Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 05:32

2
خرداد
سلامتی و اخلاق در بشقاب غذا

سلامتی و اخلاق در بشقاب غذا

تغذیه صحیح یکی از اصول مهم حفظ سلامتی است که همواره بر آن توصیه می‌شود. رعایت این نکات فقط بر سلامت جسم تأثیر ندارند بلکه می‌تواند سلامت روان و اخلاق را نیز تضمین کند.

مریم سادات کاظمی

 

برای پیشگیری از بیماری‌ها و حفظ سلامتی لازم است بهترین مواد غذایی در برنامه تغذیه گنجانده شود اما این انتخاب نیازمند شناخت خواص خوراکی‌ها با توجه به تحقیقات علمی است.

اگر شما هم از تغییرات خلقی کلافه شده‌اید این مقاله را تا پایان بخوانید تا با توجه به نقش تغذیه در اخلاق، کیفیت زندگی خود را بهبود دهید.

بهترین ادویه سلامتی

" زردچوبه" ادویه‌ای بی نظیر برای سلامتی است که فواید آن در طب کهن نیز مطرح بوده است.

این ادویه خوشرنگ سرشاراز فلاونوئیدها است که قدرت آنتی اکسیدانی بالایی دارد و از بدن در برابر بیماری‌های قلبی عروقی ناشی از استرس اکسایشی محافظت می‌کند.

مصرف فلفل سیاه با زردچوبه فواید آن را افزایش می‌دهد و تأثیر مثبتی در پیشگیری از بعضی سرطان‌ها دارد.

خشکبار را فراموش نکنید!

خشکبار علاوه بر اینکه میان وعده‌ای خوشمزه هستند ارزش غذایی بالایی دارند و منابع غذایی سرشار از منیزیم، کلسیم و ویتامین E هستند که ریزمغذی‌های خاصی برای خوش اخلاقی محسوب می‌شوند.

بادام خوراکی بسیار عالی تأمین انرژی محسوب می‌شود و تأثیر آن در مقابله با استرس به خاطر منیزیم تأیید شده است. توصیه می‌شود در شرایط اضطراب خفیف یا حالات خستگی ده عدد بادام میل گردد.

گردو نیز سرشار از منیزیم است که می‌تواند حالت اسیدی قلیایی بدن را تنظیم کند و انرژی و شادابی را در پی داشته باشد.

ویتامین مؤثر در رفع حالات افسردگی

ویتامین B6 نقش اساسی در سنتز برخی ناقل‌های عصبی مانند سروتونین، ملاتونین و دوپامین دارد. این ناقل‌ها تعادل روانی را حفظ کرده و خلق و خو، اشتها و خواب را تنظیم می‌کنند.

گوشت بوقلمون و مرغ، ماهی تن و آزاد، سیب زمینی با پوست و پسته بدون نمک برای مقابله با افسردگی، تحریک پذیری و خستگی عالی هستند. پس حتماً آنها را در برنامه روزانه بگنجانید.

تقویت حافظه به کمک ویتامین B12

ویتامین B12 برای رشد، تکثیر و عملکرد مطلوب سلول‌های بدن و همچنین تعادل سیستم عصبی ضروری است. خواص آن باعث شده تا به عنوان ویتامین مهم برای حفظ تمرکز شناخته شود.

گوشت‌های قرمز، ماکیان، ماهی‌ها، فرآورده‌های دریایی، تخم مرغ و لبنیات سرشار از ویتامین B12 هستند که حافظه، تمرکز و انرژی را تقویت می‌کنند.

میوه بخورید تا خوش اخلاق باشید

از نظر بررسی‌های روانشناختی، مزه شیرین میوه‌ها موجب آزاد شدن دوپامین، هورمون شادی‌بخش می‌شود.

در واقع مواد غذایی مختلف تاثیرات متفاوتی بر احساسات و هیجانات دارند.

سرحالی و نشاط در تکه‌های شکلات تلخ

شکلات با حداقل 75 درصد کاکائو خلق و خوی خوب را تحریک می‌کند. این خوراکی خوشمزه سرشار از منیزیوم است که داروی ضد اضطراب و ضد استرس طبیعی محسوب می‌شود.

همچنین حاوی فنیل اتیل آمین است که این ناقل عصبی ساخت آندورفین را تحریک می‌کند.

گرچه عملکرد دقیق آندورفین هنوز شناخته نشده است در بروز احساس لذت و سرحالی مؤثر است.

توصیه می‌شود روزانه یک تکه شکلات تلخ (50 گرم) میل گردد.

 

برچسب ها: ادویه ها، تغذیه و افسردگی، خواص شکلات، خواص زردچوبه، خواص خشکبار، خواص میوه، تغذیه و تقویت حافظه تعداد بازديد: 894 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز