Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 11:01

3
بهمن
چربی سوزها

چربی سوزها

تغذیه سالم موجب كنترل دریافت انرژی و حفظ وزن می‌شود، اما غذاهایی كه فرآیند هضم آنها مدت زمان بیشتری طول می‌كشد و بدن به انرژی بیشتری برای تجزیه آنها نیاز دارد، موجب سوختن انرژی بیشتری از بدن و همچنین موجب كاهش وزن می‌گردند.

سیده سارا حكیم؛ کارشناس ارشد تغذیه

 

آیا غذاهایی وجود دارند كه موجب سوختن چربی بیشتری شوند؟
به‌طور كلی تغذیه سالم موجب كنترل دریافت انرژی و حفظ وزن می‌شود، اما غذاهایی كه فرآیند هضم آنها مدت زمان بیشتری طول می‌كشد و بدن به انرژی بیشتری برای تجزیه آنها نیاز دارد، موجب سوختن انرژی بیشتری از بدن و همچنین موجب كاهش وزن می‌گردند.
اگرچه این غذاها واقعاً موجب سوختن سریع‌تر چربی نمی‌شوند، اما می‌توانند از تجمع چربی جلوگیری نمایند و آن را كنترل كنند.
غذاهایی كه دارای آب زیاد، درصد بالایی فیبر و چربی كم می‌باشند، این ویژگی را دارند.
1-‌ مصرف مرغ بدون پوست و به صورت دم‌پخت یا آبپز یا كبابی كه مقدار چربی آن بسیار كم است و نیز پنیر كم‌چرب و غذاهایی با پروتئین بالا چون فرآیند هضم آنها در بدن طولانی‌تر می‌باشد، كالری بیشتری از بدن برای هضم مصرف می‌شود و نسبت به غذاهایی كه دارای قند و چربی زیادی باشند مطلوب‌تر هستند.
2-‌ لبنیات كم‌چرب: طبق چندین بررسی انجام‌شده زنانی كه از لبنیات كم‌چرب مانند شیر و ماست كم‌چرب 4-3 بار در روز استفاده می‌نمودند، میزان چربی بدن (درصد چربی بدن) آنها بسیار كمتر از افرادی بود كه در رژیم غذایی آنها مصرف لبنیات بسیار كم بود و یا از لبنیات پرچرب استفاده می‌نمودند.
در مطالعه دیگری نشان داده شد افرادی كه در روز 3 فنجان شیر كم‌چرب مصرف می‌كردند، كاهش وزن بیشتری نسبت به سایر افراد كه رژیم غذایی آنها دارای كلسیم كمی بود داشتند.


3-‌ یكی دیگر از غذاهایی كه مورد توجه افراد زیادی قرار گرفته است سویا می‌باشد، زیرا سویا حاوی موادی می‌باشد كه از رسوب چربی در بدن جلوگیری می‌نماید و به تجزیه آنها كمك می‌كند.
4-‌ غذاهای غنی از فیبر مانند غلات و حبوبات كامل و تصفیه‌نشده و لیگام‌ها چون غنی از فیبر می‌باشند، زمان بیشتری برای هضم آنها نیاز است و موجب مصرف كالری بیشتری می‌شوند. همچنین این غذاها موجب احساس سیری و پری می‌گردند و مانع از مصرف مقدار زیادی غذا توسط فرد می‌شوند.
5- غذاهایی غنی از ویتامین C: ویتامین C موجب می‌شود كه چربی‌ها سریع‌تر تجزیه گردند و همین عامل آنها موجب تحریك كارنیتین می‌گردد كه موجب سوختن چربی می‌شود.
همچنین ویتامین C موجب رقیق شدن چربی در بدن در نتیجه خروج سریع‌تر آن از بدن شود.
لیموترش، گریپ‌‌فروت، نارنج، بروكلی، كلم، كرفس و فلفل دارای ویتامین C می‌باشند.
البته باید به این نكته نیز اشاره نمود كه فلفل نیز، موجب تولید هورمون استرس بیشتری در بدن می‌گردد این هورمون سبب افزایش میزان متابولیسم پایه و تا حدودی موجب مصرف كالری بیشتر می‌شود.
میوه‌هایی مانند به و سیب حاوی پكتین می‌باشند. پكتین نیز جزء موادی است كه جذب چربی توسط بدن را تنظیم می‌نماید. 
همچنین پكتین چون موجب افزایش جذب آب بیشتری می‌شود از رسوب چربی در بدن جلوگیری می‌كند.
به‌طور كلی مصرف غذا به میزان متعادل، استفاده از كربوهیدرات پیچیده و دانه‌های كامل، محدود نمودن چربی‌های اشباع و خوردن میوه‌ها و سبزی‌های غنی از فیبر به همراه ورزش منظم نقش بسیار مهمی در سلامتی بشر دارد.

 

برچسب ها: تغذیه و چاقی، لاغری، وزن ایده آل، غذاهای چربی سوز، مواد غذایی چربی سوز، رژیم غذایی اضافه وزن تعداد بازديد: 1241 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز