Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 15:36

9
شهریور
خواص آش بادمجان (2)

خواص آش بادمجان (2)

بخش دوم- آش‌ها در کل جزء غذاهای سنتی ما ایرانیان می‌باشند. اگرغذای فوق را برای 6 نفر فرض کنیم، آش بادمجان برای هر فرد حدود 300 كیلوکالری انرژی دارد.

 

کسانی که بیماری ویلسون دارند باید از مصرف عدس خودداری کنند، زیرا مقدار مس آن بالاست. حبوبات مانند عدس برای بیماری‌های قلبی - عروقی و دیابت بسیار مفید می‌باشند. نقش عدس در سلامتی قلب بسیار مفید است و این امر نه تنها به دلیل فیبرهای آن بلكه به علت مقادیر قابل ملاحظه‌ای از فولات و منیزیم آن است.

 فولات به كاهش هموسیستئین كمك می‌كند. فیبر بالای حبوبات برای جلوگیری از یبوست و همچنین سرطان روده بسیار مفید است. لوبیا حاوی ویتامین E می‌باشد كه نوعی آنتی‌اكسیدان به شمار می‌آید. وجود این ویتامین از پیری زودرس و سرطان‌ها جلوگیری می‌كند. لوبیا به علت اینكه دارای مقدار قابل ملاحظه‌ای استروژن گیاهی است، برای پیشگیری از سرطان سینه اثرات مفیدی دارد.

خواص کشک

کشک یکی از بهترین فرآورده‌های لبنی است و در هرم غذایی، در گروه شیر و لبنیات جای دارد. كشك یكی از فرآورده‌های فرعی شیر می‌باشد كه به روش سنتی از جوشاندن، تغلیظ و یا خشك كردن دوغی كه پس از كره‌گیری باقی می‌ماند و یا از ماست بدون چربی تهیه می‌شود.

ماده اولیه كشك عبارت از شیر میش، بز، گاو و یا مخلوطی از آنها است. کشک به علت عدم وجود لاکتوز برای افرادی که نمی‌توانند شیر مصرف کنند (یعنی عدم تحمل به لاکتوز دارند) توصیه می‌شود. وجود مقدار بالای کلسیم در آن برای کودکان و نوجوانان (که در سنین رشد هستند)، افراد مستعد پوکی‌استخوان و خانم‌های یائسه بسیار مفید می‌باشد.

میزان انرژی 100 گرم كشك، حدود 120 كیلو كالری است كه می‌تواند به عنوان یكی از تامین‌كننده‌های انرژی مورد نیاز بدن در رژیم غذایی روزانه گنجانده شود. كشك به عنوان یك غذای نفاخ و سرد در طب سنتی محسوب می‌شود، به همین علت برای هضم راحت آن از نعناع خشك (نعناع داغ) استفاده می‌شود.

مصرف كشك به بیماران دارای كلسترول بالا به دلیل چربی بالای حیوانی و همچنین افراد مبتلا به فشار خون بالا به دلیل سدیم بالا توصیه نمی‌شود.

آش نذری كشك و بادمجان (سبزوار)

مواد لازم برای 6-4 نفر

لوبیا چیتی                          100 گرم

نخود                                  80 گرم

عدس                                100 گرم

نمك، فلفل سیاه و زردچوبه  به میزان دلخواه

آب                                    1 لیتر

سبزی آش                        500 گرم ( تره، گشنیز، جعفری، برگ چغندر یا اسفناج)

بادمجان خرد و سرخ شده    500 گرم

روغن                               50 میلی‌لیتر

پیاز داغ                            2 قاشق سوپخوری (2 عدد)

نعناع داغ، سیر داغ و زعفران آبگرفته1 قاشق سوپخوری

رشته آش                       300 گرم

كشك                             200 گرم

قیمه لپه دار                    1 پیمانه

روش تهیه

ابتدا حبوبات را كه از شب قبل به مدت 12 ساعت خیس كرده‌اید، با مقداری نمك و آب روی حرارت قرار دهید تا جوش بیاید. سپس حرارت آن را ملایم كنید تا مغز پخت شود. آنگاه سبزی آش را بیفزایید.

بادمجان‌ها را پوست بگیرید، خرد نمایید و با مقداری روغن سرخ كنید. حالا كمی زردچوبه و فلفل سیاه به آن افزوده، به آش بیفزایید. بعد از چند جوش نیمی از پیاز داغ و نعناع‌ داغ را به آش اضافه نمایید. رشته آشی را نیز دو نیم كنید و به آش بیفزایید. وقتی رشته آش نرم شد، كشك را افزوده، هم بزنید و شعله را خاموش نمایید. اكنون آش را داخل ظرف بكشید و روی آن را با قیمه، پیاز داغ، نعناع‌داغ، سیرداغ و كشك زعفرانی تزیین كنید.

نكته: این آش در شهر سبزوار باید با قیمه لپه‌دار سرو شود و جزء آش‌های نذری این شهر می‌باشد.

روش تهیه قیمه لپه‌دار: ابتدا300 گرم گوشت مغز ران را به صورت فندقی خرد كنید و با مقداری ادویه و یك عدد پیاز كه نگینی خرد نموده‌اید، تفت دهید. سپس با 2 پیمانه آب روی حرارت ملایم قرار دهید تا گوشت پخته شود. حالا حدود 80 گرم لپه را بشویید و اضافه نمایید و اجازه دهید قیمه ریز جوش بزند و به روغن بیفتد. اكنون آن را روی آش بریزید.

 

 

برای خواندن بخش اول- خواص آش بادمجان- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: بیماری ویلسون، خواص عدس، خواص حبوبات، خواص کشک، خواص لوبیا، حبوبات، کشک تعداد بازديد: 883 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز