین در طول روز تولید می‌شود.

ملاتونین نسبت به نور واكنش نشان می‌دهد و دانشمندان از طریق تابش‌های الكترومغناطیسی و كمك گرفتن از رنگ درمانی تولید این هورمون را در بدن تنظیم می‌كنند. پزشكان سعی كرده‌اند كه از طریق نور درمانی نیز این اختلالات غیرطبیعی مربوط به غذا خوردن را درمان كنند. براساس پژوهش‌ها و بررسی‌های گروهی از دانشمندان ژاپنی، كمبود نور در طول روز می‌تواند گوارش را در وعده‌های غذایی بعدازظهر دچار نقصان كند؛ بنابراین با استفاده از نورهای روشن می‌توان این مسأله را برطرف كرد.

از طرفی، كمبود مواد مغذی در وعده غذایی شب و استفاده از غذاهای ناسالم و پركالری باعث می‌شود كه فرد شب هنگام از خواب بیدار شده و درصدد رفع نیاز بدنش به مواد مغذی برآید؛ پس اگر در طول روز احتیاجات بدن برطرف شود، در طول شب كمتر فكر خوردن چیزی به سرتان می زند.

 

 

برای خواندن بخش اول- سندرم خوردن شبانه- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: ملاتونین، درمان سندرم خوردن، علایم سندرم، پیشگیری از سندرم خوردن، علت سندرم خوردن، انواع سندرم تعداد بازديد: 543 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز