Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
سه شنبه 29 اسفند 1402 - 15:27

3
بهمن
خوب فكر كنيد تا چاق نشويد (1)

خوب فكر كنيد تا چاق نشويد (1)

فكر كنید و ببینید كه در طول روز چند بار بدون اینكه لازم باشد، غذا می‌خورید؟ مثلاً سر صبحانه كه همكاران شما ساعت 9 در محل كار می‌خورند. شما همین یكساعت پیش صبحانه مفصلی خورده‌اید؛ ولی، باز هم كنار همكارانتان صبحانه مفصلی می‌خورید.

تحریریه ماهنامه دنیای تغذیه

 

كسانی كه رژیم می‌گیرند دغدغه‌های فراوانی دارند كه یكی از مهم‌ترین آنها این است كه چطور به رژیم‌ خود پایبند بمانند و از آن تخطی نكنند. در واقع این كار برای بسیاری از آنها راحت نیست و عوامل بسیاری هستند كه باعث می‌شوند این افراد رژیم خود را بشكنند. ساده‌ترین این عوامل حس گرسنگی است كه وقتی به فرد فشار وارد می‌كند، حفظ و پایبندی به رژیم كار چندان آسانی نخواهد بود.

در این بین عواملی هم هستند كه گاهی فرد از آنها بی‌خبر است و بدون اینكه متوجه باشد محیط وضعیتی را به او تحمیل می‌كند كه نتیجه آن شكستن رژیم است. گاهی هم همین عوامل فردی كه اندام مناسبی دارد و رژیم غذایی درستی را رعایت می‌كند را به فردی تبدیل می‌كنند كه عادات غذایی غلط دارد و به تدریج او را چاق می‌كند. در اینجا تعدادی از این عوامل و راه‌های مقابله با‌ آنها را می‌خوانید:

وقتی غذا مجانی است
فكر كنید و ببینید كه در طول روز چند بار بدون اینكه لازم باشد، غذا می‌خورید؟ مثلاً سر صبحانه كه همكاران شما ساعت 9 در محل كار می‌خورند. شما همین یكساعت پیش صبحانه مفصلی خورده‌اید؛ ولی، باز هم كنار همكارانتان صبحانه مفصلی می‌خورید. متأسفانه بعضی‌ها طرز فكر به خصوصی دارند و آن این است كه اگر جایی غذا مجانی باشد و مجبور نباشند به خاطرش پول بدهند، از غذا نمی‌گذرند!

تعجب نكنید خیلی از افراد این طور هستند و اینها همان دسته‌ای هستند كه با خطر چاق شدن رو به رو می‌باشند. یكی دیگر از موقعیت‌هایی كه می‌تواند باعث چاقی شود، سمینارها و كنفرانس‌هاست كه در آنجا غذا روی میز فراوان است و چون شما مهمان هستید، چیزی بابت آن پرداخت نكرده‌اید. عده‌ای دیگر هم عقیده دارند وقتی بابت غذایی پول داده‌اند باید آن را تا آخر بخورند! میلتون استوك، متخصص تغذیه و سخنگوی انجمن رژیم آمریكا می‌گوید: «همین خوردن‌های ریزریز كه در محل كار و سمینارها می‌تواند اتفاق بیفتد، روزانه 600 كیلوكالری انرژی اضافی را به بدن تحمیل می‌كند كه ادامه دادن این رویه، می‌تواند باعث اضافه شدن وزن به میزان 5 پوند در ماه شود».

غذا چه مجانی باشد و چه بابت آن پول داده باشید، لازم است به اندازه نیازتان از آن بخورید و همیشه به این نكته دقت كنید كه به چه دلیل می‌خواهید غذا بخورید و آیا در این لحظه بدنتان به غذا نیاز دارد یا خیر. یك دلیل دیگر برای پرهیز از خوردن غذاهای مجانی وجود دارد و آن این است كه مغز ما به واقع غذاهای مجانی را به عنوان غذا قبول ندارد و مانند غذایی كه برایش پول داده باشیم، مزه آن را حس نمی‌كند! جالب اینجاست كه ما احساس نمی‌كنیم با خوردن آنها كالری دریافت كرده‌ایم!

ممكن است هنگام خوردن صبحانه در محل كار درست یكساعت پس از خوردن صبحانه در خانه، به خودمان قول دهیم كه سر وعده ناهار كمتر غذا می‌خوریم؛ ولی، به واقع این طور نیست و بیشتر ما در موقع ناهار هم مانند قبل دلی از عزا درمی‌آوریم!
به همین خاطر، وقتی جایی به غذای مجانی برخوردید، از خودتان بپرسید كه آیا اگر این غذا را می‌فروختند، برای خریدنش پول می‌دادید؟

دردسر مؤدب بودن
شاید فكر كنید اگر تعارف دوستتان را كه یك تكه بزرگ كیك به شما تعارف می‌كند، رد كنید او ناراحت خواهد شد یا اگر سر میز جلسه اداری شیرینی روی میز را كه رئیستان تعارف می‌كند، نخورید بی‌ادبی كرده‌اید. ولی، همین كارهایی كه برای رعایت ادب انجام می‌دهید، می‌توانند صدها كالری اضافی را به بدن شما تحمیل كنند. متأسفانه در بسیاری از خانواده‌ها تعارف كردن غذا و شیرینی روشی است برای ابراز محبت و معنی این را دارد كه «دوستت دارم».

اگر میزبان یك شیرینی یا كیك پركالری به شما تعارف كرد یا بار دیگر بشقابتان را از غذا پر كرد، با احترام برایش توضیح دهید كه دیگر میل به غذا ندارید و تصمیم دارید بیش از اندازه غذا نخورید. اگر با میزبان رودربایستی ندارید و او می‌گوید غذایی كه به شما تعارف كرده سهم شماست و باید بخورید، به او بگویید كه غذا را با خود به خانه می‌برید و پس از گذشت چند ساعت كه دوباره گرسنه شدید آن را می‌خورید. 

وقتی غذا ته بشقاب می‌ماند
یكی از مشكلات همه ما این است كه فكر می‌كنیم باید در یك وعده غذایی همه محتویات بشقابمان را بخوریم و چیزی ته بشقاب باقی نگذاریم. اسراف نكردن به خودی خود بسیار درست و پسندیده است، ولی خوردن مقدار غذایی كه بیش از حد در بشقاب كشیده‌ایم، دریافت كالری‌های اضافی و چاقی را در پی دارد.

این مشكل معمولا درباره بشقاب غذای بچه‌ها روی می‌دهد و پدر و مادر‌ها اصرار دارند كه آنها همه غذای خود را بخورند و بدتر از همه اینكه پدر و مادرها گاهی خود ته مانده بشقاب غذای بچه‌ها را می‌خورند كه این خود به چاق شدن آنها كمك می‌كند. برای حل این مشكل از ابتدا در بشقاب غذای بچه‌ها غذای كمتری بكشید و به آنها بگویید كه اگر سیر نشدند، دوباره برایشان غذا خواهید كشید.

درباره خودتان هم همین كار را انجام دهید. یادتان باشد كه انبار كردن غذای اضافی در معده و فرستادن چربی اضافی به سلول‌ها فرق چندانی با خالی كردن اضافه بشقاب خودتان یا فرزندتان در سطل زباله ندارد. در هرصورت شما هستید كه ضرر می‌كنید...

 

 

برای خواندن بخش دوم -خوب فكر كنيد تا چاق نشويد- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: تغذیه و لاغری، تغذیه و چاقی، رژیم درمانی، عوارض چاقی، رژیم غذایی چاقی تعداد بازديد: 927 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز